کدخبر :309762 پرینت
08 آبان 1403 - 15:11

موتور جستجوی اختصاصی متا در راه است

شرکت متا برای حذف وابستگی خود به موتور‌های جستجوی سایر رقبای دنیای فناوری ارتباطات یعنی گوگل متعلق به آلفابت و بینگ از مایکروسافت، در حال کار بر روی موتور جستجوی خود براساس هوش مصنوعی است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، گزارش‌ها از شرکت «متا» حاکی است، این غول دنیای رسانه‌های اجتماعی برای از میان بردن وابستگی خود به موتور‌های جستجوی سایر رقبای دنیای فناوری ارتباطات یعنی گوگل متعلق به «آلفابت» و بینگ از «مایکروسافت»، درحال کار بر روی موتور جستجوی خود براساس هوش مصنوعی است.

درحالی که موتور جستجوی هوش مصنوعی که شرکت سازنده «چت جی‌پی‌تی» یعنی «اوپن آی» رونق چشمگیری یافته، هم گوگل و هم مایکروسافت در تلاش هستند تا سهم بیشتری در بازار آن به دست بیاورند.

به گفته یک منبع آگاه، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت متا می‌تواند در واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک با چت‌بات اختصاصی خود اطلاعاتی جامع درباره رخدادهای جاری به کاربران ارائه و به سوالات آنها پاسخ دهد.

به عنوان مثال شما به زودی هنگامی که در اینستاگرام درحال مرور پست‌ها هستید برای جستجو درباره جوایز گرمی نیازی ندارید تا به موتورهای جستجو مثل گوگل رجوع کنید و در همان‌جا به این سوال به همراه اطلاعات کلی پاسخ داده خواهد شد و شما می‌توانید سوالات بیشتری از چت‌بات روی اینستاگرام بپرسید.

قابل پیش‌بینی است که متا در ضمن این اطلاعات به دنبال بازاریابی و تبلیغات نیز باشد و مثلا اطلاعاتی هم درباره کنسرت آینده این خواننده در شهرهای نزدیک به شما بدهد.

متا درحال حاضر برای ارائه اخبار روز، ورزش، سرگرمی و سبک زندگی و همچنین نوسانات بازار بورس به گوگل و بینگ متکی است که رقبای او در دنیای فناوری اطلاعات محسوب می‌شوند، درحالی که اپل نیز درحال پیشروی به سوی هوش مصنوعی خود است، متا می‌خواهد مانع سلطه گوگل بر موتورجستجوی هوشمند در این بازار رو به توسعه شود. با این حال در چند ماه گذشته گوگل با عرضه جمینای و ارائه پاسخ‌های جامع و مختصر، تجربه متفاوتی را برای کاربران فراهم کرده است.

متا هفته پیش اعلام کرد از محتوای رویترز برای پاسخ دادن به سوالات کاربران درباره موضوعات روز استفاده می‌کند و مدل زبانی متکی بر هوش مصنوعی «لاما» محصول رو به توسعه متا با استقبال کاربران روبرو شده است.

اکنون متا با ارائه این چت‌بات میخواهد مانع از یکه‌تازی «گوگل سرچ» و «مایکروسافت بینگ» در بازار جستجوی هوش مصنوعی شده و از سوی دیگر با مشکلاتی که تغییر حریم خصوصی برای بازاریابی ایجاد می‌کند مقابله کند. به عنوان نمونه متا می‌گوید تغییر حریم خصوصی اپل در سال ۲۰۲۱ سبب شد تا این شرکت از بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی سالیانه برای نمایش روی گوشی‌های آی‌فون، محروم شود.

متا با سه رسانه‌ اجتماعی و پیام رسان محبوب خود یعنی فیس‌بوک، واتس‌آپ و اینستاگرام، بیش از ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون کاربرفعال در سراسر جهان دارد یعنی حدود ۴۴ درصد کل جمعیت جهان و اوپن ای آی نیز می‌گوید کاربران هفتگی آن در چند هفته اخیر به هفته‌ای ۲۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است. بنابراین به زودی شاهد رقابت‌های بیشتری در عرصه هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی و موتورجستجو خواهیم بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.