کدخبر :309372 پرینت
30 مهر 1403 - 13:27

محدودیت‌ صادرات فناوری‌ های فضایی به متحدان آمریکا کاهش یافت

دولت آمریکا با هدف حمایت از صنعت رو به رشد فضایی تجاری خود، محدودیت‌ های صادرات شرکت‌ های فناوری فضایی تجاری آمریکایی را کاهش داد و امکان ارسال اقلام خاص مربوط به ماهواره‌ ها و فضاپیماها به متحدان و شرکای آمریکا را میسر کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا محدودیت‌های صادرات شرکت‌های فناوری فضایی تجاری آمریکایی را کاهش و به آنها اجازه داد اقلام خاص مربوط به ماهواره‌ها و فضاپیماها را به متحدان و شرکای آمریکا ارسال کنند.

این اقدام با هدف حمایت از صنعت رو به رشد فضایی تجاری آمریکا انجام می‌شود، در حالی که توازن بین ملاحظات امنیت ملی و سیاست خارجی حفظ می‌شود. شرکت‌های فضایی بزرگی مانند «اسپیس‌ایکس»، «لاکهید مارتین»، «ال3هریس تکنولوژی»، و «بوئینگ» از این قوانین جدید بهره خواهند برد.

بر اساس مقررات جدید، برخی اقلام مربوط به سنجش از راه دور و لجستیک فضایی دیگر نیازی به مجوز صادرات برای ارسال به کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و بریتانیا نخواهند داشت.

این تغییر می‌تواند افزایش همکاری آمریکا در پیمان امنیتی «آکوس» بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه اقیانوس هند و آرام را تسهیل کند. اشتراک‌گذاری فناوری بخش مهمی از این پیمان است.

علاوه بر این، برخی از قطعات و اجزای کمتر حساس ماهواره‌ها و فضاپیماها دیگر نیازی به مجوز برای ارسال به بیش از 40 کشور شامل کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا نخواهند داشت. با این حال، مقررات صدور مجوز برای کشورهایی که نگرانی‌هایی درباره آنها وجود دارد، مانند روسیه و چین، همچنان باقی خواهد ماند.

این تعدیل‌های مقرراتی به دنبال یک اعلامیه اولیه در سال 2019 و درخواست شورای ملی فضایی در سال 2023 برای کاهش کنترل صادرات بر بخش فضایی تجاری ایالات متحده صورت می‌گیرد.

اسپیس‌ایکس، متعلق به میلیاردر کارآفرین ایلان ماسک، به‌ویژه از دولت خواسته بود تا کنترل‌های صادراتی را برای کاهش موانع اداری و افزایش رقابت‌پذیری خود در بازارهای خارجی ساده‌تر کند.

انتظار می‌رود اسپیس‌ایکس که اخیرا راکت نسل بعدی بازگشت‌پذیر خود به نام «استارشپ» را توسعه داده است، از کاهش کنترل صادرات بهره زیادی ببرد و بتواند حضور بین‌المللی خود را گسترش دهد.

مذاکرات جاری این کمپانی آمریکایی با دولت استرالیا برای فرود و بازیابی یک راکت استارشپ در سواحل این کشور می‌تواند به همکاری‌های بیشتر و توسعه صنعت فضایی آمریکا در بازارهای کشورهای متحد بینجامد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.