کدخبر :320062 پرینت
01 خرداد 1404 - 09:58

برای تأمین منابع مالی پروژه فیبرنوری در شرکت مخابرات مشکل نداریم

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: مشکل مالی در اجرای پروژه ملی فیبرنوری نداریم و در مدل مشهد، با بهره‌گیری از فشرده‌سازی کابل‌ها، حدود دو همت صرفه‌جویی حاصل می شود که عملاً کل هزینه پروژه را پوشش می دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت مخابرات ایران، دومین جلسه هم اندیشی اجرای کلان پروزه فیبر نوری ‌با هدف  تبادل تجربه، ارزیابی عملکرد و هم‌افزایی بیشتر با حضور مهندس جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونین و مدیران ستادی و مسئولان استان‌های تهران، قم، آذربایجان غربی گیلان و خوزستان امروز 31 اردیبهشت 1404،در منطقه مخابرات البرز برگزار شد.

در این نشست که با حضور مدیران مناطق و شبکه استان های یاد شده و نیز همکاران ستاد شرکت مخابرات ایران همراه بود، آخرین دستاوردها، چالش‌ها و راهکارهای توسعه بهینه و اقتصادی فیبرنوری در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس جعفرپور با ابراز خرسندی از شور و نشاط حاکم بر فعالیت‌های استان البرز، عملکرد این استان را الگویی موفق برای توسعه پروژه سوآپ در سطح ملی دانست و گفت: «اقدامات انجام‌شده در استان البرز بسیار ارزشمند است و باید با وحدت رویه به‌صورت سراسری در کشور پیاده‌سازی شود.»

وی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش بهره‌وری افزود: «انتقال مراکز تلفنی به بستر سرویس های ابری ، ضمن کاهش شدید هزینه‌ها، پایداری شبکه را نیز افزایش خواهد داد.»

برای تأمین منابع مالی پروژه فیبرنوری مشکل نداریم

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تأکید بر عدم وجود مشکل مالی در اجرای پروژه ملی فیبرنوری با اشاره به تجربیات موفق در مشهد گفت: «در مدل مشهد، با بهره‌گیری از فشرده‌سازی کابل‌ها، حدود دو همت صرفه‌جویی حاصل می شود که عملاً کل هزینه پروژه را پوشش می دهد . این تجربه قابل تعمیم به سایر شهرهاست.»

وی همچنین با اشاره به چالش‌های تعامل با سایر اپراتورها، بر حفظ حقوق مشترکین و رعایت اصول رقابت سالم تأکید کرد و افزود: «در مناطقی که اپراتور دیگری به مشترک سرویس می‌دهد، باید با سیاست‌گذاری مناسب، از تداخل سرویس‌دهی جلوگیری کنیم.و با سایر اپراتورها همکاری داشته باشیم .

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح رویکرد جدید توسعه FTTH در کشور و با تأکید بر اهمیت طراحی مبتنی بر جایگزینی فیبرنوری به جای کابل و اتصال همزمان با پوشش اظهار داشت: «در سال گذشته تمرکز پروژه‌ها از اجرای پراکنده در شهرهای کوچک به تمرکز در مراکز استان‌ها منتقل شد و نتایج بسیار مثبتی حاصل شد.

وی همچنین به اجرای طراحی جامع در کلان‌شهر مشهد اشاره کرد و آن را الگویی برای اجرای سراسری پروژه دانست: «در مشهد طراحی صد درصدی شهر انجام شد، پیمانکاران تعیین شدند و با دریافت یکپارچه مجوزهای شهرداری، اجرای پروژه آغاز شد.»

جعفرپور در پایان با اشاره به توانمندی بالای شرکت مخابرات ایران ، به برنامه ایجاد ۶۰۰ برندشاپ و دفتر آمور مشتریان جدید، احیای جایگاه روسای مراکز مخابراتی و سیاست مرکزمحوری در مخابرات گفت: «برای رسیدن به یک‌میلیون پورت اتصال، نیاز به مدیریت دقیق، طراحی هدفمند و همکاری منسجم همه بخش‌ها داریم. استان البرز نشان داد این هدف شدنی است و امیدواریم سایر استان‌ها نیز با این الگو به پیش بروند.»

فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد، مبنای اجرای موفق فیبرنوری است

مدیر مخابرات منطقه البرز با اشاره به اهمیت پروژه ملی فیبر نوری در تحقق اقتصاد دیجیتال، تأکید کرد: «با تکیه بر فرهنگ‌سازی، تغییر رویکرد و جلب مشارکت همگانی، توانستیم مسیر اجرای پروژه فیبر نوری را در استان البرز هموار کنیم.»
در این نشست ، مهندس عبدالله بیان مدیر منطقه البرز افزود: «پروژه ملی فیبر نوری از بزرگ‌ترین طرح‌های زیرساختی کشور در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۴ با عنوان “سال سرمایه‌گذاری” است و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات ارتباطی و توسعه اقتصاد دیجیتال دارد.»
مهندس بیان با اشاره به ویژگی‌های جمعیتی و فرهنگی استان البرز خاطرنشان کرد: «البرز با تنها سه‌دهم درصد از مساحت کشور، بیش از ۴ درصد جمعیت ایران را در خود جای داده و به‌دلیل تنوع قومی و فرهنگی، به‌درستی ایران کوچک لقب گرفته است؛ استانی که در آن، توسعه ارتباطات نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت مؤثر همه‌جانبه است.»
وی با مرور روند اجرای پروژه، به تجربه ناموفق پروژه «شهر دیجیتال» در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «پس از آن تجربه، پروژه را در مقیاسی کوچک‌تر بازتعریف کردیم و مسیر را با انتخاب یک نقطه آغازین و تمرکز بر فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی آغاز کردیم.»
او افزود: «با ارسال مکاتبات رسمی به نهادهای مختلف استان از جمله استاندار، نماینده ولی‌فقیه، اداره کل ICT و رگولاتوری، رویکرد نوین شرکت مخابرات ایران را تبیین کردیم و در تمام جلسات محلی نیز بحث تغییر تکنولوژی را مطرح کردیم تا این گفتمان را به سطح مسئولان و افکار عمومی منتقل کنیم.»

مخابرات البرز با آموزش، آگاه‌سازی و هم‌افزایی در مسیر توسعه فیبرنوری گام برداشت

مدیر مخابرات منطقه البرز با اشاره به همراهی فعال همکاران مخابراتی در این مسیر گفت: «تعدادی از نیروهای ما به‌صورت داوطلبانه آموزش‌های لازم مانند فیوژن را فرا گرفتند و حتی با خرید شخصی تجهیزات، خود را برای حضور مؤثر در پروژه آماده کردند.»
وی برگزاری مراسم افتتاح پروژه در مراکز عمومی مانند مساجد و با حضور امام‌جمعه، فرماندار و سایر مسئولان را اقدامی مؤثر در افزایش آگاهی عمومی دانست و افزود: «راه‌اندازی میزهای VIP پاسخگویی در مراکز مخابراتی و ارتباط نزدیک با مراجعان به ما کمک کرد تا اعتماد عمومی را نسبت به پروژه افزایش دهیم.»

تاکید بر طراحی یکپارچه شهری در اجرای پروژه FTTH / لزوم تأمین نقدینگی و بهره‌گیری از ظرفیت املاک مازاد

در این نشست دکتر عباسی شاکوه، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده، نکات مهمی را درباره روند اجرای پروژه مطرح کرد.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در اجرای پروژه‌های کلان گفت: «یکی از پایه‌های اساسی موفقیت در چنین پروژه‌هایی، فرهنگ‌سازی مناسب است. اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، ارزشمند است و باید توسعه یابد.»

نکته محوری سخنان مشاور مدیرعامل، تأکید بر طراحی کل‌نگر در اجرای پروژه FTTH در شهر کرج بود. وی اظهار داشت: «در کرج سیزده مرکز داریم، اما مطالعات نشان می‌دهد با اجرای کامل FTTH، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد نیاز به مراکز فعلی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر طراحی بر مبنای ساختار موجود انجام شود، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. طراحی باید از صفر، با فرض نبود هیچ مرکز فعلی، انجام شود و سپس اصلاحاتی متناسب با مراکز ضروری اعمال گردد.»
وی پیشنهاد داد با هدف‌گذاری مشخص، از ۱۳ مرکز موجود، تنها ۶ یا ۷ مرکز در طرح نهایی باقی بماند: «در این مدل، می‌توان برخی املاک مازاد را در اختیار مجری قرار داد؛ این اقدام مانند اعطای وام ملکی است که در نهایت ارزش افزوده بیشتری برای شرکت ایجاد می‌کند.»
عباسی شاکوه همچنین به مسئله نقدینگی اشاره کرد و گفت: «بسیاری از هزینه‌ها در طول پروژه تأمین می‌شود، اما برای آغاز کار نیاز به نقدینگی اولیه است. از سوی دیگر، دولت برای هر اتصال فیبر نوری تا سقف دو میلیون تومان پرداخت خواهد کرد که ممکن است این رقم نیز افزایش یابد.»

پروژه فیبر نوری نیازمند راهبرد دقیق، منابع هدفمند و هم‌افزایی ملی است

در ادامه جلسه هم‌اندیشی کلان‌پروژه فیبر نوری استان البرز که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد، مهندس علیرضا هاشمی، سرپرست معاونت راهبرد و توسعه کسب و کارشرکت مخابرات ایران، با اشاره به اهمیت اجرای دقیق و هدفمند این پروژه ملی، بر ضرورت نگاه راهبردی و کلان به این طرح تأکید کرد.
وی گفت: «پروژه فیبر نوری، یک طرح زیرساختی و تحول‌آفرین در کشور است که موفقیت آن مستلزم همکاری نزدیک میان ستاد، مناطق و مجریان پروژه است. نگاه بخشی یا جزیره‌ای به چنین طرحی، باعث کند شدن پیشرفت و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.»

لزوم یکپارچگی و آینده‌نگری در اجرای کلان‌پروژه‌های ارتباطی کشور

هاشمی با اشاره به ضرورت هماهنگی کامل با حوزه‌های اجرایی افزود: «ما در معاونت راهبرد تلاش می‌کنیم نگاه کلان، یکپارچه و آینده‌نگر را به همه اجزای پروژه تزریق کنیم. بدون طراحی منسجم، مدیریت منابع، و ارزیابی مستمر، رسیدن به اهداف پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود.»
وی همچنین به موضوع تعامل مستمر با مناطق مخابراتی اشاره کرد و گفت: «استان البرز با ظرفیت بالای خود، می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر مناطق باشد؛ به شرط آن‌که همفکری، شفافیت اطلاعات و اجرای دقیق برنامه‌ها به‌طور کامل دنبال شود.»

البرز دومین شهر پردرآمد کشور در حوزه ICT است

در این نشست مهندس حسن کریمی، سرپرست معاونت شبکه شرکت مخابرات ایران، با اشاره به اهمیت ویژه شهر کرج در توسعه خدمات نوین ارتباطی گفت: «البرز دومین شهر پردرآمد کشور در حوزه ICT است و این جایگاه مسئولیت سنگینی بر دوش همکاران ما در این استان می‌گذارد. انتظار داریم ظرف ۱۵ روز آینده طراحی کامل فیبر نوری برای کل شهر کرج انجام شود.

مراکز مخابراتی موظف به پاسخگویی درباره فیبرنوری هستند

کریمی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در مراکز مخابراتی برای راه‌اندازی بخش VIP ویژه پاسخگویی به متقاضیان فیبر نوری، تأکید کرد: «ایجاد یک اتاق ویژه برای مشتریان فیبر اقدامی مثبت است، اما نباید موجب سلب مسئولیت از سایر کارکنان مراکز شود. همه همکاران مراکز باید نسبت به پاسخگویی درباره خدمات فیبر نوری متعهد باشند.»

هماهنگی با نیازهای واقعی مردم و دغدغه‌های افکار عمومی باید در اولویت باشد

معاون مشتریان خانگی و سرپرست اداره کل ارتباطات در نشست هم‌اندیشی کلان‌پروژه فیبر نوری استان البرز گفت: اولویت اصلی، هماهنگی با نیازهای واقعی مردم و دغدغه‌های افکار عمومی است تا پروژه با استقبال گسترده مواجه شود. بر این اساس، باید طرح‌های متنوع و جذابی متناسب با ویژگی‌های هر استان برای جذب مشتریان طراحی و اجرا گردد.
در این نشست همچنین دکتر داود زارعیان معاون مشتریان خانگی و سرپرست اداره کل ارتباطات با تأکید بر اهمیت پروژه فیبر نوری به‌عنوان یکی از ارکان تحول دیجیتال در کشور، گفت: «برای موفقیت این طرح ملی، باید همه واحدها با نگاهی یکپارچه، منسجم و هم‌افزا عمل کنند. این پروژه فقط یک کار فنی نیست، بلکه نیازمند همراهی افکار عمومی، مشارکت مشتریان و اطلاع‌رسانی گسترده است.»

وی با تأکید بر نقش کلیدی فرهنگ‌سازی در تسریع روند توسعه و جذب مشتریان افزود: «روابط عمومی و واحد فناوری اطلاعات باید با تولید محتواهای هدفمند، اطلاع‌رسانی مؤثر و آموزش مستمر، زمینه آگاهی عمومی و استقبال مردم از خدمات مبتنی بر فیبر نوری را فراهم کنند.»

زارعیان با اشاره به اهمیت راهبردی پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTH)، گفت: «این پروژه یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق دولت هوشمند، ارائه خدمات پرسرعت و پایدار به شهروندان و توسعه عدالت ارتباطی در سراسر کشور است.»

وی با بیان اینکه پروژه توسعه فیبر نوری بستری برای ارائه خدمات نوین دیجیتال و ارتقای کیفیت تجربه مشتریان خانگی فراهم می‌کند، افزود: «تکمیل این پروژه می‌تواند نقش مؤثری در رونق کسب‌وکارهای آنلاین، توسعه آموزش مجازی، بهبود زیرساخت‌های بهداشت الکترونیک و افزایش بهره‌وری اقتصادی داشته باشد.»

در این جلسه همچنین بر نقش‌آفرینی دفاتر امور مشتریان، تلاش‌های ارزنده همکاران حوزه تجاری، شبکه، IT و سایر واحدهای پشتیبان تأکید شد. دکتر زاعیان ضمن قدردانی از همکاری این بخش‌ها، خاطرنشان کرد: «هر یک از این واحدها، حلقه‌ای مؤثر در زنجیره تحقق اهداف کلان پروژه هستند و بدون همراهی و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها، دستیابی به پوشش گسترده و خدمات پایدار امکان‌پذیر نخواهد بود.»

تمرکز بر مشتریان تجاری و سازمانی، مسیر استراتژیک توسعه خدمات نوین مخابراتی

در این نشست مهندس عبدالمجید امامی، سرپرست مشتریان تجاری و سازمانی شرکت مخابرات ایران، با اشاره به اهمیت راهبردی تمرکز بر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، گفت: شرکت مخابرات ایران هم‌راستا با حرکت روزافزون سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌سوی هوشمندسازی ، طرح‌های اختصاصی در اولویت اجرا قرار داده است تا بتواند‌ با سهم بالای خود در بازار، خدمات متمایزی ارائه دهد.»

امامی با اشاره به جایگاه استان البرز پس از تهران به‌عنوان دومین استان از نظر تراکم حضور سازمان‌ها و نهادهای کلیدی، اظهار داشت: «استان البرز در اجرای طرح‌های اختصاصی عملکرد موفقی داشته است. 
وی همچنین به چالش‌های گذشته در پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان تجاری اشاره کرد و افزود: «در سال‌های گذشته، طراحی شبکه به‌گونه‌ای بود که حتی ۷۰ درصد سهم بازار پاسخگوی نیاز کاربران خانگی نبود، چه برسد به مشتریان سازمانی.  
سرپرست مشتریان تجاری و سازمانی شرکت مخابرات ایران ، بر تسهیل فرآیند ایجاد زیرساخت فیبر نوری برای سازمان‌ها و نهادها  برای افزایش بهره‌وری و نیازمند ی به خدمات نوین فراتر از سرویس‌های پایه ارتباطی آنان تأکید کرد و گفت: «در گذشته، مخابرات انحصار داشت و می‌توانست تعرفه‌گذاری مستقل داشته باشد؛ اما اکنون فضا رقابتی شده است. بنابراین باید از سخت‌گیری‌های غیرضروری در ایجاد زیرساخت برای مشتریان سازمانی پرهیز کنیم.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.