کدخبر :308062 پرینت
04 مهر 1403 - 10:22

حل مرموزترین پرونده‌ های جنایی بریتانیا توسط هوش مصنوعی

در آزمایشی که پلیس آوون و سامرست با استفاده از یک ابزار هوش مصنوعی ساخت استرالیا موسوم به سوزه انجام داد، این بستر تحقیق دیجیتال، بر روی ۲۷ پرونده پیچیده آزمایش شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، برخی از معروف‌ترین و بدنام‌ترین پرونده‌های باز و حل‌نشده بریتانیا ممکن است با کمک هوش مصنوعی حل شوند. این احتمال پس از آن مطرح می‌شود که آزمایشی نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند شواهدی را که بررسی آن‌ها در مقیاس نفر‌ـ‌ساعت [میزان کار هر نفر در ساعت] ۸۱ سال طول می‌کشد، در کمتر از دو روز بررسی کند.

روسای پلیس امیدوارند که این فناوری در آینده بتواند با بررسی حجم زیادی از پرونده‌ها، به کارآگاهان در شناسایی سرنخ‌های جدید تحقیق کمک کند.

در آزمایشی که پلیس آوون و سامرست با استفاده از یک ابزار هوش مصنوعی ساخت استرالیا موسوم به سوزه (Söze) انجام داد، این بستر تحقیق دیجیتال روی ۲۷ پرونده پیچیده آزمایش شد.

نتایج نشان داد که هوش مصنوعی توانسته است تمام شواهد موجود را ظرف ۳۰ ساعت بررسی کند. برآورد شده است که بررسی دستی همان اطلاعات برای انسان تا ۸۱ سال زمان می‌برد.

این نیروی پلیس اکنون قصد دارد آزمایشی جامع‌تر برای بررسی بیشتر مزایای این فناوری انجام دهد و کاربرد این محصول برای بررسی شواهد در بخش پلیس بریتانیا را گسترش دهد.

گوین استیونز، رئیس شورای ملی روسای پلیس، معتقد است این فناوری می‌تواند برای پلیس «بسیار مفید» باشد تا از عهده بررسی‌های طولانی‌مدت پرونده‌های باز بدنام و حل‌نشده برآید.

او گفت: «ممکن است با بررسی پرونده‌ای باز، هزینه احتمالی، حجمی از اطلاعات مواجه باشید و اگر سیستمی مانند این وجود داشته باشد، می‌تواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و بعد یک ارزیابی ارائه دهد، می‌توانم ببینم که برای برخی از بدنام‌ترین جنایت‌های حل‌نشده موجود بسیار، بسیار، بسیار مفید است.»

در وب‌سایت این بستر دیجیتال آمده است این ابزار می‌تواند فیلم‌های ویدیویی، تراکنش‌های مالی، داده‌های تماس، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، تصاویر، اسناد و همین‌طور تلفن‌ها و حافظه جانبی رایانه را به‌شکلی یکپارچه و منسجم تجزیه و تحلیل کند.

این رئیس پلیس تاکید کرد در صورتی که قرار باشد هوش مصنوعی به زنجیره شواهد راه یابد، باید به‌دقت کنترل شود و برای کمک و پشتیبانی پلیس به کار گرفته شود، نه اینکه جای پلیس را بگیرد.

این یکی از مجموعه فناوری‌های جدیدی است که امید می‌رود به تحول کار پلیس کمک کند.

در جایی دیگر، هوش مصنوعی در دست آزمایش است تا به پلیس متروپولیتن در پروژه‌ای مشترک با دانشگاه ساری کمک کند تا نوع تیغه‌های چاقو با جرایم را تطبیق دهد و منشا آن‌ها را ردیابی کند.

این پروژه، که گفته می‌شود اولین نمونه در نوع خود در جهان است، به‌‌عنوان فهرست هوش مصنوعی از انواع چاقو عمل می‌کند تا با شناسایی «سریع و تقریبا آنی» سلاح‌ها و منشا آن‌ها، به پلیس در مقابله با جرایم چاقو کمک کند.

استیونز گفت این فناوری به فرایند تحقیقی «بی‌اندازه» کمک می‌کند، زیرا ماموران می‌توانند از این اطلاعات برای ارتباط با سایر پرونده‌ها استفاده کنند.

این پروژه‌‌ها پس از آن مطرح شدند که اندی مارش، مدیر دانشکده پلیس، خواستار ورود هوش مصنوعی به نیروی پلیس شد، «مانند هرویینی که وارد جریان خون می‌شود»، تا از بار تشریفات اداری روی دوش ماموران کاسته شود.

پیش‌تر در ماه جاری، در میزگرد بحث در نشست انجمن سرپرستان پلیس، او فاش کرد که هوش مصنوعی اکنون در دست آزمایش است تا تشریفات اداری پلیس «به‌شکلی کارآمد خودکار شود».

او امیدوار است که این فناوری بتواند طی دو سال آینده فرایند آماده‌سازی پرونده‌های دادستانی را به «مشکلی مربوط به گذشته» تبدیل کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.