کدخبر :309597 پرینت
05 آبان 1403 - 11:12

درگاه بانکی تعدادی از صرافی های ایرانی رمزارز باز شد

به دنبال مسدود شدن موقت درگاه های بانکی برخی از صرافی های ایرانی رمزارز از روز پنج شنبه به بهانه مدیریت بازار ارز، پیگیری خبرنگار سیتنا طی صبح امروز (شنبه) حاکی از اتصال مجدد تعدادی از این صرافی ها به درگاه های بانکی است و پیگیری مدیران صنفی این حوزه برای اتصال سایر صرافی ها به شبکه بانکی ادامه دارد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، از روز پنج شنبه (سوم آبان ماه)، درگاه های تبادلات مالی برخی صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال به طور موقت مسدود شده است.

ظاهرا این تصمیم بر اساس ماده 42 قانون بانک مرکزی اتخاذ شده است که در ذیل آمده است:

«خرید و فروش ارز و هرگونه عملیات بانکی که موجب انتقال ارز یا تعهد ارزی گردد یا ورود یا خروج ارز یا پول رایج کشور بدون رعایت‌ مقرراتی که بانک مرکزی ایران به موجب ماده 11 این قانون مقرر میدارد ممنوع است. متخلفین به جزای نقدی تا معادل 50 درصد مبلغ موضوع تخلف‌ محکوم خواهند شد.

بانک مرکزی مکلف است موارد مظنون به پولشویی را به همراه اطلاعات مربوط، به مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش نموده و پس از تایید آن مرکز، نسبت به مسدود نمودن حساب اشخاص مظنون به پولشویی و محدودسازی ارائه خدمات بانکی به آن‌ها اقدام کند.»

گفتنی است؛ این تصمیم بانک مرکزی به طور ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی به مدیران صرافی‌ها، اجرایی شده است.

پلتفرم های ارز دیجیتال ارتباطی به تحولات بازار ارز ندارند

عباس قلی زاده، عضو هئیت مدیره و رئیس شورای انتظامی سازمان نصر خراسان رضوی در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون آخرین وضعیت درگاه های تبادلات مالی صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال، گفت: مسدود کردن درگاه های بانکی برخی از صرافی های ارز دیجیتال جدیت بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را نشان می دهد، اما ابزارهای اجرا و منویات این سیاست همچنان مشخص نیست.

وی، افزود: این سیاست صحیح نیست، زیرا تجارت الکترونیک و این پلتفرم ها ارتباطی به تحولات بازار ارز ندارند و هرگونه تصمیمات خلق الساعه غیر کارشناسی و بدون برنامه ریزی قبلی فنی و قانونی به اعتماد عمومی و فضای کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی وارد خواهد کرد.

عضو هئیت مدیره و رئیس شورای انتظامی سازمان نصر خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: فضای اقتصاد دیجیتال، نوپا و بسیار شکننده و موثر از التهابات اقتصادی شرایط تحریم و تورم است و با مداخلات آنی و تصمیمات غیر کارشناسی دستوری در خصوص درگاه های پرداخت، اوضاع بحرانی و پیچیده تر خواهد شد.

بخشی از درآمد اقتصاد دیجیتال، به دست پلتفرم های ارز دیجیتال انجام می شود

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نصر کشور به سیتنا، گفت: این موضوع همچنان در دست بررسی است و از نظر بنده بهانه ای برای کاهش نرخ ارز می باشد.

وی، ادامه داد: بانک مرکزی این سیاست را در پیش گرفته که اصلا ارتباطی با کاهش نرخ ارز ندارد و این موضوع برای ما نیز جای سوال دارد؛ چراکه کاهش نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصاد کلان است.

رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نصر کشور، تاکید کرد: استفاده از این سیاست توسط بانک مرکزی صحیح نبوده است و گویی دنبال بهانه گشتن برای وضعیت نرخ ارز است که مورد اعتراض می باشد.

آشتیانی، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از درآمد اقتصاد دیجیتال کشور به دست این پلتفرم ها انجام می شود و اینکه هم از سمت دولت خارجی و هم داخل کشور با محدودیت مواجه شوند، مورد پسند نیست.

بازار ارزهای دیجیتال به کنترل بازار ارز کمک می کند

در همین راستا کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین به سیتنا، گفت: روز پنج شنبه (سوم آبان ماه) درگاه بانکی برخی از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی به طور ناگهانی بسته شد و از آنجایی که روز پنجشنبه (سوم آبان ماه) و به دنبال آن جمعه (چهارم آبان ماه)، ادارات دولتی تعطیل است، امکان پیگیری وجود نداشت و امروز پیگیری‌ها آغاز شده است، هرچند که امروز صبح درگاه تعدادی از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی باز شده است.

وی، ادامه داد: حتی اگر بانک مرکزی این سیاست را برای کنترل نرخ ارز در پیش گرفته باشد، این سیاست معقول نیست، چراکه بازار ارزهای دیجیتال نه تنها بازار ارز را تشدید نمی کنند، بلکه به کنترل این بازار کمک شایانی می کنند.

مدیریت بازار ارز، علت مسدود شدن درگاه بانکی صرافی های ایرانی بود

امیرحسین راد، مدیر صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس به سیتنا خبر داد: مسدود شدن درگاه بانکی از روز پنجشنبه (سوم آبان ماه) رخ داد و اکنون این درگاه ها باز شده است؛ معاونت ارزی بانک مرکزی علت این تصمیم را مدیریت بازار ارز عنوان کرده است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.