ببینید| خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق؛ گره جدید در ترافیک!
با آغاز دور جدید خاموشیهای برنامهریزیشده در سراسر کشور، اختلال در عملکرد چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق به معضلی جدی برای مدیریت ترافیک و امنیت شهری علی الخصوص در کلانشهرها تبدیل شده است؛ موضوعی که واکنش پلیس راهور و مسئولان شهری را به همراه داشته و وعده تجهیز تقاطعها به برق اضطراری، باتری و انرژی خورشیدی داده شده؛ وعدهای که تا کنون به صورت کامل به اجرا در نیامده است.
به گزارش سیتنا، در هفتههای اخیر، همزمان با اعمال خاموشیها در تهران، مشهد و دیگر کلانشهرهای کشور، شهروندان با مشکلاتی نظیر قفل شدن چهارراهها، تأخیر در عبور و مرور، بروز تصادف و سردرگمی پشت چراغهای خاموش مواجه شدهاند؛ مشکلی که پلیس آن را تهدیدی جدی برای امنیت ترافیکی میداند.
سال گذشته و همزمان با خاموشیهای گسترده در سراسر کشور، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، در واکنش به این موضوع اظهار داشت: خاموشی چراغهای راهنمایی موضوع تازهای نیست، اما نیازمند راهکار اساسی است، از شهرداری تهران خواستهایم که منبع تغذیه چراغها را از شبکه اصلی برق جدا کرده و باتری یا منبع ذخیرهای برای شرایط اضطراری در نظر بگیرد.
وی افزود: حضور مأموران پلیس در تقاطعها در زمان قطعی برق راهحل بلندمدت نیست، چرا که نیروها مأموریتهای دیگری نیز دارند و امکان پوشش همزمان تمام تقاطعها وجود ندارد؛ راهکار اصولی، تجهیز چراغها به منابع انرژی جایگزین از جمله باتری و انرژی خورشیدی است.
باتریهای اضطراری؛ راهحلی که هنوز کامل اجرا نشده است
در پی بروز مکرر خاموشیها و اختلال در عملکرد چراغهای راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور کشور از مدتها پیش پیشنهاد استفاده از سیستمهای برق پشتیبان همچون باتریهای UPS را به شهرداریها ارائه کرده است. این باتریها، که بهعنوان منبع ذخیره انرژی عمل میکنند، میتوانند در زمان قطع برق، تا مدتی مشخص برق مورد نیاز چراغها را تأمین کرده و از بروز هرج و مرج در تقاطعها جلوگیری کنند.
به گزارش سیتنا، با وجود اینکه در برخی شهرها نظیر مشهد، بخشی از تقاطعهای پرتردد به سیستم UPS مجهز شدهاند، اما میزان تابآوری باتریهای موجود اغلب محدود به حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه است؛ به گفته مسئولان شهری، بهروزرسانی و افزایش ظرفیت این باتریها در دستور کار قرار گرفته اما روند تأمین، نصب و نگهداری آن به دلیل محدودیتهای مالی و پیچیدگیهای فنی، زمانبر است.
رئیس پلیس راهور فراجا نیز صراحتاً اعلام کرده است که راهحل اساسی برای تداوم عملکرد چراغهای راهنمایی، جدا کردن سیستم برق این چراغها از شبکه سراسری و تجهیز آنها به منابع مستقل مانند باتری، یو پی اس و حتی انرژی خورشیدی است.
با این حال، همچنان بسیاری از تقاطعها یا فاقد این سیستم هستند یا باتریهای نصبشده قادر به پاسخگویی به خاموشیهای طولانی نیستند.
این وضعیت نشان میدهد که اگرچه طرح تأمین باتری برای چراغهای راهنمایی در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز به مرحلهای نرسیده که بتواند پاسخگوی شرایط اضطراری در سطح گسترده باشد.
بحران در مشهد و اقدامات شهرداری
در شهر مشهد ، خاموشی چراغهای راهنمایی همزمان با قطع برق، مشکلات عدیدهای در رفتوآمد شهروندان ایجاد کرده است. رضا نوروزی، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد، در این رابطه اظهار کرد: پیش از این، ۲۴۰ تقاطع مشهد به سیستم یو پی اس مجهز بود، اما تابآوری آنها محدود به ۴۰ دقیقه بود. هماکنون، ارتقاء سیستمها و خرید باتریهای جدید برای افزایش تابآوری تا ۲ ساعت در حال اجراست.
وی با اشاره به تجهیز ۶ تقاطع پرتردد مشهد در مرحله اول، گفت: برای مثال، در تقاطع احمدآباد-کلاهدوز و میدان شهید فهمیده، با بهروزرسانی باتریها دیگر شاهد خاموشی نیستیم؛ تا پایان سال نیز مشکل ۵۰ تقاطع اصلی برطرف خواهد شد.
به گفته نوروزی، همزمان استفاده آزمایشی از انرژی خورشیدی نیز آغاز شده تا در صورت موفقیت، به عنوان منبع دوم انرژی مورد استفاده قرار گیرد. وی تأکید کرد: استفاده از موتور برق به دلیل ناپایداری جریان و ولتاژ تأیید نشده و در دستور کار نیست.
خاموشی، آزمون تابآوری شهرها
در شرایطی که تابآوری شهری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار مطرح است، خاموشی چراغهای راهنماییورانندگی آزمونی جدی برای زیرساختهای مدیریت ترافیک محسوب میشود. هرچند پلیس و شهرداریها اقداماتی را آغاز کردهاند، اما راهحل واقعی، اجرای یک برنامه جامع و هماهنگ در سطح ملی برای جداسازی کامل سیستم چراغهای راهنما از شبکه برق شهری، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت سیستمهای پشتیبان است؛ اقدامی که میتواند از گره خوردن بیشتر ترافیک در تاریکی جلوگیری کند.
به گزارش سیتنا، انتظار میرفت شهرداریها، بهویژه در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد، با درک اهمیت سیستمهای فرماندهی ترافیک، از مدتها قبل نسبت به تأمین برق اضطراری و بهروزرسانی باتریهای یو پی اس برنامهریزی دقیقتری داشته باشند. اکنون که قطعیهای برق برنامهریزی شده و قابل پیشبینی هستند، این پرسش مطرح است که چرا زیرساختهای حیاتی مانند چراغهای راهنمایی هنوز به منبع برق پایدار مجهز نشدهاند؟
کوتاهی شهرداری در پیشبینی و تجهیز به موقع این سامانهها، عملاً شهروندان را در معرض خطر و سردرگمی قرار داده است. شاید خاموش شدن یک چراغ راهنما، در نگاه اول مسئله کوچکی بهنظر برسد، اما وقتی باعث بروز تصادف، افزایش تنش رانندگان، ترافیک سنگین و اختلال در نظم شهری میشود، دیگر یک نقص فنی ساده نیست؛ بلکه نشانهای از بیتوجهی به اولویتهای ایمنی شهری است.
امروز دیگر زمان وعده نیست؛ زمان عمل و پاسخگویی است؛ مدیریت شهری باید در برابر تابآوری ناکافی زیرساختهای خود مسئول باشد و شهروندان نیز حق دارند بدانند چرا هنوز باید پشت چراغهای خاموش، در ترافیک گرفتار بمانند.
درخواست شهروندان برای راهحلی پایدار
در این میان، شهروندان نیز از پیامدهای ناشی از خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی ابراز نارضایتی کردهاند؛ اختلال در نظم ترافیکی، تشدید گرههای کور در چهارراههای اصلی، بالا رفتن احتمال تصادفات و هدررفت زمان از جمله مشکلاتی است که شهروندان بهطور روزمره با آن مواجه هستند.
برخی از شهروندان معتقدند که نبود برنامهریزی دقیق و اقدامات پیشگیرانه برای تأمین برق اضطراری چراغها، نوعی بیتوجهی به ایمنی شهروندان و حقوق عمومی تلقی میشود؛ آنها میپرسند که چرا در شرایطی که قطعی برق در برخی مناطق قابل پیشبینی است، همچنان بسیاری از تقاطعهای پرتردد فاقد منبع برق پشتیبان هستند و با هر بار خاموشی، شاهد هرج و مرج در تردد وسایل نقلیه هستیم.
افزایش ترافیک، استرس رانندگان، خطر بروز درگیریهای لفظی یا تصادفات جزئی، تنها بخشی از آثار خاموش شدن چراغهای راهنمایی است که مردم را درگیر کرده است. شهروندان انتظار دارند که نهادهای مسئول، بهویژه شهرداریها و سازمانهای مدیریت ترافیک، با فوریت بیشتری نسبت به رفع این مشکل اقدام کرده و از تکرار چنین اختلالاتی جلوگیری کنند.
بسیاری از شهروندان با تماس با رسانهها از سردرگمی در چهارراههای شهر، تأخیر در تردد و نبود راهکار مناسب گلایهمندند؛ خاموش شدن چراغها در شرایطی که مأمور پلیس نیز در محل حضور ندارد، نهتنها نظم شهری را بر هم میزند بلکه گاه موجب تصادف و بروز تنش میان رانندگان میشود.
سؤال مردم ساده است: چراغهای راهنمایی چرا برق اضطراری ندارند؟ مگر نمیشود از قبل برای چنین شرایطی برنامهریزی کرد؟
گزارش از سارا استوار
افزودن دیدگاه جدید