کدخبر :311038 پرینت
03 آذر 1403 - 17:35

ادامه تحقیقات درباره قطع فیبرنوری در دریای بالتیک؛ چین در مظان اتهام

به دنبال بررسی حادثه‌ای در منطقه بالتیک که منجر به قطع دو کابل فیبرنوری یکی بین فنلاند و آلمان و دیگری بین سوئد و لیتوانی شد و اختلال در اینترنت بخشی از اروپا را به همراه داشت، اگرچه مقامات اروپایی اول احتمال خرابکاری روسیه را مطرح کردند، اما با گذشت چند روز، یک کشتی چینی عبوری از این مسیر در مظان اتهام اروپاییان قرار گرفته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مقامات اروپایی در منطقه بالتیک در حال بررسی حادثه‌ای هستند که منجر به قطع دو کابل فیبر نوری شده است. این حادثه باعث ایجاد نگرانی‌های امنیتی شده و آلمان آن را «به وضوح یک خرابکاری» توصیف کرده است.

نیروی دریایی دانمارک اعلام کرده که کشتی چینی یی پنگ ۳ را در مسیر حرکتش از دریای بالتیک ردیابی کرده است.

بر اساس داده‌های ردیابی دریایی، این کشتی روز جمعه در شرق شهر آرهوس دانمارک لنگر انداخته بود.

اگرچه دانمارک توضیحی درباره دلیل ردیابی این کشتی ارائه نکرده ، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این کشتی ممکن است در قطع دو کابل فیبر نوری که یکی بین فنلاند و آلمان و دیگری بین سوئد و لیتوانی قرار دارد، نقش داشته باشد.

وزیر دفاع آلمان، بوریس پیستوریوس، روز سه‌شنبه در بروکسل تأکید کرد که این حادثه نمی‌تواند تصادفی باشد. او گفت: «نمی‌توان باور کرد که این حادثه به دلیل برخورد لنگر کشتی‌ها به کابل‌ها رخ داده باشد. بدون اینکه بدانیم چه کسی پشت این ماجراست، باید نتیجه بگیریم که این یک اقدام ترکیبی و خرابکاری است.»

این حادثه در شرایطی رخ داده که دریای بالتیک طی سال‌های اخیر شاهد حوادث مشابهی بوده است. در اکتبر ۲۰۲۳، خط لوله گاز بالتیک‌کانکتو که استونی و فنلاند را به هم متصل می‌کند، به شدت آسیب دید.

چین در آن زمان اعلام کرد که یک کشتی ثبت‌شده در هنگ‌کنگ به نام نیو نیو پولار بیر به دلیل طوفانی که در منطقه رخ داده بود، به طور تصادفی این آسیب را ایجاد کرده است. اما فنلاند این ادعا را رد کرد و اعلام کرد که در روز وقوع حادثه هیچ طوفانی ثبت نشده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، لی جیانگ، روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره ردگیری کشتی چینی یی پنگ ۳، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «ما آماده‌ایم مطابق قوانین بین‌المللی با طرف‌های مربوطه همکاری کنیم و ایمنی زیرساخت‌های بستر دریا را حفظ کنیم. همچنین امیدواریم حقوق و منافع مشروع کشتی‌های چینی به طور کامل محافظت شود.»

کریستن میکال، نخست‌وزیر استونی، روز جمعه بر اهمیت تقویت نظارت بر تردد دریایی در دریای بالتیک تأکید کرد. او گفت: «ما به سیستم‌های نظارتی بهتری نیاز داریم تا بدانیم چه کسی در حال حرکت است و خرابی‌ها از کجا منشأ می‌گیرند. البته امکان دارد برخی از این حوادث دلایل طبیعی داشته باشند.»

در سال ۲۰۲۲، خط لوله گاز نورد استریم که روسیه را به آلمان متصل می‌کرد، در دریای بالتیک منفجر شد. عامل این حادثه هنوز مشخص نشده است. کشورهای غربی و روسیه یکدیگر را متهم می‌کنند، در حالی که برخی منابع، اوکراین را مسئول این حادثه دانسته‌اند. اما هیچ‌کدام از این ادعاها تأیید نشده‌اند.

حوادث اخیر، اهمیت استراتژیک دریای بالتیک را بیش از پیش آشکار کرده و نیاز به تقویت زیرساخت‌های امنیتی و نظارتی در این منطقه را برجسته کرده است.

انتهای پیام
 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.