برگزاری رویداد Cloud Journey توسط ابر آسیاتک +تصاویر
رویداد Cloud Journey با محوریت راهکارهای نوآورانه در ارائه خدمات ابری و با هدف آشنایی با جدیدترین دستاوردها و راهکارهای نوین در حوزه رایانش ابری، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سیتنا، رویداد «Cloud Journey» با محوریت «راهکارهای نوآورانه در ارائه خدمات ابری» و با هدف آشنایی با جدیدترین دستاوردها و راهکارهای نوین در حوزه رایانش ابری، در تاریخ نهم اسفندماه در محل رایمون مدیا برگزار شد.
محمدعلی یوسفیزاده، رئیس هیئت مدیره ابر آسیاتک، در این مراسم بیان کرد: بر این باوریم که در پیادهسازی زیرساختهای لازم برای فناوری اطلاعات، باید پیشرو و تسهیلگر باشیم، بهگونهای که زیرساختها به نحوی در دسترس باشند که هر سازمانی بتواند مطابق با نیاز خود، سرویسهای موردنظر را خلق کند و ما قادر باشیم خدمات پایه را تا لایه استفاده آن سازمان ارائه دهیم.
وی افزود: تکنولوژیها به سرعت در حال تغییر هستند و لذا لازم است که با پشتکار، قدمهایمان را با دقت و هماهنگی برداریم. بنابراین، شرکت آسیاتک در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و بهعنوان یک نهاد خصوصی در حوزه ارتباطات فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در ابتدا بر پایه مدل B2C فعالیت میکرد و پس از حدود ۱۰ سال، در سال ۱۳۹۵ مجوز PAP را به FCP تبدیل کرد. در این راستا، محدودیتهای تکنولوژیهای کاربردی را برطرف و به تدریج دیتاسنتر، تلفن ثابت و خدمات محتوایی را به خدمات سازمانی خود افزود که باعث افزایش درخواستهای جدید از سوی مشتریان شد.
مدیرعامل آسیاتک اظهار کرد: اولین دیتاسنتر ارائه خدمات خود را در برج میلاد راهاندازی کردیم که توانست حدود ۵۰۰ رک سرویسدهی کند. از آن زمان، خدمات ابری، 5G و FTTH را نیز به مجموعه خدمات سازمانی اضافه کردیم. همچنین ساختار سهامداری شرکت را بزرگتر و ساختار مالی آن را به سهامی عام تبدیل کردیم. در این راستا، زیرمجموعههای هلدینگ آسیاتک ایجاد شدند که یکی از آنها، ابر آسیاتک است. در سال ۱۳۹۸ اولین سرویس خدمات ابری را ارائه کردیم و برای حضور در لبه تکنولوژی، خدمات خود را ارتقا دادیم.
یوسفیزاده افزود: برای حدود ۴ میلیون خانوار، شبکه فیبر نوری در نظر گرفتهایم که در حال اجراست. همچنین سرویسهای اختصاصی مانند سرور اختصاصی، پهنای باند اختصاصی، تلفن سازمانی و سایر خدمات از جمله خدمات سازمانی آسیاتک به شمار میآید.
وی همچنین در ادامه گفت: دیتاسنترهای فعال ما شامل دیتاسنترهای آزادگان، میرعماد، میلاد و حکیمیه هستند. علاوه بر این، برای سطوح مختلف ارتباطی، مراکز دادهای با توجه به موقعیت مکانی در قطب شمال طراحی شده است که در همکاری با وزارت ارتباطات این خدمات را ارائه میدهیم.
رئیس هیئت مدیره ابر آسیاتک افزود: ما در تمام مراکز داده در تبریز، اصفهان و سایر نقاط کشور حضور داریم و در حال برنامهریزی برای توسعه چهار مرکز جدید در مناطق پیام، حکیمیه و شیراز هستیم که با تکنولوژی هوش مصنوعی سازگار خواهند بود. در تمام مسیرهایی که خدمات ارائه میدهیم، ارتباطات را از همه مسیرها چک میکنیم تا ارتباطات داخلی و بینالمللی تفکیک شوند و خدمات را بهخوبی ارائه دهیم.
وی ادامه داد: ما خدمات اینترنت بینالمللی اختصاصی به مشتریان ارائه میدهیم و میزبانی خدمات زیرساختی دیتاسنتر را با نیروی انسانی هوشمند و بهای تمامشده مناسب بهعنوان میزبان بینالمللی بهعهده داریم. همچنین در تلاشیم تا سهم مهمی در شبکه انتقال و دسترسی کشور داشته باشیم.
یوسفیزاده در ادامه اظهار کرد: شبکه زیرزمینی بهعنوان یک شبکه پایدار، از اهمیت ویژهای برخوردار است و با توجه به توسعه فناوری اطلاعات، نیاز به شبکههای بیشتری احساس میشود.
