بررسی مدیریت سنتی بخش تعاون در عصر اقتصاد دیجیتال
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف ایران، معتقد است: بهره مندی تعاونی ها از پلتفرم دیجیتالی و یکپارچه، دسترسی به اسناد و اطلاعات و خدمات را میسر می سازد و این ابتکار عمل می تواند موجب تبدیل ابزار تجارت الکترونیک به ویترینی برای ارائه کالا و خدمات بخش تعاون در بازارهای داخلی و خارجی گردد.
به گزارش سیتنا، عبداله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف ایران در یادداشتی آورده است:
نظر به اینکه بخش تعاون با ظرفیت بیش از یکصد هزار تعاونی در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی، تأمین نیاز، کشاورزی و مصرف را درکشور تحت پوشش دارد و بعلاوه از ظرفیت بسیارخوب و اسناد بالادستی مثل اصل ۴۳ و۴۴ قانون اساسی و سند توسعه بخش تعاون برخوردار می باشد اما با تمام این ظرفیتها فاصله معنی داری برای بهره مندی از بسته ابزارهای دیجیتالی و تجارت الکترونیک دارد، برهمین اساس بخشی به این بزرگی فاقد هرگونه شبکه سازی ملی است و به علت همین عدم استفاده از امکانات و ابزارهای بروز دیجیتالی و صنعت مارکتینگ باعث شده که بهره وری دراین بخش زیاد بالانبوده و نتوانسته است در بازارهای داخلی و خارجی بصورت قدرتمندکالاها و خدمات بخش تعاون را برندسازی نمایند و حتی بازار مستعد داخلی را هم نتوانستیم پوشش دهیم.
ضرورت دارد وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی که احکام متعددی برای این وزارت در سند توسعه تعاون تدوین وابلاغ گردیده است برای توسعه تعاونی ها و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور و بازارهای داخلی و خارجی، افزایش مشارکت اعضاء و افزایش بهره وری در تعاونی ها با برگزاری و ارائه دوره های آموزش برای مدیران تعاونی ها و ایجاد یک پلتفرم ملی با هدف گسترش کسب وکارها برپایه بسته دیجیتالی اقدام نماید تا بتوان جایگاهی مناسب در تجارت الکترونیک و بازارهای جهانی رابرای بخش تعاون مهیا نمود،
بهره مندی تعاونی ها از پلتفرم دیجیتالی ویکپارچه، دسترسی به اسناد و اطلاعات و خدمات را میسر می سازد و این ابتکار عمل می تواند موجب تبدیل ابزار تجارت الکترونیک به ویترینی برای ارائه کالاو خدمات بخش تعاون در بازارهای داخلی و خارجی گردد.
در عصر هوش مصنوعی بخش تعاون هنوز به ابزارهای مهم دیجیتالی، فن آوریهای مالی (فین تک) و علم مارکتینگ مجهز نشده است؛ این ابزارها در بهبود وضعیت و ارتقاء بخش تعاون جهت رفع چالش ها بزرگ از جمله تأمین مالی، استاندارد سازی، شبکه سازی و توانمند سازی تعاونی ها بسیار اثر گذار خواهد بود، اگر بخش تعاون می خواهد به عنوان یکی از سه رکن اقتصادی کشور حرفی برای گفتن داشته باشد باید خود را به ابزارهای نوین دیجیتال، بهره مندی از هوش مصنوعی مجهز نماید و این جزء تکالیف و احکام سند توسعه تعاون است و مسئولان ذی ربط باید برای این مهم برنامه ریزی اجرایی داشته باشد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید