کدخبر :308256 پرینت
08 مهر 1403 - 09:56

شناسایی آثار باستانی ۲۰۰۰ ساله با کمک هوش مصنوعی

باستان‌ شناسان با آموزش یک مدل هوش مصنوعی برای جستجوی ژئوگلیف‌ های کوچک‌ تر در عکس‌ های هوایی با وضوح بالا، توانستند منطقه‌ ای به وسعت ۱۰ برابر منهتن را بررسی کنند که این منطقه شامل فلات بیابانی نازکا پامپا و اطراف آن می‌ شود که در محوطه میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، تپه‌نگاره‌ها که به نام ژئوگلیف شناخته می‌شوند، تصاویری از لاماها، سرهای بریده انسان و نهنگ‌های قاتل مجهز به چاقو را نشان می‌دهند. برخلاف ژئوگلیف‌های معروف نازکا که چندین کیلومتر طول دارند، این آثار جدید کوچک‌تر بوده و طول متوسط آن‌ها حدود ۹ متر است.

پروفسور ماساتو ساکای از دانشگاه یاماگاتای ژاپن در این باره گفت: در برخی از این تصاویر، صحنه‌هایی از نهنگ‌های قاتل در حال بریدن سر انسان‌ها با چاقو دیده می‌شود که نشان‌دهنده مراسم قربانی است.

تیم تحقیقاتی با آموزش یک مدل هوش مصنوعی برای جستجوی ژئوگلیف‌های کوچک‌تر در عکس‌های هوایی با وضوح بالا، توانستند منطقه‌ای به وسعت ۱۰ برابر منهتن را بررسی کنند. این منطقه شامل فلات بیابانی نازکا پامپا و اطراف آن می‌شود که در محوطه میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

دکتر مارکوس فریتاگ، محقق IBM در نیویورک، اظهار داشت: هوش مصنوعی با حذف ۹۸ درصد از تصاویر کم‌اهمیت و تمرکز بر دو درصد باقی‌مانده، سرعت فرآیند غربالگری را ۵۰ برابر افزایش داد.

در نتیجه این تحقیق، محققان طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ موفق به کشف ۳۰۳ ژئوگلیف جدید شدند که ۱۷۸ مورد از آن‌ها مستقیماً توسط هوش مصنوعی شناسایی شده بودند.

پروفسور کارستن لمبرز از دانشگاه لایدن هلند این پیشرفت را گامی بزرگ در تحلیل داده‌های سنجش از دور دانست، اما هشدار داد که حتی این فناوری پیشرفته ممکن است برخی از ژئوگلیف‌های پنهان‌تر را نادیده بگیرد.

ساکای اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰۰ ژئوگلیف احتمالی دیگر توسط هوش مصنوعی شناسایی شده که هنوز نیاز به بررسی میدانی دارند. این ژئوگلیف‌ها احتمالاً در ارتباط با مراسم آیینی گروه‌های کوچک بوده‌اند، در حالی که ژئوگلیف‌های بزرگ‌تر احتمالاً برای مراسم جمعی استفاده می‌شدند.

دکتر دیوید برسفورد جونز از دانشگاه کمبریج بر اهمیت سرعت عمل در این تحقیقات تأکید کرد و هشدار داد که بسیاری از این آثار در معرض خطر نابودی به دلیل گسترش کشاورزی، توسعه شهری و ساخت نیروگاه‌های بادی هستند.

تاریخ

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.