نانوایانی که تاوان مشکلات فنی سامانه مدیریت نان را میدهند
سامانه مدیریت نان یا همان «نانینو» قرار بود مواردی مانند استفاده چندباره از یک کارت در روز را تحت عنوان «تخلف» شناسایی کند، اما از آنجا که چنین امکانی ندارد، آن را تخلف نانوایان محسوب میکند.
به گزارش سیتنا، دو سال و اندی پیش دولت سیزدهم با طرح مقابله با «قاچاق آرد»، ارز ترجیحی نان را حذف کرد و با راهاندازی طرح موسوم به «هوشمندسازی خرید نان» عملا سهمیهبندی نان در ایران را کلید زد.
به فاصله کوتاهی پس از اجرای این طرح که در اصطلاح عمومی تحت عنوان «نان کارتی» شناخته میشود، نان چندنرخی به پدیدهای رایج در نقاط مختلف ایران تبدیل شد؛ در صورتی که مقامهای مسوول وعده داده بودند قیمت نان هیچ تغییری نمیکند.
حالا نیز با گذشت بیش از دو سال از اجرای آن، نانوایان میگویند این طرح معیشت و کسبوکارشان را به خطر انداخته و دردسرهای زیادی برای آنان به وجود آورده است.
یکی از مهمترین دردسرها به سامانه مدیریت نان یا همان «نانینو» ارتباط دارد که ظاهرا تاوان مشکلات فنی آن را نانوایان میدهد.
این سامانه قرار بود مواردی مانند استفاده چندباره از یک کارت در روز را تحت عنوان «تخلف» شناسایی کند، اما از آنجا که چنین امکانی ندارد، آن را تخلف نانوایان محسوب میکند و بهعنوان جریمه، سهمیه آنان را کاهش میدهد.
در تماس با تلفنهای پشتیبانی نانینو برای گزارشدهی مشکلات با صف طولانی و زمان انتظار بالا مواجه میشوید که عملا امکان اتصال به کارشناس پاسخگو را مهیا نمیکند و در زمان انتظار هم صرفا تلفن گویای این مرکز پشتیبانی به سوالات متداول پاسخ میدهد. غیر از این مسیر هم تقریبا هیچ پشتیبانی آنلاین یا تلفنی برای راهنمایی و مشاوره در مورد مشکلات نانوایان با این سامانه هوشمند وجود ندارد.
اوایل شهریور ۱۴۰۱، حدود دو ماه پس از اجرای طرح سهمیهبندی نان، احسان خاندوزی، وزیر وقت اقتصاد، بهشدت از آن دفاع کرد و گفت: «امروز میتوانیم بگوییم چه فردی از کدام نانوایی نان خریده است.»
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید