کدخبر :308333 پرینت
09 مهر 1403 - 14:05

لزوم عارضه یابی تنزل 11 پله‌ای ایران در شاخص جهانی نوآوری طی دو سال اخیر

رییس هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، گفت: بر اساس جدیدترین نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری GII 2024، ایران از رتبه 53 جهانی در بین 133 کشور بررسی شده در سال 1401 به رتبه 64 در سال 1403 تنزل یافته است که این نزول 11 پله‌ای نیازمند عارضه‌یابی است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داوود ادیب، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در پنل تخصصی «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت: در شاخص جهانی نوآوری GII 2024 که به عنوان هفدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) در رویدادی به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، روز 26 سپتامبر 2024 (پنجم مهر 1403) با شعار کارافرینی اجتماعی برگزار شد، آخرین گزارش مربوطه در خصوص وضعیت کشورها در شاخص جهانی نو‌آوری ارایه گردید.

وی، گفت:  بر اساس جدیدترین نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری GII 2024، ایران از رتبه 53 جهانی در بین 133 کشور بررسی شده در سال 1401 به رتبه 64 در سال 1403 تنزل یافته است که این نزول 11 پله‌ای نیازمند عارضه‌یابی است.

ادیب تاکید کرد: در شاخص کیفیت تسهیل گری که بدنه د‌ولتی را درگیر می کند، رتبه ۱۳۳ بین ۱۳۳ کشور را دریافت کردیم که این موضوع نگران کننده است و هشدار به حساب می آید.

جدول نوآوری

وی، افزود: باید ارتباط بین صنعت، دولت و دانشگاه ها باید پررنگ تر شود و مراکزی همچون مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که در شرایط کنونی به خوبی فعالیت می کنند باید تقویت شوند.

ادیب، گفت: در طول دو سال گذشته و در دولت سیزدهم، در شاخص نوآوری، یازده پله سقوط کردیم که باید هشداری برای دولت چهاردهم باشد.

وی، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال موضوع پیچیده ای نیست که حساسیت داشته باشیم. باید شاخص های جهانی را بهبود بخشیم تا اقتصاد دیجیتال بهتری داشته باشیم.

وی، افزود: در دنیا نسل پنجم دانشگاه ها با نسل پنجم صنعتی همسو شده اند. ارتباط بین دانشگاه، صنعت و بازار ضعیف است و معاونت علمی ریاست جمهوری باید این رویه را اصلاح کند و دولت با درک این موضوع، باید در جهت مرتفع کردن این موضوع گام بردارد.

ادیب خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی پنجم اصولا برای رفع کاستی های انقلاب صنعتی چهارم به ظهور رسید و‌ امروز سه محور انسان محوری، پایداری و تاب آوری را در انقلاب صنعتی  پنجم می بینیم که معادل آن در دانشکاه نسل پنجم موضوع اکوسیستم و پایداری هست که به عبارتی با اضافه شدن به مارپیچ چهارگانه در دانشگاه نسل پنجم آن را به مارپیچ پنج گانه و به عبارتی دیگر دانشگاه نسل پنجم تبدیل ساخته است.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.