کدخبر :307872 پرینت
31 شهریور 1403 - 11:45

افشای پشت‌پرده انفجارهای تروریستی دستگاه‌های ارتباطی در لبنان

نیویورک تایمز گزارش داده است که شرکت مجارستانی مطرح در پرونده حادثه انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان در واقع یک شرکت پوششی متعلق به دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل بوده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، چند روز پس از انفجار هزاران دستگاه پیجر و بیسیم در دو حادثه جداگانه در لبنان، هنوز جزئیات کاملی از نحوه اجرای این عملیات تروریستی در دست نیست.

لبنان و حزب‌الله، که اعضا و سیستم‌های ارتباطی آنها در این انفجارها هدف قرار گرفت، رژیم غاصب صهیونیستی را مقصر اصلی این حوادث می‌دانند.

بی‌بی‌سی برای بررسی این موضوع، مسیری را از تایوان به ژاپن، مجارستان، سرزمین‌های اشغالی و در نهایت لبنان دنبال کرده است؛ اگرچه در اینجا سوال‌هایی مطرح شده که همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند.

پیجرها چگونه دستکاری شدند؟

بعضی گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که پیجرها ممکن است از طریق یک هک پیچیده هدف قرار گرفته و منفجر شده باشند. اما این نظریه به سرعت از سوی کارشناسان رد شد.

به گفته این کارشناسان، برای ایجاد چنین خرابکاری وسیعی، احتمالا این پیجرها پیش از رسیدن به دست حزب‌الله،دستکاری و با مواد منفجره تجهیز شده بودند.

در تصاویر مربوط به بقایای پیجرهای منفجرشده، لوگوی یک شرکت کوچک تولیدکننده تایوانی به نام «گلد آپولو» دیده می‌شود.

بی‌بی‌سی به دفتر این شرکت رفت که در یک پارک کسب و کار بزرگ در یک منطقه‌ حومه‌ای در اطراف تایپه واقع شده است.

هسو چینگ-کوانگ، موسس این شرکت، شگفت‌زده به نظر می‌رسید. او انکار کرد که کسب‌وکارش ارتباطی با این انفجارها داشته است.

او به خبرنگاران گفت: «شما به تصاویری که از لبنان آمده نگاه کنید، هیچ نشانی روی آنها نیست که بگوید ساخت تایوان هستند؛ ما آن پیجرها را نساخته‌ایم!»

در عوض، او به یک شرکت مجارستانی به نام «بی‌ای‌سی کانسالتینگ» اشاره کرد.

هسو گفت که سه سال پیش، علامت تجاری گلد آپولو را به بی‌ای‌سی کنسالتینگ واگذار کرده بود که به آنها اجازه می‌داد از نام گلد آپولو روی پیجرهای خود استفاده کنند.

او همچنین گفت که شیوه واریز پول از بی‌ای‌سی «بسیار عجیب» بود و در پرداخت‌هایی که از خاورمیانه به او می‌رسید،‌ مشکلاتی وجود داشت.

شرکت مجارستانی چه نقشی در این ماجرا دارد؟

بی‌بی‌سی به آدرس دفتر ثبت‌شده بی‌ای‌سی کانسالتینگ در منطقه‌ای مسکونی در بوداپست، پایتخت مجارستان، رفت.

به نظر می‌رسید که ۱۲ شرکت دیگر هم از همین نشانی استفاده می‌کردند و هیچ‌کس در ساختمان نتوانست چیزی در مورد شرکت بی‌ای‌سی کانسالتینگ به ما بگوید.

مقام‌های مجارستان می‌گویند که این شرکت، که سال ۲۰۲۲ ثبت شده، صرفا یک «واسطه تجاری بدون جایگاه تولیدی یا عملیاتی» در این کشور بوده است.

یک بروشور بی‌ای‌سی، که در لینکدین منتشر شده بود، هشت سازمان را نام برده بود که ادعا می‌کرد با آنها همکاری داشته است، از جمله وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا.

وزارت امور خارجه بریتانیا - که در حال حاضر مسئولیت‌های وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا را به عهده گرفته است - به بی‌بی‌سی گفت که در حال بررسی این موضوع است. اما بر اساس مکالمات اولیه، آن‌ها گفتند که هیچ ارتباطی با بی‌ای‌سی ندارند.

سایت اینترنتی بی‌ای‌سی نام یک نفر را به عنوان مدیرعامل و بنیان‌گذار آن آورده بود: کریستیانا بارسونی-آرچیدیاکونو.

بی‌بی‌سی چند بار تلاش کرد با بارسونی-آرچیدیاکونو تماس بگیرد، اما موفق نشد به او دسترسی پیدا کند.

با وجود این گزارش شد که او با شبکه خبری ان‌بی‌سی صحبت کرده و گفته است: «من پیجرها را نمی‌سازم، من فقط واسطه هستم.»

پس واقعا چه کسی پشت بی‌ای‌سی کانسالتینگ است؟

نیویورک تایمز گزارش داده است که این کمپانی در واقع یک شرکت پوششی متعلق به دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل بوده است.

این روزنامه با استناد به سخنان سه مقام اسرائیلی گفته است که دو شرکت صوری دیگر هم برای پنهان کردن هویت افرادی ایجاد شده بود که در واقع تولیدکننده پیجرها بودند، یعنی افسران اطلاعاتی اسرائیل.

بی‌بی‌سی هنوز نتوانسته این گزارش‌ها را به صورت مستقل تایید کند، اما این را می‌دانیم که مقام‌های بلغارستان شروع به تحقیق درباره شرکت دیگری کرده‌اند که با بی‌ای‌سی ارتباط دارد.

یک رسانه بلغارستانی روز پنج‌شنبه گزارش داد که ۱/۶ میلیون یورو، مرتبط با حملات دستگاه‌های ارتباطی در لبنان، از طریق بلغارستان منتقل شده و سپس به مجارستان ارسال شده است.

واکی‌تاکی‌ها چگونه دستکاری شدند؟

منشا ساخت واکی‌تاکی‌ها، دستگاه‌های ارتباطی که در موج دوم حملات منفجر شدند، چندان مشخص نیست.

ما می‌دانیم که مدل بعضی از آن‌ها IC-V82 بود که شرکت ژاپنی آی‌کام آنها را تولید می‌کرد.

به گفته یک منبع امنیتی که با خبرگزاری رویترز صحبت کرده، حزب‌الله پنج ماه پیش این دستگاه‌ها را خریداری کرده بود.

پیش از این، یک مدیر فروش در شعبه این شرکت در آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که به نظر می‌رسد دستگاه‌های ارتباطی منفجرشده در لبنان، محصولات تقلبی باشند که ساخت این شرکت نبودند، و افزود که نسخه‌های تقلبی این محصولات به راحتی در اینترنت قابل دسترسی هستند.

بی‌بی‌سی در عرض مدت خیلی کوتاهی توانست IC-V82های آی‌کام را برای خرید در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کند.

این شرکت ژاپنی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید و فروش این مدل را حدود یک دهه پیش، در اکتبر ۲۰۱۴، متوقف کرده است و همچنین گفت که باتری‌های لازم برای راه‌اندازی آن را نیز دیگر تولید نمی‌کند.

این شرکت گفت که تولیدات خود را به خارج از کشور برون‌سپاری نمی‌کند و تمام واکی‌تاکی‌های آن در کارخانه‌ای در غرب ژاپن تولید می‌شود.

به گزارش سیتنا از خبرگزاری کیودو، یوشیکی انومویو، مدیر شرکت آی‌کام، به این موضوع اشاره کرده است که عکس‌ها نشان می‌دهد که آسیب به اطراف محفظه باتری واکی‌تاکی‌های منفجرشده وارد شده که به گفته او می‌تواند نشانه آن باشد که مواد منفجره در باتری‌ها جاسازی شده است.

دستگاه‌ها چگونه منفجر شدند؟

ویدیوها نشان می‌دهد قربانیان در لحظات قبل از انفجار دستگاه‌ها، که باعث ایجاد موجی از هرج و مرج در خیابان‌ها، مغازه‌ها و خانه‌های سراسر کشور شد، دست در جیب‌های خود می‌کنند.

بر اساس نامه‌ای از نمایندگی لبنان در سازمان ملل متحد، که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، مقام‌های لبنان به این نتیجه رسیده‌اند که این دستگاه‌ها با «پیام‌های الکترونیکی» که برای آنها ارسال شده، منفجر شده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که پیجرها، قبل از انفجار، پیام‌هایی دریافت کرده‌اند. به گزارش این روزنامه ظاهرا همین پیام‌ها در واقع باعث انفجار دستگاه‌ها شده است.

هنوز نمی‌دانیم چه نوع پیامی به دستگاه‌های ارتباطی ارسال شده است.

آیا دستگاه‌های دیگر نیز دستکاری شده‌اند؟

این سوالی است که در حال حاضر بسیاری در لبنان به دنبال پاسخ آن هستند. آنها نگران هستند که دستگاه‌های دیگری مثل دوربین‌ها، تلفن‌ها یا لپ‌تاپ‌ها نیز به مواد منفجره آلوده باشند.

ارتش لبنان در خیابان‌های بیروت از یک ربات خنثی‌سازی بمب با کنترل از راه دور استفاده کرده تا انفجارهای کنترل‌شده انجام دهد.

از تیم‌های خبری بی‌بی‌سی در لبنان خواسته شده که از تلفن‌‌ها یا دوربین‌های خود استفاده نکنند.

زنی به نام غيدا به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «همه وحشت‌زده‌اند... ما نمی‌دانیم که آیا می‌توانیم کنار لپ‌تاپ‌هایمان باشیم یا تلفن‌هایمان را در دست بگیریم. در این لحظه همه چیز به نظر خطرناک می‌رسد و هیچ‌کس نمی‌داند باید چه کار کند.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.