کدخبر :307557 پرینت
25 شهریور 1403 - 13:50

فناوری 5G همراه اول؛ مسیری برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور

همراه اول به عنوان نخستین اپراتور تلفن همراه کشور در ارائه خدمات ارتباطی سیار، بر اساس جدیدترین گزارش دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات (مربوط به سه ماهه اول 1403) توانسته 964 سایت فیزیکی فعال 5G راه اندازی کند؛ لذا توسعه شبکه 5G توسط همراه اول، نه تنها به کاربران امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، بلکه زمینه‌ساز توسعه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و به صورت کلان رشد اقتصاد دیجیتال در کشور خواهد بود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فناوری 5G نسل پنجم پهنای باند تلفن همراه است که جایگزین یا حداقل تقویت‌کننده اتصال LTE و 4G شده است. با 5G، سرعت دانلود و آپلود افزایش می یابد، همچنین تأخیر یا مدت زمانی که دستگاه‌ها برای برقراری ارتباط با شبکه های بی سیم نیاز دارند نیز به شدت کاهش می‌یابد. این شبکه‌ ارتباطات بیشتری را در هر دکل انجام می‌دهند و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند.

با راه‌اندازی 5G  نه تنها پهنای باند و به ‌دنبال آن آمار کاربران تلفن همراه افزایش می‌یابد، بلکه منجر به رشد اقتصادی در کشور می‌شود، بنابراین هرچه پهنای باند افزایش یابد، رشد اقتصادی به خصوص در کشورهای در حال توسعه بیشتر خواهد شد.

فناوری بی‌سیم 5G با هدف ارائه بیشترین سرعت‌ها تا چند گیگابایت‌بر‌ثانیه، تأخیر بسیار کم، استفاده از بیشترین ظرفیت شبکه، افزایش دسترسی و بهبود تجربه کاربری یکنواخت ‌تر در‌اختیار کاربران قرار گرفته است. این فناوری با عملکردی چشمگیر ارتباط فوق‌العاده‌ای بین صنایع جدید برقرار کرده است.

از شرکت‌های پیشرو در این زمینه در دنیا می‌توان به کوالکام، اینتل، سامسونگ،AT&T  و زد‌تی‌ای، نوکیا و هوآوی اشاره کرد.

در‌حال‌حاضر، امواج مختلف رادیویی و الکترومغناطیسیبر روی کره‌ی زمین در حال تبادل اطلاعات هستند که مضربودنشان برای انسان کاملاً ثابت شده است؛ اما فرکانس و امواج الکترومغناطیسی فناوری 5G بسیار کمتر از آن است که روی جهش چندگانه ویروس‌ها تأثیر بگذارد.

فناوری 5G در صنعت تولید، امکان نظارت دقیق بر فرآیندها را فراهم می‌کند، در لجستیک، به بهبود مدیریت زنجیره تأمین و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. با گسترش اینترنت اشیاء این فناوری در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده تاثیرگذار است و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می کند.

از طرفی دیگر کسب و کار استارت‌آپ‌ها را رونق بخشیده و به سرمایه‌گذاران این امکان را می دهد سرمایه گذاری قابل قبول تری انجام دهند.

نسل پنجم ارتباطی می‌تواند زیرساخت‌های دیجیتال را بهبود بخشد و استقرار آن  می‌تواند به عنوان یک شتاب‌دهنده برای رشد اقتصادی، نوآوری در بازارهای گوناگون و همچنین درافزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها  به عنوان یک ابزار علمی مناسب  نقش آفرینی کند.

با نسل پنجم ارتباطی مزایایی همچون ارتقای چشمگیر سرعت و ظرفیت انتقال داده، صنعت تلفن همراه بسیار کارآمدتر از گذشته خواهد شد. زیرساخت‌های شبکه‌های مخابراتی، ابزارها و تلفن‌های هوشمندی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، با نسل جدید اینترنت همگام شده و قابلیت ارائه خدماتی نوین را به افراد و کسب‌و‌کارها خواهند داشت.

کاربردهای نسل پنجم ارتباطی در صنایع مختلف

نسل پنجم

یکی از تکنولوژی‌های نوین در دنیای امروز مربوط به اتومبیل‌های خودران است که از تکنولوژی به نام راه‌حل‌های حرکتی مستقل استفاده می‌کنند. میزان تأخیر نسبتا بالا در فناوری 4G باعث شد که این راهکارها امکان اجرای کامل نداشته باشند. ظهور فناوری 5G و استفاده گسترده از آن باعث می‌شود که در آینده نزدیک امکان تولید انبوه این خودروها فراهم شود؛ زیرا برای استفاده بهتر از فناوری اتومبیل‌های خودران باید جاده‌ها به فرستنده‌های رادیویی مجهز شوند که سرعت دریافت و انتقال در آن‌ها یک هزارم ثانیه باشد.

یکی از ویژگی‌های شبکه 5G این است که می‌تواند از پروتکل‌های اینترنت اشیاء پشتیبانی کند. در صورت استفاده از این دستگاه‌ها، میلیون‌ها دستگاه هوشمند در سراسر دنیا می‌توانند با سرعت بالا و بدون خطا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع 5G به این دستگاه‌ها امکان می‌دهد که در زمان واقعی داده‌های خود را جمع‌آوری کرده و پردازش کنند.

