کدخبر :308815 پرینت
19 مهر 1403 - 09:37

سمپوزیوم مخابرات؛ بستری مناسب برای ایده‌ های نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سمپوزیوم بین‌ المللی مخابرات بستری مناسب برای شناسایی و تشویق ایده‌ های نوآورانه و کاربردی در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات فراهم می‌آورد و به توسعه علمی و اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آیین افتتاحیه یازدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST۲۰۲۴) با حضور دکتر ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با سخنرانی محمد البستاکی، رئیس دانشگاه دوبی و سیزو اونئو، رئیس استاندارد سازمان جهانی مخابرات (ITU-T)، برگزار شد.

این رویداد که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های علمی کشور در حوزه تلکام و فناوری اطلاعات و ارتباطات است، به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تاکید بر «ارتباطات در عصر هوش مصنوعی» برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سخنرانی خود به تاریخچه علمی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: "کشور ما از دیرباز در برخی از حوزه‌های علمی و در برخی از ادوار تاریخی همیشه مرکز علمی و فرهنگی جهان محسوب می‌شده است، اما ممکن است در سال‌های اخیر این سوال برای ما پیش بیاید که چرا علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که انجام می‌شود، به آن جایگاه مناسبی که در حوزه‌ی علم می‌توانستیم داشته باشیم، نرسیده‌ایم."

رئیس یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات در خصوص اهمیت برگزاری یازدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST۲۰۲۴) اظهار داشت: "این رویداد فرصتی بی‌نظیر برای تبادل دانش و تجربیات میان پژوهشگران، اساتید و صنعتگران داخلی و خارجی است.

برگزاری چنین سمپوزیومی با محوریت «ارتباطات در عصر هوش مصنوعی» نه تنها به گسترش مرزهای علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز همکاری‌های بین‌المللی و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی کشور خواهد بود. این سمپوزیوم بستری مناسب برای شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه و کاربردی در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات فراهم می‌آورد و به توسعه علمی و اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد."

وی در ادامه با اشاره به مشکلات ساختاری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، تاکید کرد: "یکی از دلایل عدم پیشرفت ما، عدم توجه به پژوهش و زیرساخت‌های پژوهشی است. مشکلاتی که مراکز پژوهشی ما با آن‌ها مواجه هستند، از جمله نبود زیرساخت‌های مناسب و نیروی انسانی کافی، باعث شده که خروجی‌های آن‌ها در سطح جامعه اثرگذار نباشد."

دکتر رضوی زاده در پایان به اهمیت داده و حکمرانی داده در تمام حاکمیت‌ها اشاره کرد و افزود: "تصمیم‌گیری بر مبنای شواهد و داده‌ها باید محور اصلی تصمیمات ما باشد. همچنین، توجه به جوانان و استفاده از ظرفیت‌های آنان در فرآیندهای پژوهشی می‌تواند به پیشرفت علمی کشور کمک کند. هماهنگی بین نهادهای مختلف درگیر در حوزه‌ی پژوهش و حمایت بیشتر از مراکز پژوهشی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."

بر اساس این خبر، برنامه اصلی سمپوزیوم شامل ارائه مقالات پذیرفته شده، سخنرانی‌های کلیدی و سخنرانان مدعو بود.

همچنین، دو پنل در انتهای هر افتتاحیه برگزار شد که یکی به مباحث و چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در صنعت ارتباطات و دیگری به مباحث علمی و بنیادی همین حوزه اختصاص دارد. این پنل‌ها منجر به بحث و بررسی و رهیافت برای حل مسائل بنیادین، راهبردی و کاربردی ارتباطات در عصر هوش مصنوعی شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.