کدخبر :308384 پرینت
10 مهر 1403 - 16:03

پیشرفت 10 درصدی دستگاه‌ های اجرایی در خدمات‌ رسانی به توان‌ یابان

بر اساس پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاه‌ها و پرتال‌ های دستگاه‌ های اجرایی کشور، شاخص قابلیت استفاده از خدمات توسط افراد توانخواه 10 درصد پیشرفت داشته‌ است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، طبق تعریف سازمان ملل در شاخص های ارزیابی توسعه دولت الکترونیک (EGDI)، وجود ابزارهای آنلاین که به افراد توانخواه کمک کند تا از خدمات الکترونیکی به صورت حداقلی استفاده کنند الزامی است. استاندارد دسترسی به محتوای وب (WCAG) طیف گستردهای از توصیه ها را برای آنکه محتوای وب برای افراد توان‌خواه دسترس پذیرتر باشد، پوشش می‌دهد. این استاندارد دارای سه سطح بوده که استقرار سطح اول این استاندارد در پرتال خدماتی دستگاه اجرائی مد نظر و مورد انتظار است.

سازمان فناوری اطلاعات با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران استاندارد iso iec 40500 مرتبط با دستورالعمل‌های WCAG2.0 را ملی کرد و نهایتا در مهر ماه سال 1397 به تصویب رسید و پیاده‌سازی این استاندارد در راستای ارتقاء شاخص "قابلیت استفاده از خدمات توسط افراد توان‌یاب" برای همه دستگاه‌های اجرایی مورد تاکید قرار گرفت.در همین راستا در "پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاه‌ها و پرتال‌های دستگاه‌ای اجرایی کشور"، این شاخص جزو شاخص‌های ارزیایی قرار گرفت و بر اساس بررسی‌های انجام شده در دور دهم پایش این شاخص، میانگین نمره دریافتی 162 دستگاه اجرایی از شاخص فوق در دور دهم 6/55 درصد بوده است (0.55 از یک نمره)، که در مقایسه با دور نهم، پیشرفت 10 درصدی داشته است.

محمد خوانساری به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به همین مناسبت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: "سال 97 به همت همکارانم در سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری سازمان ملی استاندارد، استاندارد iso iec 40500 مرتبط با دستورالعمل‌های WCAG2.0 به منظور فراهم کردن فرصت برابر دسترسی کم‌توانان به خدمات وبگاه‌ها تدوین و ملی شد. امروز نیز این استانداردهای یکی از ملاک‌های ارزیابی وبگاه‌های دولتی محسوب می‌شود که میانگین نمره دریافتی 162 دستگاه اجرایی از این شاخص فوق در دور دهم ارزیابی 6/55 درصد بوده که در مقایسه با دور نهم، پیشرفت 10 درصدی داشته است."

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.