فناوری واقعیت مجازی (VR)‌ و فناوری واقعیت افزوده (AR) از جمله فناوری‌های نوین هستند که در آن‌ها انتقال سریع،‌ ایمن و بدون تأخیر از اهمیت زیادی برخوردار است. این فناوری‌ها در ابتدا مربوط به کنسول‌های بازی بودند اما امروزه به گوشی‌های هوشمند نیاز راه پیدا کرده‌اند. 5G فناروی است که می‌تواند برقراری ارتباط بدون تأخیر انواع هدست و عینک هوشمند با محیط متاورس را ممکن کره و شرایطی را فراهم کند که لایه‌های دیجیتالی به اشیاء سریع‌تر و با کیفیت بالاتر اضافه شوند.

تکنولوژی Web3 و بلاکچین یکی از فناوری‌های نوظهور است که اساس کار در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال است. با توجه به اینکه امنیت و سرعت در انتقال داده در این بازارها از اهمیت زیادی برخوردار است، شبکه‌های نسل پنجم یا 5G می‌تواند به توسعه این فناوری‌ها در آینده نزدیک کمک کند.

نسل پنجم 1

شهر هوشمند به این معنی است که در یک شهر به منظور بازدهی عملیات اجرایی و خدمات مختلف مانند کنترل ترافیک، کنترل آلودگی هوا، خدمات شهرداری و غیره، از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) استفاده شود. لندن، آمستردام، نیویورک، سئول و سان فرانسیسکو از جمله شهرهایی هستند که امروزه به عنوان شهر دیجیتال یا هوشمند شناخته می‌شوند. این شهرها تا حد زیادی به دریافت اطلاعات دیجیتال بر بستر اینترنت نیاز دارند که ظهور و توسعه شبکه 5G می‌توان شرایطی را فراهم کند که این موارد با کیفیت بیشتر و عملی‌تر در دسترس قرار بگیرند.

ارائه خدمات درمانی مختلف به بیماران از راه دور یکی از نتایج فوق‌العاده شبکه 5G است. این فناوری شرایطی را فراهم می‌کند که نمایش داده‌ها و تصاویر زنده از داخل بدن بیمار در زمان جراحی با بالاترین کیفیت (حداقل HD) و با کمترین میزان تأخیر ارسال و دریافت شود. در این شرایط بیماران فارغ از موقعیت جغرافیایی می‌توانند از راه دور و توسط پزشکان متخصص تحت درمان‌های مختلف مانند انواع جراحی قرار بگیرند.

همراه اول به عنوان نخستین اپراتور تلفن همراه کشور، در طول عمر کاری خود به طور مداوم بر نوآوری و پیشرفت فناوری تمرکز داشته است تا بتواند نیازهای در حال تکامل مشتریان خود را برآورده سازد؛ از این منظر همواره پیشگام در ارائه خدمات ارتباطی سیار، اینترنت پرسرعت مبتنی بر نسل های نوین ارتباطی در اقصی نقاط کشور و ارائه دهنده راه حل های دیجیتال بوده است.

در این راستا همراه اول توانسته نقشی اساسی در شکل دادن به چشم انداز مخابراتی ایران داشته باشد و ملقب به «لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال» شود.

استفاده از 5G توسط همراه اول، نه تنها به کاربران امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، بلکه زمینه‌ساز توسعه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نیز می‌شود.

همچنین جدیدترین گزارش دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (مربوط به سه ماهه اول 1403) درباره وضعیت توسعه ارتباطات سیار، نشان می‌دهد که همراه اول با در اختیار داشتن 964 سایت فیزیکی فعال 5G و ایرانسل با فعالسازی 905 سایت نسل پنجم، در حال حاضر مجموعا 1869 سایت این نسل را در کشور راه‌اندازی کرده‌اند.

با این فناوری کاربران نه تنها امکان دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و تاخیر کم را دارند، بلکه شاهد توسعه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نیزخواهند بود.

اهمیت راهبری متمرکز در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

نیرومند

در همین حال، احمد نیرومند، عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با تاکید بر اهمیت راهبری متمرکز در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، به سیتنا گفت: برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیازمند یک رهبری قوی و با تجربه در وزارت ارتباطات هستیم.

وی ادامه داد: دکتر هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم با شناخت عمیقی که از اهمیت گسترش شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و همچنین تجربه موفق در ورود و توسعه شبکه‌های نسل پنجم (5G) دارند، می‌توانند به عنوان یک لکوموتیو، بخش ارتباطات را به سمت توسعه پایدار هدایت کنند. 

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در اپراتورهای ارتباطی و ایجاد حمایت‌های لازم از آن‌ها، می‌توانیم کمبودهای موجود در زیرساخت‌های ارتباطی را برطرف کرده و زمینه را برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم آوریم. همچنین، با توجه به اهمیت داده در عصر حاضر، باید به موضوع حاکمیت داده و امنیت اطلاعات در کنار توسعه زیرساخت‌ها توجه ویژه شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.