کدخبر :308328 پرینت
09 مهر 1403 - 12:33

آیا سند ملی هوش مصنوعی فاقد اشکال است؟

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی گفت: سند کلان هوش مصنوعی اگرچه از نظر علمی جامع است، اما به ابعاد مهم دیگری از هوش مصنوعی مانند صنعت هوش مصنوعی، کاربری هوش مصنوعی، اقتصاد و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن کمتر پرداخته است؛ همچنین این سند، ضمن تعیین برخی اولویت‌ ها، به طور کامل به تمامی نیازها و مسائل کشور نپرداخته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون چالش‌های سند ملی هوش مصنوعی، گفت: سند کلان هوش مصنوعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگرچه از نظر علمی جامع است و شاید حتی جزو سندهای خوبی باشد که در دنیا نوشته شده اما به ابعاد مهم دیگری از هوش مصنوعی مانند صنعت هوش مصنوعی، کاربری هوش مصنوعی، اقتصاد و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن کمتر پرداخته است و بیشتر در زمینه فراهم کردن‌ زیرساخت‌ها، پرورش نیروی انسانی فعالیت کرده است که البته این مسائل مهم هستند اما همه هوش مصنوعی، این نیست.

وی، ادامه داد: این سند، ضمن تعیین برخی اولویت‌ها، به طور کامل به تمامی نیازها و مسائل کشور نپرداخته است. یکی از مشکلات رایج در اسناد توسعه‌ای، تعیین اهداف بلندپروازانه‌ای است که با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد. به عنوان مثال، هدف قرار دادن جایگاه اول منطقه، همانند آنچه در سند چشم‌انداز 1404 آمده است، نیازمند پیش‌نیازهایی از جمله رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی (GDP) است. با توجه به GDP فعلی کشور، رسیدن به این جایگاه در شرایط کنونی، بدون برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری گسترده، بسیار چالش‌برانگیز است و با GDP دویست و پنجاه میلیارد دلاری نمی‌توانیم ادعای اول بودن در منطقه را داشته باشیم!

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی، بیان کرد: در فرایند تدوین اسناد توسعه، باید از طرح اهدافی که با منابع و امکانات موجود تناقض دارد، پرهیز کرد. در صورتی که هدف ارائه یک چشم‌انداز آرمانی باشد، باید صراحتاً این موضوع را اعلام کرد!

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.