وی افزود: در راستای توسعه بازار و ابزارهای ابری، از زیرساختهای ابری که امنیت بیشتری را در شبکه فیبر فراهم میآورد و دسترسی را تسهیل میکند، حمایت میکنیم و به دنبال ایجاد تکنولوژیهای جدید در انتهای شبکه فیبر هستیم تا بتوانیم شبکه انتقالی FTT-5G را در ادامه فیبر توسعه دهیم و همچنین مگادیتاسنترها را گسترش دهیم.
رضا رجالزاده، مدیرعامل ابرآسیاتک در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: در مجموعه آسیاتک از ابتدا سیاستگذاری بر این بود که لبه تکنولوژی وارد کشور شود تا از تکنولوژیهای روز دنیا استفاده کنیم. در سالهای ۹۶ تا ۹۸ آسیاتک پروژهای بزرگ را برای ارائه سرویس ابری در دستور کار قرار داد و در این راستا، انتخاب پلتفرم مناسب انجام شد و در سال ۱۳۹۸ با انتخاب پلتفرم پایلوت، پروژه شکل گرفت.
وی افزود: در سال 99 در روز فناوری اطلاعات، پروژه ابر آسیاتک افتتاح شد و به صورت جدی وارد ارائه خدمات ابری شدیم. در این راستا، انتخاب پلتفرم یکی از گزینههای موفق آسیاتک بود که در سال 1400، با توجه به جلسات اولیه و سیاستهای کلان مشخصشده، برای شناسایی بازار برنامهریزی کردیم. اولین گام در این مسیر تغییر پلتفرم BSS مجموعه بود.
رجالزاده ادامه داد: در شهریور 1400 پلتفرم اختصاصی BSS آسیاتک بهرهبرداری شد و به دلیل ارزبری بالا و نیاز به انعطاف بیشتر در رشد سریع، تصمیم بر آن شد یک پلتفرم اختصاصی برای مجموعه طراحی و راهاندازی شود. به همین دلیل، ابتدای دی 1400 پلتفرم جدید بهصورت پایلوت معرفی شد و در خرداد 1401 نسخه جدیدی از خدمات IaaS با قابلیتهای بهبود یافته راهاندازی شد. سپس در تیرماه 1401، پلتفرم جدید آسیاتک بهطور کامل عملیاتی شد و شاهد رشد چشمگیری در عملکرد و ارائه خدمات به مشتریان بودیم.
مدیرعامل ابر آسیاتک گفت: در ابتدای شهریور 1401 و بر اساس سیاستهای کلان آسیاتک، سرویس CDN وارد سبد خدمات ابری آسیاتک شد. با تکیه بر توانمندی تیم فنی خود، به سمت توسعه این محصول جدید رفتیم که با موفقیت عملیاتی شد و توانست رکورد ترافیک مصرفی را بشکند. در همان ماه، سرویس CDN را راهاندازی کردیم و آن را بهصورت توزیعشده در پنج منطقه کشور عملیاتی کردیم. در سال 1402 نیز توسعه زیرساختهای CDN و IaaS را بهعنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار دادیم.
مهندس رجالزاده افزود: در سال ۱۴۰۳، سرویسهای Object Storage و GPU به مرحله عملیاتی رسید و به مشترکین ارائه شد. در همین راستا، در حال بررسی و ایجاد تغییراتی هستیم تا سرویس GPU را بهصورت اشتراکی عرضه کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: ما در حال توسعه بازار SaaS در دو حوزه هوش مصنوعی و خدمات ابری هستیم. علاوه بر این، سرویس جدیدی تحت عنوان Game as a Service را در دست توسعه داریم که با توجه به هزینه بالای کنسولهای بازی، قصد داریم در سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ این امکان را فراهم کنیم تا کاربران بتوانند بدون محدودیت و از طریق هر دستگاهی، کنسول بازی را بهصورت آنلاین تجربه کنند.
مهندس رجالزاده در پایان سخنرانی خود تأکید کرد: ابر آسیاتک، با تغییرات مستمر و حمایتهای پایدار، به یکی از بازیگران اصلی خدمات ابری در کشور تبدیل شده است. در چهار سال گذشته، موفق شدیم بیش از ۵۲ درصد از درآمد این صنعت را به دست آوریم. همچنین، با تکیه بر توان متخصصان داخلی، پلتفرمی بومی توسعه دادیم که برگ برنده ما در این مسیر بوده است. این اقدام نهتنها از خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز جلوگیری کرد، بلکه باعث شد در همایشهای مهم حوزه فناوری، نقش حمایتی پررنگی ایفا کنیم.
محمد سهرابی، معاون کسبوکار ابر آسیاتک، در ادامه این مراسم اظهار کرد: استفاده از خدمات ابری میتواند حدود ۸۰ درصد در هزینههای عملیاتی و غیرعملیاتی سازمانها در حوزه فناوری اطلاعات تاثیرگذار باشد.
وی افزود: حذف هزینههای پشتیبانگیری، کاهش هزینههای نیروی انسانی، کاهش هزینههای برق و انرژی، و حذف هزینههای خرید و نگهداری تجهیزات سختافزاری از جمله مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری است.
مهندس سهرابی خاطرنشان کرد: زیرساخت ابری، توزیع محتوای ابری، فضای ذخیرهسازی ابری و پردازشگر گرافیکی ابری از جمله محصولات ابر آسیاتک هستند.
وی ادامه داد: دیتاسنترهای ما در پنج استان کلیدی کشور شامل اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان و تهران قرار دارند که با هدف افزایش دسترسی، بهبود عملکرد و تضمین امنیت اطلاعات فعالیت میکنند.
در ادامه هر یک از مالکان محصول ابر آسیاتک، توضیحات جامعتری در خصوص ویژگیهای خدمات ابر آسیاتک ارائه دادند.
بهنام طلعتی، سرپرست محصول IaaS از زیرساخت ابری ابر آسیاتک سخن گفت و اظهار کرد: گزارش مصرف ترافیک، سوئیچ ابری، تغییر آنی منابع و مدیریت آیپی برخی از امکانات زیرساخت ابری ما است. در هر زمانی که بخواهید می توانید مصرف ترافیک خود را بررسی کنید، آیپیهای خاص را تغییر دهید و از قابلیت روتر ابری استفاده کنید.
سینا میرورزنده، مالک محصول CDN ابر آسیاتک، نیز گفت: در پنج نقطه اصلی ایران خدمات بینالمللی سرویس CDN را ارائه دادهایم که مسیریابی هوشمند، درآمدزایی و محافظت در برابر حملات DDoS از ویژگیهای این سرویس است.
وی افزود: بیش از ۱۵۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت زیرساخت خدمات این حوزه است.
مهندس سهرابی در ادامه خاطر نشان کرد: در خدمات CDN، علاوه بر ارائه سرویس با کیفیت، امکان درآمدزایی از ترافیک را نیز فراهم کردهایم. نگهداری اطلاعات بهصورت امن بسیار حائز اهمیت است که ما این کار را در فضای ذخیرهسازی ابری ابر آسیاتک انجام میدهیم.
مهندس عماد فقیهی، مالک محصول Object Storage ابر آسیاتک، در این مراسم گفت: در فضای ذخیرهسازی ابری ابر آسیاتک، ما امکانات متنوعی مانند تعیین سطح دسترسی، مدیریت کلیدهای اتصال، و امکان اشتراکگذاری باکتها را ارائه میدهیم. این ویژگیها به کاربران کمک میکند تا حتی با دانش پایهای از فناوری، به راحتی از خدمات ذخیرهسازی ابری بهرهبرداری کنند و مدیریت دادههای خود را با کاربری آسان انجام دهند.
معاون کسبوکار ابر آسیاتک در ادامه اظهار داشت: هوش مصنوعی بهنوعی بازسازی هوش انسانی است. آموزش، تنظیم دقیق و استنتاج از نیازهای اساسی هوش مصنوعی است. آمادهسازی زیرساخت برای هوش مصنوعی پیچیدگیهای خاص خود را دارد که در پردازشگر ابری GPU، این نیازها را با هزینه کم برای مخاطبان فراهم کردهایم.
مهندس عارف تقیزاده، متخصص مجازیسازی ابر آسیاتک، به چالشهای ارائه سرویسهای اختصاصی GPU برای سازمانها اشاره کرد و امکانات این سرویس را شامل امنیت پیشرفته، مانیتورینگ مصرف منابع و امکان تغییر آنی منابع طبق نیاز سازمانها برشمرد.
وی افزود: امنیت پیشرفته، مانیتورینگ مصرف، کاهش زمان محاسبات و تغییر آنی منابع از امکانات پردازشگر GPU هستند.
مهندس سهرابی در ادامه اظهار داشت: یکی از ویژگیهای شاخص خدمات پشتیبانی ما، میانگین زمان پاسخگویی مطلوب است. ما حوزه فعالیت مشتریان را با اهداف خود همسو کردهایم تا بتوانیم سرویسهایی با کیفیت بالاتر و متناسب با نیازهای آنان ارائه دهیم.
بهزاد لطفی مدیرعامل تکوین دادههای هوشمند، یکی از مشتریان ابر آسیاتک، در بخشی از این مراسم از تجربه کاری موفق خود با ابر آسیاتک گفت و اعلام کرد: به دنبال زیرساختی برای کسبوکار خود بودیم که هم پایدار باشد و هم نیاز به امنیت در ارائه خدمات مجموعه خود داشتیم که با همکاری ابر آسیاتک توانستیم سرویس مناسب دریافت کنیم.
ایگور ریکوف، مدیر منطقهای PT در ایران، در این مراسم درباره آینده امنیت سرویسهای ابری سخن گفت.
میلاد قیصری، نماینده PT در ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: نقطه تماس کسبوکارها امنیت است و هدف ما امنیت اپلیکیشنها است. پردازش، تکنولوژی و مردم از ارکان تأمین امنیت هستند و در این راستا برنامههای آموزشی برای انتقال دانش به مشتریان در نظر گرفتهایم.
گزارش تصویری سیتنا از این مراسم را ببینید:
خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس: سهند بیژن نیا
افزودن دیدگاه جدید