کدخبر :318961 پرینت
10 اردیبهشت 1404 - 16:22

آغاز پیش‌تولید فیلم کوتاه «جزر و مد» با نگاهی تازه به «بوف کور»

پیش‌تولید فیلم کوتاه «جزرومد» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی فر و تهیه‌کنندگی حسین عابدین آغاز شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فیلم کوتاه «جزرومد»، روایتی از برهه‌ای از زندگی شخصیتی به نام سیاوش است؛ مردی که از جامعه و کاروبار جهان کناره گرفته و خرابه‌ای را به خانه‌ی خلوت خود بدل کرده، تا آنکه ورود ناگهانی زنی غریبه، روند سکون زندگی‌اش را دگرگون می‌کند.

«جزرومد» بازخوانی خلاقانه‌ای از جنبه‌ای مغفول‌مانده از شاهکار «بوف کور» نوشته صادق هدایت است و در تلاش است لحظه‌ای خلاقانه از آن اثر را تکرار کند. بنا بر پیش‌بینی‌ها، فیلم‌برداری این اثر طی یک روز در اوایل خردادماه انجام خواهد شد.

چالش‌های پیش‌تولید و انتخاب تیم تولید

محمدعلی حسینی‌فر درباره روند پیش‌تولید توضیح می‌دهد: «زمان‌برترین بخش، تبدیل ایده‌ی اولیه به طرحی ساختارمند و سپس نگارش نسخه‌ای نسبتاً پایدار از فیلمنامه بود. معتقدم آثار هنری را نمی‌توان از پیش مهندسی کرد، بلکه آن‌ها در جریان درگیری خلاق با یک ایده شکل می‌گیرند.» 

او در ادامه به چالش‌های مربوط به طراحی لوکیشن و انتخاب بازیگران اشاره می‌کند و می‌گوید: «قصد داشتیم فضایی منزوی و تک لوکیشنی خلق کنیم که هم‌زمان بارقه‌ای از خلاقیت «بوف کور» را حفظ کند، بدون آنکه صرفاً بازتولید آن باشد.» 

بازیگران اصلی این فیلم نازنین هاشمی و رضا امانلو هستند؛ دو هنرمند باتجربه در عرصه تئاتر و سینما که به گفته کارگردان، آشنایی با فضای موقعیت و خلاقیتشان، به سرعت‌بخشیدن پیش‌تولید کمک شایانی کرده است.

انتظارات از واکنش مخاطب و نیت بازخوانی بوف کور

حسینی‌فر در خصوص انتظارات از بازخورد مخاطب می‌گوید: «امیدوارم واکنش‌ها مثبت باشد، اما مهم‌تر از آن برایم این است که فیلم بتواند مسئلهٔ ضمنی بوف کور را احیا کند. اگر موفق شویم مخاطب را به واکاوی وادار کنیم، یعنی به هدفمان رسیده‌ایم.» 

در مورد انگیزه‌های رجوع به «بوف کور»، او می‌افزاید: «از نوجوانی با این متن درگیر بودم و به‌مرور بخش‌هایی که شاید در ابتدا حاشیه به نظر می‌رسیدند، ذهنم را بیشتر مشغول کردند؛ از جمله مفهوم "رجاله‌ها" و دلایل گرایش شخصیت به انزوا.»

جزر و مد؛ تلاشی برای خلق تجربه‌ای نوظهور

فیلم «جزرومد» در فضایی تنها و منزوی روایت می‌شود که به گفته کارگردان، کناره‌گیری قهرمان آن با انزوای خودخواسته‌ی راوی بوف کور اشتراک دارد: «ما هم در این فیلم با فردی مواجهیم که تصمیم گرفته است از رجاله‌ها فاصله بگیرد.» 

حسینی‌فر تأکید می‌کند که این فیلم با نیت ارائه پیام یا کارکردی ازپیش‌تعیین‌شده ساخته نشده است: «خلق اثر هنری فرایندی مهندس‌وار نیست. اثر، حاصل مواجههٔ هنرمند با ایده، آزمون‌وخطا و در نهایت، برهم‌کنش با مخاطب است. اینجا ما با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که ویژگی‌های نوظهوری پیدا می‌کند.» 

او همچنین اشاره می‌کند که «جزرومد» دومین تجربه او در فیلم کوتاه است. فیلم قبلی‌اش با عنوان «دستبند»، اسفند ۱۴۰۲ فیلم‌برداری شد و هم‌اکنون در مرحله پس‌تولید قرار دارد. افزون بر این، حسینی‌فر تاکنون جستارهایی درباره‌ی ادبیات بین‌الملل، گیل‌گمش و حافظ در قالب پادکستی با نام «دایمونیا» منتشر کرده است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.