به گزارش سیتنا، علیرضا کاظمی در نشست کارگروه راهبری هوش مصنوعی و فناوری های نوین با بیان این که این امر برای آموزش و پرورش حیاتی است، افزود: از آنجا که میزان تغییرات فناوری در فضای کشور و جهان به سرعت پیش می رود ضروری است در این زمینه به روز باشیم.
وی با تأکید بر این که باید سرعت بیشتری به راهبردهای این حوزه داده شود، افزود: ضرورت دارد برای مدرسه در افق ایران ۱۴۰۴ در این حوزه اقداماتی عملیاتی انجام شود. همچنین ابعاد تمرکز در بخشهای مختلف در این خصوص مهم است. از این رو باید با تدوین برنامه هایی بلند مدت و تولید محتوایی مؤثر، به سرعت تغییرات دست بیابیم.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به این که هوش مصنوعی از دو مسیر باید دنبال شود، گفت: گام اول نوشتن سند راهبردی و درگام دوم بکارگیری و توانمندسازی معلمان است.
کاظمی با بیان این که معلمان نقطه آغاز تحول این مسیر اند، گفت: باید گلوگاههای جهش در حوزه هوش مصنوعی انتخاب و دنبال شود و بلافاصله به صورت طرحهای عملیاتی اجرایی شود.
وی با اشاره به سه نوع جامعه هدف در حوزه هوش مصنوعی، تصریح کرد: معلمان باید در این حوزه محور و اساس کار باشند تا بتوانند برای دانش آموزان و اولیا کار را در کف میدان به خوبی تببین و تشریح کنند.
وزیرآموزش و پرورش بر ترویج ادبیات و شناخت هوش مصنوعی در نظام وتعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: هوش مصنوعی و فناوری های نوین باید به گفتمان غالب در فضای آموزش و پرورش تبدیل شود. همچنین استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار کار اصلی از سوی معلمان بکار گرفته شود.
کاظمی با اشاره به اینکه تولید محتوا در لایه عمیقتر یک راهبرد است، گفت: تولید محتوا، مهم ترین بخش است که یک معلم باید با توجه به نیازها و با استفاده از فناوریهای نوین، محتوای مناسب و مورد نیاز را تولید کند.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت فعالیتهای فوق برنامه مدارس تأکید و تصریح کرد: باید از این فرصت در جهت شناسایی دانش آموزان نخبه در هوش مصنوعی استفاده شود و ضروری است این موضوع در قالب جشنواره هایی ارائه شود.
وزیرآموزش و پرورش تدوین و تعریف بستههای متنوع از نظر برنامه و نوع مخاطب در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: باید در ساختار نظام تعلیم و تربیت متولی مشخصی برای آن تعیین شود و در اولویت برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد زیرا این موضوع منشا تحول در نظام آموزشی خواهد شد.
انتهای پیام