کدخبر :309442 پرینت
01 آبان 1403 - 17:28

برگزاری اولین دوره دکترای مهارتی هوش مصنوعی ویژه مدیران صنعت فاوا +تصاویر

اولین دوره دکترای مهارتی (DBA) هوش مصنوعی ویژه مدیران صنعت فاوا، با حضور مسوولان حوزه هوش مصنوعی در سالن اجتماعات مرکز فابا آغاز به کار کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، اولین دوره دکترای مهارتی هوش مصنوعی ویژه مدیران صنعت فاوا، دوشنبه 30 مهر، با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی و مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم، بهروز مینایی، دبیر ستاد هوش مصنوعی رباتیک کشور، محمد آذرپناه، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران، محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا، اسماعیل ثنایی، نایب رییس کانون هماهنگی فاوا و رییس شورای علمی اولین دوره دکترای مهارتی هوش مصنوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سید احمد قاسمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، سید عطا الله ابطحی، عضو هییت علمی دانشگاه علوم تحقیقات، داود مسعودی، دبیرکل و داوود ادیب رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران آغاز شد.

نخستین روز دوره دکتری مهارتی (DBA) هوش مصنوعی که با حضور جمعی از متخصصان، مدیران، اساتید و دانش پژوهان این دوره، در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار شد.

این دوره با همکاری دانشگاه علوم تحقیقات، مرکز فابا، مرکز رشد فناوری هوشمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران برگزار می شود و در شروع دوره، چند تن از سخنرانان و اساتید فرآیند برگزاری، دروس و محتوای این دوره را تشریح کردند.

در این دوره، آموزش موضوعات مرتبط با ترکیب و همکاری BI ، AI ، HI و QHAI، شناخت هشت بهشت داناوری های تمدن ساز 2020 تا 2030، دانش و فناوری مرتبط با ژن ها و میم های انسان که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را دگرگون می سازد، تجزیه و تحلیل و مصور کردن داده ها، خوشه بندی و تقسیم بندی مشتریان، پردازش زبان طبیعی، چت بات ها و دستیاران هوشمند، هوش مصنوعی مولد، مدیریت محصول هوش مصنوعی، تنظیم مقررات هوش مصنوعی و ارایه کارگاه های مهارتی توسط متخصصین صنعت ارایه می گردد.

مهمترین گام در حوزه فناوری، آموزش و نهادینه کردن دانش است

مراد بیات

محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در مراسم افتتاحیه ضمن خوش آمدگویی به حاضران، گفت: مهمترین کار در حوزه فناوری، آموزش و نهادینه کردن دانش است و این همانند میزبانی بخشی از تاریخ هوش مصنوعی در اين سرزمين است.

مدیر عامل مرکز فابا تاکید کرد: صد البته میزبانی کار سختی است. چون زمانی که میزبان باشی مسئولیت خطیری برعهده داری، از سویی دیگر استرس داری برای رفع کمبودها و هرکاری هم انجام بدهی بدلیل ذائقه‌های مختلف و ابعاد موضوع، باز هم بدون نقص نیست. ضمن اینکه بندرت سفره ای را سراغ داریم که برخی مهمانان بدلیل ذائقه های مختلف، ایرادی بر میزبان وارد نکنند.

وی گفت: خوشبختانه بدلیل سطح بالای دانش، تخصص و موقعیت کسب‌ و کاری دانش پژوهان این دوره، بهترین شیوه مدیریت مباحث تخصصی کلاس‌ها، بهره گیری از دیالوگ ميان اساتید و دانش پژوهان است و بی تردید همه از هم می توانیم بیاموزیم، گرچه رسالت اساتید برای تبیین دانش و فناوری مطابق استانداردهای روز یک ضرورت حتمی است.

بیات تصریح کرد: اگر معتقدیم هوش مصنوعی ترند روز است، که هست. اگر معتقدیم ارزش آفرینی اقتصاد دیجیتالی به هوش مصنوعی گره خورده است، که خورده است. اگر معتقدیم به اینکه آینده صنعت و زندگی و کسب وکارها منوط به میزان استفاده از هوش مصنوعی است، چاره‌ای نداریم در هیچ مقطعی از سن و مراتب کسب‌ و کاری از آموختن و آموزش غفلت کنیم هوش مصنوعی انرژی زیادی را آزاد می‌کند.

با وقوع هوش مصنوعی، آینده توسط مردم ساخته می شود

فیروزآبادی

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی و مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم نیز در این مراسم ضمن تشکر از مرکز فابا که برای برگزاری این دوره همت کرده است، با اشاره به اینکه با وقوع هوش مصنوعی، آینده توسط مردم ساخته می شود، گفت: ما شاهد یک تحول در هوش مصنوعی هستیم و هوش مصنوعی انرژی بزرگی را آزاد می کند و این انرژی به توسعه قابلیت های زیادی منجر می شود.

فیروزآبادی در این مراسم با تأکید بر اهمیت تحولات فناوری و نقش کلیدی آن در جهانی شدن و مدیریت کسب ‌وکارها، از پارادایم جدیدی در اقتصاد جهانی سخن گفت. وی به رشد سریع شرکت‌های بزرگ فناوری و تأثیر آن‌ها بر قدرت نرم جهانی اشاره کرد و بر ضرورت تقویت شرکت‌های بزرگ داخلی برای رقابت در عرصه بین‌المللی تأکید کرد.

رئیس گروه توسعه فناوری زعیم و دبیر سابق شورای عالی و رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی در خصوص برگزاری دوره دکتری مهارتی هوش مصنوعی (DBA) اظهار داشت: برگزاری این دوره به ‌نظر می‌رسد که برای کشور بسیار ضروری است. امیدوارم که این دوره، سرآغاز دوره‌های مشابهی در حوزه DBA با گرایش به مباحث مختلف تکنولوژی مانند بلاک‌چین، IoT، فین تک و دیگر موارد باشد که تأثیر مستقیمی بر حوزه مدیریت، به‌ ویژه مدیریت کسب‌وکار، خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: ما در زمانی به سر می‌بریم که جهانی ‌شدن با سرعت بسیاری در حال وقوع است. در ابتدای قرن بیستم، نظام جهانی به سمت تقویت دولت - ملت‌ها حرکت کرد و تلاش شد که دولت‌های قوی و مستقل شکل بگیرند. این روند به‌ تدریج باعث توسعه بازارها و پیاده سازی برنامه های نوسازی اقتصادی در بسیاری از کشورها شد، زیرا دولت ‌ملت‌ها بهتر از استعمار می‌توانستند بازارها را گسترش دهند.

فیروزآبادی با اشاره به نقش تکنولوژی در این روند گفت: از اواخر قرن بیستم، با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اینترنت، دیگر نیازی به موافقت دولت‌ها برای ورود به بازارها و خلق بازارهای جدید نبود. شرکت‌های بزرگ فناوری شکل گرفتند که در تاریخ بشریت سابقه نداشت و ما شاهد شکل‌گیری قدرت‌های جدیدی در حوزه اقتصاد هستیم. این تغییرات نشان ‌دهنده یک پارادایم شیفت در حوزه اقتصادی است.

رئیس گروه توسعه فناوری زعیم در ادامه افزود: ما در حال حاضر شاهد شکل ‌گیری یک نوع قدرت نرم هستیم که توسط شرکت‌های بزرگ ایجاد شده است. این شرکت‌ها با دولت‌ها رقابت می‌کنند و توانسته ‌اند روابط دولت - ملت‌ها را به چالش بکشند. این اولین بار است که شرکت‌ها بدون نیاز به تایید دولت‌ها می‌توانند وارد بازارها شوند و آنها را توسعه دهند.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنرانی خود به تحول در مدیریت اشاره کرد و گفت: بحث‌های مدیریتی ده سال دیگر با امروز کاملاً متفاوت خواهند بود. مدیران امروز زاینده روش‌های جدید مدیریت هستند و یک زایش مستمر در حوزه مدیریت را شاهد هستیم. ما باید به تحولات توجه کنیم و بستر لازم برای تغییرات دیجیتال را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت فناوری و تحولات دیجیتال گفت: فناوری همواره نقشی مهم در جهانی‌شدن داشته است، اما اکنون نقش آن برجسته ‌تر و اصیل ‌تر شده است. تحول در فناوری بسیارسریع اتفاق می‌افتد و ما باید این تحول و سرعت و جهت آن را درک کنیم و برای آن آماده شویم.

فیروزآبادی در ادامه به هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: ما اکنون وارد دوره هوش مصنوعی شده‌ایم که جهش بزرگی را تجربه می ‌کند. این جهش ناشی از توسعه شبکه‌های ارتباطی، داده‌های بزرگ (بیگ دیتا) و قدرت پردازش بالا و شکل گیری اقتصاد اطلاعاتی – خدماتی است. همه این عوامل باعث شده که هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول باشد و ما شاهد تغییرات عمده‌ای در این حوزه هستیم.

وی همچنین افزود: هوش مصنوعی انرژی بسیار بزرگی را آزاد می‌کند و این انرژی باعث ایجاد فرصت‌های جدید در اقتصاد و بازارها خواهد شد. توسعه هوش مصنوعی منجر به ظهور اقتصادهای استارتاپی و خدماتی می‌شود که با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی مواجه خواهند بود.

فیروزآبادی به آسیب‌شناسی نظام اقتصادی کشور پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی کشور ما عدم وجود شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال است. اگر نتوانیم شرکت‌های بزرگ ایجاد کنیم، نمی‌توانیم وارد زنجیره اقتصاد جهانی شویم، خلق بازارهای نو کنیم و این موضوع یک آسیب بزرگ برای ما خواهد بود. کشورهای دیگر هم به کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط نیاز دارند، اما بنگاه های بزرگ نیز ضروری هستند و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

رئیس گروه توسعه فناوری زعیم افزود:اگر در اندازه و ساختار به شرکت‌ها توجه نکنیم، در زنجیره اقتصاد جهانی جایی نخواهیم داشت. ما باید شرکت‌های بزرگ را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم به عنوان یک بازیگر در اقتصاد جهانی حضور داشته باشیم، در غیر این صورت، اقتصاد ما دچار آسیب خواهد شد و ما نمی‌توانیم از تحولات جهانی بهره ‌مند شویم.

استفاده از هوش مصنوعی در عصر حاضر اجتناب ناپذیر است

ثنایی

اسماعیل ثنایی، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز در این مراسم، گفت:‌ هوش مصنوعی امروزه همانند نقش برق را در قرن بیستم ایفا می کند و استفاده از آن در عصر حاضر اجتناب ناپذیر است.

نایب رییس کانون هماهنگی فاوا ادامه داد: این دوره آموزشی یک دوره تعاملی بین استاد و دانش پژوهان است و مسیر پیش رو براساس فیدبک دانش پژوهان تنظیم خواهد شد و دانش‌پژوهان در طی برگزاری دوره، نظراتشان را درباره نحوه آموزش و مباحث با توجه به نیاز روز مطرح خواهند نمود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین گفت: این دوره آموزشی برای رفاه حال شرکت کنندگان بصورت حضوری و آنلاین خواهد بود. هرچند که شرکت در این کلاس ها بصورت حضوری اولویت اصلی ما است.

ثنایی ادامه داد: در این دوره قرار نیست که آموزش ها بصورت تئوری و ریاضی باشد، بلکه بیشتر بحث کلان و یا همراهی و گفتگو اساتید و دانش پژوهان خواهد بود.

رییس شورای علمی اولین دوره دکترای مهارتی هوش مصنوعی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پایان سخنانش مطرح نمود: هوش مصنوعی، همه صنایع و از جمله صنعت بانکداری و نظام حکمرانی را متحول کرده است و در این راستا و به جهت ضرورت های اجتناب ناپذیر در رقابت های جهانی، در شورای راهبری در حال برنامه ریزی هستیم که بعد از پایان این دوره، دوره Post DBA را نیز اجرا نماییم.

هوش مصنوعی آینده کسب وکارها را متحول کرده است

مینایی

بهروز مینایی، دبیر ستاد هوش مصنوعی و رباتیک کشور هم دراین مراسم، بیان نمود: از ابتدای سال ۲۰۲۳ تحول عظیمی در هوش مصنوعی شکل گرفته است. هوش مصنوعی آینده کسب وکارها، روابط اجتماعی و سیاسی و اداره کشور و همچنین بانکداری و نظام حکمرانی را در بیشتر کشورها متحول کرده است.

وی تاکید کرد: اگر با این موجی که به راه افتاده است همراه نشویم با اطمینان می شود گفت که از تحول و توسعه عقب خواهیم افتاد و امیدوارم که از فرصت بدست آمده، ظرفیت سازی مناسبی را داشته باشیم.

دبیر ستاد هوش مصنوعی و رباتیک کشور ادامه داد: مباحث و موضوعاتی که امروز در دوره های MBA و DBA مطرح می گردد برخلاف مباحث و سر فصل های قبلی مدیریت که مانایی یک نسلی یا دو نسلی داشتند کاملا متفاوت و موضوعات ارایه شده موضوعات جدید می باشند که مرتب در حال تغییر می باشد. مباحثی که قبلاً در مدیریت کسب ‌و کار در دانشگاه‌ها بیش از شصت‌ سال پیش تدریس می‌شد، می بینید که هیچ تفاوتی با هم نداشتند.

مینایی ضمن اشاره به LLM ها و به عبارتی (Large language model) که یک نوع نوآوری در حوزه هوش مصنوعی بوده و از شبکه‌های عصبی با پارامتر‌های گسترده برای پردازش پیشرفته زبان استفاده می نماید و‌ عامل‌های هوشمندی هستند که خودشان به صورت خودکار بر اساس دانش برگرفته از مدل‌های زبانی بزرگ با هم تعامل و گفت‌وگو می‌کنند و توانایی حل مسائل پیچیده را دارند، مطرح نمود که این مدل ها ، مدل‌های بنیادینی هستند که بر روی داده‌های متعددی، آموزش داده شده‌اند.

وی ادامه داد: LLMها می‌توانند متن را درک کنند، تولید متن نمایند و وظایف متعددی را انجام دهند و ادامه داد که LLMها در حال تحول برنامه‌های کاربردی در بسیاری از زمینه‌ها هستند و امروزه علی الخصوص در اقتصاد، نقش قابل توجهی را ایفا می نمایند و باعث جابجایی بسیاری از مشاغل می گردند. یکی از صنعت‌هایی که محل جابجایی زیادی خواهد داشت بانکداری می باشد، از موضوعات دیگر موضوعات مرتبط با حکمرانی می باشد. نقش LLMها در ساحت قانون‌گذاری، در ساحت قضاوت، داوری، پزشکی، فین تک بسیار قابل توجه است.

مینایی تاکید نمود: امروز اگر شما روی موج LLMها سوار نشوید محکوم به کنار رفتن و دادن شغلتان به کسانی که به آن تسلط دارند خواهید بود.

مینایی ادامه داد: موسسه مک ‌کینزی گلوبال اینستیتوت پیش‌بینی نموده است که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نیاز به تغییر شغل خواهند داشت، به دلیل این که وظایف آنها به وسیله هوش‌مصنوعی جایگزین خواهد شد.

مینایی ضمن اشاره به Multi Modal Agent و توضیح این که مدل‌های چند وجهی در هسته خود، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می‌توانند اطلاعات را از روش‌های متعدد، مانند متن، تصاویر و صدا، پردازش و درک نمایند و بر خلاف مدل‌های قدیمی و سنتی که بر روی یک نوع داده تمرکز دارند، این مدل‌ها از سینرژی و هم افزایی بین روش‌های مختلف استفاده می‌ نمایند و درک جامع‌تری را از ورودی ها ممکن می‌سازند، مطرح نمود که امروزه LLM based multi  agents ترند بازار اقتصاد دنیا را متحول می سازد و یک مدیر آگاه باید از آن به عنوان یک دستیار قوی استفاده کند.

ضرورت ترویج و بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی در مباحث توسعه ای کشور

آذرپناه

دکتر محمد آذرپناه، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در مراسم، گفت: در کتاب موج سوم الوین تافلر، موج های توسعه ای را به قطار تشبیه کرده بود که هر شخصی سوار بشود رفته است و هر که مانده باشد به قطار توسعه‌ای نخواهد رسید. قطار قرار نیست منتظر کسی باشد و با همان سرعت حرکت می کند و نمی توان به توسعه و پیشرفت رسید. امیدوارم بتوانیم از این فرصت بدست آمده ظرفیت سازی داشته باشیم و مباحث را نهادینه کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت ترویج و بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی در مباحث توسعه ای کشور، تقویت زیرساخت های تولید مبتنی بر هوش مصنوعی را غیرقابل اجتناب دانست و همراه شدن فعالان اقتصادی کشور با جریان جهانی هوش مصنوعی و کنشگری متناسب با ارزش های ملی و فرهنگی، هوش مصنوعی را به قطار در حال حرکت توسعه تشبیه کرد که هر شخص در ایستگاه ابتدایی سوار نشود، دیگر امکان رسیدن به آن را نخواهد داشت.

آذرپناه با تشریح ارتباط سطوح چهارگانه تحلیل از پایین به بالا یعنی سطح داده، نظریه، دانش و بینش و روابط سایبرنتیکی بالا به پایین این سطوح، کنشگری در حوزه هوش مصنوعی را نیاز ضروری بخش های عمومی و خصوصی کشور دانست. ایشان با اشاره به خروج نیروی کار تخصصی و با تجربه از سازمان ها و شرکت ها و عدم جایگزینی آنها که در حال تبدیل شدن به چالشی جدی برای صاحبان کسب و کار است، بهره گیری از تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی را به عنوان راهکاری مطمئن برای تامین کسری نیروی کارشناسی در کوتاه مدت و همچنین راهکاری موثر برای توسعه اشتغال و رشد درآمد در میان مدت و بلند مدت اعلام کرد.

رسیدن به توسعه پایدار با رویکردهای هوش مصنوعی در هم تنیده است

ادیب

در حاشیه برگزاری این دوره، دکتر داوود ادیب رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران و عضو شورای راهبری دوره دکترای مهارتی هوش مصنوعی، در خصوص برگزاری این دوره، به خبرنگار سیتنا عنوان نمود: خدای را شاکرم که این دوره با همت و تلاش شبانه روزی جمعی از متخصصان، مدیران، اساتید و تلاش های مستمر شورای راهبری و علی الخصوص دکتر ثنایی، دکتر بیات، دکتر کافی و دکتر مسعودی شکل گرفت و امیدوارم که با این اقدام ظرفیت مناسبی را برای توسعه کمی و کیفی دانش مدیران تصمیم گیر در حوزه هوش مصنوعی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم سازیم.

ادیب در این خصوص تاکید نمود: این یک واقعیت است که اگر تا سال 2030 خودمان را به ابزارهای تحلیلی، کاربردی و آینده پژوهی هوش مصنوعی به عنوان سه خروجی اصلی هوش مصنوعی مجهز نسازیم، مانند انسان های اولیه مجبور خواهیم بود با عینک حقارت به رشد و توسعه در جهان خیره شویم.

رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا ادامه داد: امروزه تعریف از سواد کاملا تغییر کرده است و در آخرین تعریف یونسکو از سواد که از سال 2023 مطرح شده است تاکید شده است که «سواد، تداوم یادگیری و مهارت در خواندن، نوشتن و استفاده از اعداد در طول زندگی است و بخشی از مجموعه بزرگتری از مهارت هاست که شامل مهارت های دیجیتال، سواد رسانه ای، آموزش برای توسعه پایدار و شهروندی جهانی و همچنین مهارت های انجام شغل خاص است». بدیهی است که رسیدن به توسعه پایدار و شهروندی جهانی مقوله هایی است که در عصر حاضر با رویکردهای هوش مصنوعی در هم تنیده شده و بدون ورود به حوزه های هوش مصنوعی رسیدن به آنها امری دشوار خواهد بود.

لازم به توضیح است دوره دکتری مهارتی (DBA) هوش مصنوعی در ۳۲۰ ساعت و در قالب ۲۶ واحد درسی با دو گرایش «مالی و بانکی» و «آی سی تی» برگزار می شود و در پایان دوره، مدرک تحصیلی دوره DBA با امضاء دانشــگاه علوم تحقیقات، مرکز فابا و مرکز رشد فناوری هوشمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد.

گفتنی است، پیش از این مرکز فابا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس دوره DBA بانکداری دیجیتال را برگزار کرده و با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری مبادرت به برگزاری این دوره کرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.