کدخبر :309726 پرینت
07 آبان 1403 - 20:39

افزایش شانس حیات در مریخ با کشف نقاط سبز

مریخ نورد استقامت ناسا به صورت تصادفی با راز جدیدی در مریخ برخورد کرد؛ مریخ نورد استقامت طی اکتشاف در جنوب مریخ، منطقه ای را پیدا کرد که در آن‌ صخره ها قرمز رنگ بودند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مریخ نورد استقامت با رسیدن به این منطقه عملیات اکتشافی خود را آغاز کرد، از یک ابزار سایش استفاده کرد تا سنگ قرمزی به نام "Wallace Butte" را شکاف دهد؛ شکاف ایجاد شده به قطر ۵ سانتی‌متر حاوی رنگ خیره‌کننده سفید، سیاه و سبز متمایزی بود.

رنگ سبزی که از دل این شکاف بیرون آمد توجه محققان را به خود جلب کرد؛ نقاطی با هسته‌های تیره و لبه‌های سبز روشن، روی زمین، لکه‌های سبز مشابه اغلب در «سنگ‌های قرمز» باستانی مشاهده می‌شوند و معمولاً در اثر واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌شوند که در آن آب، حامل آهن، در لایه‌های سنگ نفوذ می‌کند و آهن اکسید شده را به حالت سبز رنگ نمایان می‌کند.

این تغییر رنگ می‌تواند از طریق واکنش‌های طبیعی اتفاق بیفتد و در زمین، گاهی اوقات شامل میکروب‌ها یا مواد آلی در حال پوسیدگی می‌شود.

در حالی که لکه‌های سبز روی زمین می‌توانند به فرآیندهای بیولوژیکی یا شیمیایی اشاره کنند، منشا آنها در مریخ ناشناخته باقی مانده است؛ ابزارهای SHERLOC و PIXL مریخ نورد که برای تجزیه و تحلیل ترکیب دقیق طراحی شده‌اند، به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانند دقیقاً در بالای نقاط سبز قرار گیرند.

در نتیجه، ترکیب دقیق ماده سبز همچنان یک رمز و راز باقی می‌ماند و باعث ایجاد کنجکاوی در میان دانشمندانی می‌شود که مشتاق کشف اسرار مریخ هستند.

همانطور که استقامت به صعود خود به لبه شیب دار دهانه Jezero ادامه می‌دهد، تیم Science مشتاقانه پیش بینی می‌کند که چه شگفتی‌های دیگری ممکن است در راه باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.