کدخبر :310886 پرینت
30 آبان 1403 - 14:29

کسب درآمد ایکس از انتشار محتواهای جعلی

بر اساس گزارش کارکتیو، شبکه اجتماعی ایکس یکی از بسترهای اصلی انتشار محتواهای جعلی است و حتی برخی از پست‌های مرتبط با سایت‌های جعلی در این شبکه به‌عنوان تبلیغات برچسب‌گذاری شده‌اند که نشان می‌دهد این پلتفرم از انتشار آن‌ها درآمد کسب می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، رسانه آلمانی تاگس‌شاو به نقل از پژوهشگرانی که کارزار گسترده روسیه در نشر اطلاعات نادرست را تحلیل و بررسی می‌کنند، نوشت: «اگرچه تلاش‌هایی برای مقابله با این مشکل صورت گرفته اما مسئله همچنان به‌طور کامل حل نشده است.»

به گفته کارشناسان، از زمان آغاز درگیری روسیه با اوکراین در سال ۲۰۲۲، یک کارزار پنهان انتشار اطلاعات غلط فعال شده است که عمدتا از سایت‌هایی با عنوان "دوقلوهای دیجیتال" استفاده می‌کند.

این وب‌سایت‌ها در ظاهر شبیه به پورتال‌های رسانه‌ای معتبر به نظر می‌رسند و با این هدف ساخته شده‌اند که تبلیغات یا اطلاعات غلط منتشر کنند.

پژوهشگران می‌گویند، این وب‌سایت‌ها در اوایل کار خود، "تقلیدهای ابتدایی و غیرحرفه‌ای بودند، اما کیفیت آن‌ها طی ماه‌ها بهبود یافته است و اکنون به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات پولی ترویج می‌شوند."

افشاگری‌های "SDAleaks" حاکی از آن است که بسیاری از این وب‌سایت‌ها به یک شرکت روسی ارتباط دارند و این محتواها را "به سفارش دولت روسیه منتشر می‌کند."

با وجود آنکه تلاش‌هایی برای مهار گسترش این محتواهای جعلی انجام شده است و اخیرا لینک‌های بسیاری از این وب‌سایت‌ها غیرفعال شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این کارزار همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش "کارکتیو" (Correctiv)، این وب‌سایت‌ها برای پنهان کردن هویت جعلی خود از یک ارائه‌دهنده اوکراینی استفاده می‌کردند. این ارائه‌دهنده پس از آگاهی از محتوای ضد اوکراینی این سایت‌ها، خدمات خود را متوقف کرده است.

با این حال، کارزار تبلیغاتی روسیه در نشر اطلاعات غلط همچنان در فضای آلمانی‌زبان فعال است. بر اساس یک بررسی جدید مرکز CeMAS تحت عنوان "کمپین اطلاعات غلط دوقلوهای دیجیتال در آلمان"، فعالیت اصلی این کارزار همچنان ادامه دارد و "اقدامات اصلی آن تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند."

بررسی CeMAS همچنین نشان می‌دهد که این محتواهای گمراه‌کننده همچنان از طریق وب‌سایت‌های جعلی یا رسانه‌های دیجیتال منتشر و به‌صورت گسترده در فیس‌بوک و شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) تبلیغ می‌شوند.

طبق این گزارش، شبکه ایکس یکی از بسترهای اصلی انتشار این محتواهاست. این پلتفرم با وجود گزارش‌های متعدد و الزامات قانونی مانند قانون خدمات دیجیتال (DSA)، به اندازه کافی در برابر این کارزارها اقدامی انجام نمی‌دهد.

این گزارش می‌افزاید، حتی برخی از پست‌های مرتبط با سایت‌های جعلی به‌عنوان تبلیغات برچسب‌گذاری شده‌اند، که نشان می‌دهد شبکه اجتماعی ایکس از انتشار آن‌ها درآمد کسب می‌کند.

فروویرت با بیان این که واکنش  شبکه ایکس به گزارش‌های جعلی بسیار متناقض است می‌گوید: «برخی حساب‌ها به‌طور کامل مسدود شده‌اند، برخی دیگر به‌طور موقت، و در مواردی تنها پست‌ها حذف شده‌اند.»

به گفته او، در موارد مشابه، هیچ اقدامی صورت نگرفته است و "پس از خرید توییتر سابق توسط ایلان ماسک و کاهش تیم‌های نظارت و تعدیل محتوا، عملکرد این پلتفرم به شدت افت کرده است."

در همین راستا CeMAS می‌نویسد که برخی از محتواهای گزارش‌شده جعلی در ماه ژوئیه همچنان آنلاین هستند، با وجود این، محتواهای گزارش‌شده در سپتامبر هرچند با تاخیر چند هفته‌ای، اما تا حد زیادی حذف شده‌اند."

او می‌افزاید، دلیل دیگر این امر می‌تواند "برداشت رادیکال ایلان ماسک از آزادی بیان" باشد که سبب شده این گونه محتواها همچنان در شبکه وجود داشته باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.