عراق بر اینفلوئنسرها مالیات وضع کرد
کمیسیون ارتباطات و رسانه عراق در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که از این پس اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال باید برای فعالیت خود در شبکههای اجتماعی، سالانه مالیات بپردازند.
به گزارش سیتنا به تقل از یورونیوز، طبق مقررات جدید در عراق، افرادی که در شبکههای اجتماعی دنبالکنندگان زیادی دارند، باید براساس تعداد مخاطبانشان مالیات بپردازند.
هایدر نجمالعلق، سخنگوی کمیسیون ارتباطات و رسانه عراق در گفتوگو با رسانههای رسمی این کشور گفت: «هدف از این مقررات، ایجاد چارچوبی منظم برای تولید محتوا و تبلیغات دیجیتال در شبکههای اجتماعی است. این مقررات شامل همه اینفلوئنسرها، بلاگرها و چهرههای شناختهشده میشود و هدف آن تضمین شفافیت، اعتبار و حفاظت از مردم در برابر محتوای تبلیغاتی غیرحرفهای است.»
اما بسیاری از عراقیها از جمله حقوقدانان و چهرههای سرشناس فرهنگی و رسانهای شدیدا به این تصمیم اعتراض کردهاند.
بر اساس این طرح افرادی که محتوای آنلاین تولید میکنند باید در این کمیسیون ثبتنام کرده و سالانه بین ۲۵۰ هزار تا یک میلیون دینار عراق (تقریبا بین ۱۹۰ تا ۷۷۰ دلار) بسته به تعداد دنبالکنندههایشان، هزینه بپردازند. آنهایی که بیش از پنج میلیون دنبالکننده دارند، باید بالاترین مبلغ را پرداخت کنند.
عمر الجنابی، روزنامهنگار و بلاگر مشهور عراقی با بیش از ۳۰۰ هزار دنبالکننده در شبکه اجتماعی ایکس، گفت: «این تصمیم ناگهانی، غیرمنطقی و گیجکننده است. بین تبلیغات تجاری و تحلیل سیاسی تمایز قائل نشده و پلتفرمها را هم از هم تفکیک نمیکند. یک روزنامهنگار که در شبکه ایکس خبر منتشر میکند، با یوتیوبر فروشنده کرم صورت یکسان تلقی شدهاند.»
او افزود: «این قانون، در واقع مجازات دیدهشدن است. چرا باید فقط بهخاطر داشتن ۳۰۰ هزار دنبالکننده، پول بدهم؟ من از پستهایم یک دینار هم درآمد ندارم. این مالیات بر شهرت است، نه ابزاری برای بهبود فضای دیجیتال.»
برخی وکلای عراقی نیز قانونیبودن این تصمیم را زیر سؤال بردهاند. آنها به وبسایت «نیو عرب» گفتهاند که دریافت مالیات تنها با تصویب پارلمان امکانپذیر است و نمیتوان آن را صرفا با یک دستور اداری اعمال کرد. در بیانیه کمیسیون هم اشارهای به مبنای قانونی یا اصول قانون اساسی نشده است.
دارباز جمال، شاعر نامدار کُرد عراق با بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده در یوتیوب، نیز گفت: «این تصمیمی شتابزده و بدون فکر است. اگر اجرا شود خیلیها پلتفرمهایشان را میبندند یا دنبال راههایی برای دور زدن آن میگردند.»
او همچنین خاطر نشان شد: «در عراق، پلتفرمهایی مثل فیسبوک برخلاف کشورهای دیگر درآمدزا نیستند. حتی صفحهای با یک میلیون دنبالکننده هم به اندازه نصف آن مبلغی که خواستهاند، درآمد ندارد. پس ما دقیقا داریم بابت چی پول میدهیم؟»
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید