اولویت در حکمرانی داده، ارائه خدمات مناسبتر مالی به کاربر است
مدیرعامل دیجیپی با بیان اینکه اولویت ما این است که خدمات مناسبتر مالی به افراد بیشتری ارائه دهیم، گفت: حکمرانی داده،بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهرهبرداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم که موفق شویم خدمت مورد نظر مشتری را به او ارائه دهیم.
به گزارش سیتنا، هومن امینی در پنل حکمرانی داده در یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهیم وارد فضای مالکیت دیتا شویم، باید به این موضوع اشاره کنم که یکی از دغدغهی مهم ما آموزش سواد مالی به مشتریان است. با این سواد مالی، مشتری با علم و آگاهی اجازه میدهد دادههایدیجیتالش برای احراز هویت و اهلیت در فرایندهای فینتکی و و لندتکی مورد استفاده قرار بگیرد. ما برای این کار معمولا وقتی مشتری ثبتنام میکند، در شرایطی از او اجازه میگیریم که اطلاعات را برای اعتبار مالی استفاده کنیم.
او با بیان اینکه دغدغهی بخش قابل توجهی از مشتریان این است که اصولا چطور میتوانند وام یا اعتبار بگیرند، ادامه داد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از تماسهایی که با همکاران من در دیجیپی گرفته میشود مربوط به چگونگی دریافت اعتبار است و بیشتر از اینکه نگران محافظت از اطلاعاتشان باشند، دغدغهی این را دارند که چگونه میتوانند مشمول دریافت اعتبار و وام شوند.
مدیرعامل دیجیپی افزود: بُعد دوم ماجرا هم این است که چالش بسیاری از مشتریان ما فراموشی در پرداخت اقساط است و حتی در این مورد استقبال میکنند که ما از دادههای دیجیتال استفاده کنیم و پرداخت اقساط را به آنها یادآوری کنیم. همینطور استقبال میکنند تا در مواردی به آنها کمک شود که رتبه اعتباری بهتری بگیرند و در فرایند شمولیت مالی به آنها کمک کنیم.
امینی اظهار کرد: مسئلهی ما با نهادهایی که دیتاهای متعددی از کاربران دارند و این دیتاها کمک میکند تا مشتری را بهتر بشناسیم، این است که پروتکلهای دیتا پرایوسی را رعایت کنیم، به همین دلیل برای خودمان یک ورژن داخلی برای امنیت داده درست کردهایم و استقبال میکنیم که دیتایمان بزرگتر شود.
مدیرعامل دیجیپی تاکید کرد: حکمرانی دیتا در نظر ما، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهرهبرداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم تا موفق شویم خدمت مورد نظر مشتری را به او ارائه دهیم. این فرایند طبیعتا با حفظ محرمانه بودن اطلاعات و افراد است، ولی اولویت اول این است که خدمت مناسبتری به افراد بیشتری ارائه شود.
امینی با اشاره به اینکه جوابهای متعددی به این سوال میتوان داد که چطور اعتبارسنجی دقیق و بهروز داشته باشیم، گفت: ما سعی میکنیم در حوزه فینتک به کاربر توضیح دهیم که اعتبارسنجی چطور اتفاق میافتد. از طرفی سعی میکنیم بفهمیم چه فیچرهایی پرسونای بهتری از کاربر به ما میدهد که بتوانیم خدمت بهتری به او ارائه دهیم.
مدیرعامل دیجیپی افزود: از مبحث حکمرانی دیتا در حوزهی مدیریت ثروت و بیمه هم استفاده میشود. یعنی در این اکوسیستم سعی میکنیم به فردی که نمیتوانسته کالایی را بخرد کمک کنیم توانمند شود و خرید کند و از سوی دیگر، به فردی که منابع مالی را جمعآوری میکند تا در آینده خرید کالایی داشته باشد، کمک میکنیم تا به نقطه مورد نظرش برسد و با سیاستگذاری و هدفگذاری مالی، به نتیجهی بهتری دست یابد.
تاثیر سواد مالی در بزرگ شدن اکوسیستم تجارت الکترونیک
او ادامه داد: اگر افراد سواد مالی را یاد بگیرند اکوسیستم تجارت الکترونیک بزرگ میشود و در غیر این صورت کسب و کار مالی کار نمیکند. از طرفی، بیگدیتا این فرصت را میدهد که خدماتی در شان مشتری و باکیفیت ارائه دهیم تا مشتری هم با دسترسی بهتر به شمولیت مالی، فعالیت بیشتری در فضای دیجیتال داشته باشد.
او با بیان اینکه با بهینه کردن گردش منابع مالی سعی میکنیم سرویس و خدماتمان را بهتر کنیم، گفت: وقتی فرد در زمان خرید با خطای کافی نبودن موجودی روبهرو میشود میتوانیم با اعتبارسنجی فوری، به او خدماتی ارائه دهیم که با وجود کمبود موجودی، خریدش را کامل کند، این در حالیاست که این فرد شاید پیش از این از سمت بانکها امکان دریافت تسهیلات را نداشته است. با این نگاه، همافزایی خدمات فینتک و مالی در اکوسیستمهایی که دیتامحور هستند کاملا معنادار است و موجب ارزش افزودههایی میشود که در غار تنهایی تفکر سنتی یک بانک یا شرکت سنتی خیلی معنا ندارد.
مدیرعامل دیجیپی گفت: در صحبتهای ریاست بانک مرکزی هم مطرح شد که بانکها تخصصیتر میشوند و اثر آن در شرکتها ادامه پیدا میکند؛ یعنی از بانکها شروع میشود ولی در بانکها پایان پیدا نمیکند و در شرکتهای فینتکی ادامه خواهد یافت. با این نگاه، به نظر من تهدیدی برای بانکها یا شرکتها وجود ندارد، بلکه یک فرصت است برای کشف منابع درآمدی جدید و بهینه کردن هزینهها در اکوسیستم فناوری مالی.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید