کدخبر :308650 پرینت
16 مهر 1403 - 11:10

طلای ۲۲ عیاری که همگی دور می ریزیم

ابزارهای الکترونیک بخش بزرگی از زباله‌های امروز جهان شده‌اند آنچه در این میان از نگاه اکثر مردم پنهان می‌ماند، گنج پنهان در این زباله‌ها است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، شاید ندانید که ابزارهای الکترونیک حاوی مقادیری از فلز طلا هستند و اکنون که طلا هر روز رکورد قیمتی تازه‌ای به جا می‌گذارد،‌ این نکته بیشتر به چشم می‌آید.

با پیشرفت فناوری هر روز ابزارهای الکترونیکی تازه‌ به بازار عرضه می‌شود و جای ابزارهای قدیمی را می‌گیرد. در این میان ابزارهای قدیمی در بسیاری مواقع دور انداخته می‌شوند و کسی به این نکته توجه نمی‌کند که این زباله‌های به ظاهر بی‌ارزش طلای ۲۲ عیار در خود دارند.

برای مثال مادربورد کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند که خیلی از مواقع پس از خراب شدن دور انداخته می‌شوند هم کمی طلا در خود دارند. در کانکتورهای مادربوردها از طلای ۲۲ عیار استفاده می‌شود.

یکی از فعالان بازیافت قطعات الکترونیک درباره این ماجرا توضیح می‌دهد: «تقریبا همه سیستم‌های الکترونیکی مادربورد دارند و تقریبا ۹۰ درصد آلیاژهای طلایی رنگ آن واقعا طلا هستند.»

ناگفته پیداست که کسب و کار بزرگی گرد بازیافت قطعات الکترونیک شکل گرفته است. البته فرایند استخراج طلا از قطعات الکترونیک پیچیده و بدون داشتن تخصص کافی بالقوه خطرناک است.

به هر روی استخراج طلا از قطعات الکترونیک از جمله کارهایی است که نمی‌توان در خانه انجام داد و به دانش و تجهیزات تخصصی نیاز دارد.

از آنجا که استفاده از ابزار الکترونیک در جهان رشد فزاینده‌ای دارد، درک ارزش گنج پنهان در این قطعات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.