کدخبر :308035 پرینت
03 مهر 1403 - 15:15

آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری مبین‌ نت در شهر مرند

آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی فیبرنوری در شهر مرند، استان آذربایجان شرقی برگزار شد و عملیات اجرایی این پروژه به‌ صورت رسمی در این شهر شروع به کار کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، طی مراسمی مورخ دوم مهرماه ۱۴۰۳ در محل فرمانداری ویژه شهرستان مرند، با حضور علیرضا صیدی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت، داوود عباسی فرماندار ویژه شهرستان مرند، قاسم جلیلی نژادسرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی، بابک شریفی شهردار مرند و دیگر مدیران شهری این شهرستان، عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها (FTTx) توسط مبین‌نت، به‌عنوان یکی از اپراتورهای دارای پروانه UNSP و مجری پیاده‌سازی این پروژه در استان آذربایجان شرقیآغاز گردید.

در آغاز این مراسم داوود عباسی فرماندار ویژه شهرستان مرند ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و تشکر از ایجاد و پیاده‌سازی اینترنت پرسرعت در این شهر گفت: «همه کشور‌ها نیازمند فناوری‌های نوین هستند و ما نیز در شهرستان خود به دنبال ایجاد و آوردن تکنولوژی‌های جدید هستیم. قبلا می‌گفتند اگر کسی کامپیوتر بلد نباشد در آينده دچار مشکل می‌شود و الان شاهد آن هستیم که این اتفاق رخ داده است و بدون فناوری کاری از پیش نمی‌رود. در حال حاضر، در شهر مرند زیرساخت‌هایی وجود دارد که در صورت نیاز و عدم منع قانونی، امکان استفاده از این زیرساخت‌ها نیز برای این پروژه فراهم است.»

فیبر نوری بستر توسعه فناوری در کشور

در ادامه، قاسم جلیلی نژاد سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی نیز درباره پروژه ملی فیبر نوری توضیح داد:‌ «بستر فیبر نوری باعث تحقق شهر هوشمند، توسعه تکنولوژی‌های 5G و 6G و توسعه هوش مصنوعی می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روی آن تاکید دارند. اگر این بستر در مرند پیاده‌سازی نشود، این شهر در توسعه ارتباطی و فناوری با مشکل جدی مواجه خواهد شد. ما در استان آذربایجان شرقی فقط ۱۳ درصد مصرف اینترنت ثابت داریم و ۸۷ درصد آن بر روی شبکه موبایل و وایرلس است که در تلاشیم با اجرای سریع پروژه فیبر نوری در استان و ارائه سرویس پرسرعت و باکیفیت به مردم، این عدد برعکس شده و بار ترافیکی شبکه موبایل کاهش یابد.»

مبین نت

عدم کارایی کابل مسی در دنیای امروز

علیرضا صیدی مدیرعامل مبین‌نت نیز در این مراسم، در مورد ‌الزام ایجاد بستر فیبر نوری در شهر‌ها گفت: «در چند سال گذشته کشور دچار بحران در حوزه ارتباطات و مخصوصا در بخش ارتباطات اینترنتی شده است که دلیل آن انتقال ترافیک اصلی کشور بر روی شبکه وایرلس و اپراتورهای تلفن همراه و عدم توسعه و یا توسعه محدود در شبکه ثابت کشور بوده است. توسعه شبکه ثابت نیز بر روی شبکه کابل مسی و به‌صورت محدود انجام شده، در صورتی‌که این تکنولوژی برای امروز کارایی خود را از دست داده و کیفیت و سرعت موردنیاز مردم را ندارد. از این رو در قانون برنامه هفتم تصویب شد که دولت موظف است ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار دهد.»

صیدی در مورد جزئیات پروژه فیبر نوری شهر مرند در ادامه گفت: «در این شهر بیش از ۱۱۰ کیلومتر حفاری در مدت زمان پیش‌بینی‌شده، طی ۹۰ روز کاری انجام می‌شود و مبین‌نت برای پیاده‌سازی این پروژه، حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال در این شهر سرمایه‌گذاری می‌کند. در حال حاضر مبین‌نت بیش از ۴۰۰۰ مشترک فعال اینترنت TD-LTE و بیش از ۴۰ واحد کسب‌وکاری و بانکی در این شهر دارد و با اجرای این پروژهبیش از ۵۰ هزار خانوار در مرند تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار می‌گیرند.»

مبین نت 2

آغاز هوشمندسازی شهر مرند با پروژه فیبر نوری

در پایان نیز بابک شریفی شهردار مرند نیز ضمن تشکر و استقبال از این پروژه برای توسعه زیرساخت‌های فناوری شهر مرند، خواستار پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر این پروژه در سه ماه کاری آینده شد و از آمادگی این شهرداری جهت پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمند‌سازی شهر‌ی در مرند خبر داد.

همچنین در حاشیه این مراسم، عملیات حفاری پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌های شهر مرند به صورت رسمی از محل فرمانداری ویژه شهرستان مرند آغاز به کار کرد.

مبین‌نت همواره در تلاش است با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سطح کشور، بتواند در مسیر سبز تحول دیجیتال کشورمان قدم بردارد و لذت استفاده از فناوری‌های نوین و ارتباطی را با کیفیتی مطلوب به کام مردم عزیزمان برساند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.