کدخبر :307243 پرینت
19 شهریور 1403 - 08:54

راهکارهای درمانی اضطراب شدید

راهکارهای درمانی اضطراب شدید می تواند تاثیر زیادی در کنترل علائم و بهبود وضعیت بیماران داشته باشد. اما متاسفانه اکثر افراد وضعیت خودشان را جدی نمی گیرند.

متن خبر

گزارش آگهی/ راهکارهای درمانی اضطراب شدید می تواند تاثیر زیادی در کنترل علائم و بهبود وضعیت بیماران داشته باشد. اما متاسفانه اکثر افراد وضعیت خودشان را جدی نمی گیرند. این در حالی است که قرار گرفتن در معرض اضطراب شدید بر توانایی فرد برای کار، تحصیل و مشارکت در فعالیت های اجتماعی تأثیرات منفی بسیاری می گذارد. به طوری که گاهی اضطراب باعث از دست دادن فرصت های تحصیلی و شغلی و ایجاد مشکلات متعدد در روابط خانوادگی و اجتماعی می شود.

با این حال طیف وسیعی از راهکارهای درمان استرس شدید وجود دارند که می توانند در مدیریت علائم و کاهش عوارض ناشی از آن به شما کمک کنند. شناسایی عوامل محرک و استفاده از تکنیک های درمانی مهمترین گام در جهت درمان محسوب می شود.

رایج ترین روش های درمانی برای اضطراب شدید

به گزارش تکین فارمد «اضطراب، نگرانی و علائم جسمی و روحی ناشی از آن باعث ناراحتی قابل توجهی در زمینه های اجتماعی، کاری یا سایر زمینه های زندگی شما می شود. این نگرانی ها مختلف هستند و می توانند از یک موضوع به موضوع دیگر تغییر کنند. همچنین با گذشت زمان و بالا رفتن سن نوع نگرانی های شما نیز دستخوش تغییرات مختلفی می شود».

پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از اضطراب شدید رنج می برید، نگران نباشید!

طیف وسیعی از درمان ها برای کاهش اضطراب و مدیریت علائم آن وجود دارد. رعایت سبک زندگی سالم، استفاده از تکنیک های درمانی طب سنتی و در مرحله آخر، دارو درمانی می تواند تا حد بسیاری به مدیریت علائم اضطراب در شما کمک کند. اما رایج ترین راهکارها برای درمان اضطراب شدید، عبارتند از:

  • درمان اضطراب شدید در طب سنتی

    مزایای طب سنتی در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی از دیرباز شناخته شده است. برخی از مهمترین درمان های طب سنتی برای کاهش اضطراب عبارتند از:

    1- ماساژ

    یک ساعت ماساژ میزان هورمون کورتیزول را به میزان چشمگیری در بدن شما کاهش می دهد و باعث آزاد شدن سروتونین در جریان خون می شود. سروتونین از مهمترین انتقال دهنده های عصبی است که به آن هورمون شادی نیز گفته می شود زیرا با انتقال سیگنال هایی بین مغز و بدن احساس افسردگی را کاهش می دهد. با کاهش کورتیزول و افزایش سروتونین، توانایی بدن برای مبارزه با درد، اضطراب شدید و احساس غم و اندوه به مقدار زیادی تقویت می شود.

    2- اسطوخودوس

    گیاه بنفش، معطر و جذاب اسطوخودوس به دلیل خواص فراوان سابقه ای طولانی در درمان های پزشکی دارد. این گیاه به طور فزاینده ای در درمان اضطراب شدید کاربرد دارد. بررسی ها نشان می دهد که رایحه درمانی با اسطوخودوس از موثرترین راهکارهای درمانی اضطراب شدید است. به طوری که استنشاق سه قطره اسطوخودوس هر 8 ساعت به مدت 4 هفته منظم، از بروز علائم اضطراب شدید در افراد پیشگیری می کند.

    3- چای سبز

    نوشیدنی محبوب چای سبز یکی دیگر از راهکار درمان اضطراب شدید است. چای سبز، حاوی اسید آمینه ای موسوم به تیانین است. این ترکیب عمدتاً در چای سبز و چای سیاه یافت می شود. مقدار تیانین در چای سبز در حدود 60 میلی گرم در هر 200 میلی لیتر نوشیدنی چای سبز است. اسید آمینه تیامین در عرض 30 دقیقه پس از مصرف به سیستم خون و سپس مغز جذب می شود و اثرات آرام بخش و کاهش اضطراب عمیقی را در بدن ایجاد می کند.

  • درمان خانگی اضطراب شدید

    انواع مختلفی از راهکارهای خانگی برای مدیریت اضطراب و کاهش علائم مربوط به آن وجود دارد. تمامی این راهکارها جزئی از تغییرات سبک زندگی محسوب می شوند. برخی از مهمترین راهکارهای درمان اضطراب شدید که می توانید از آنها برای درمان خانگی اضطراب شدید استفاده کنید، عبارتند از:

    1- ذهن اگاهی

    هنگامی که احساس اضطراب می کنید، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی شما صرف افکار اضطراب آور می شود. ذهن آگاهی به شما آموزش می دهد که چگونه توجه خود را به لحظه حال برگردانید و ذهن خود را از افکاری که مفید نیستند، جدا کنید. ذهن آگاهی یکی از بهترین راهکارهای درمانی اضطراب شدید است که به دلیل فوائد مثبت فراوانی که دارد، روز به روز در میان افراد محبوب تر می شود. کمبود خواب به ذهن آگاهی ضربه میزند. بنابر این مطالعه مقاله درمان بیخوابی توصیه میشود.

    2- ورزش

    یکی از مهمترین عوارض اضطراب ترشح زیاد آدرنالین و سایر مواد شیمیایی در بدن است. انجام ورزش و فعالیت های بدنی ترکیبات شیمیایی استرس را می سوزاند و باعث آرامش می شود. به همین علت فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری و یا پیاده روی سبک روزانه از راهکارهای درمانی اضطراب شدید است که به مدیریت اضطراب کمک بسیار موثری می کند. حداقل سه تا چهار بار در هفته فعالیت بدنی انجام دهید و برای پیشگیری از کسالت، فعالیت های خود را تغییر دهید.

    3- رفتار قاطعانه

    قاطعیت به این معنا است که نیازها، خواسته‌ها، احساسات، باورها و نظرات خود را به شیوه‌ای مستقیم و صادقانه به دیگران منتقل کنید، بدون اینکه عمداً به احساسات کسی آسیب برسانید. یک فرد مبتلا به اضطراب شدید، معمولا در قاطعیت مشکل دارد. زیرا از تعارض می ترسد یا معتقد است که حق حرف زدن ندارد. با این حال، ارتباط منفعلانه با دیگران، اعتماد به نفس را کاهش می دهد و اضطراب را تقویت می کند. به همین علت یادگیری رفتار قاطعانه یکی از بهترین راهکارهای درمانی اضطراب شدید است.

    درمان استرس شدید

  • درمان اضطراب شدید با دارو

اگر با وجود اضطراب شدید استفاده از تکنیک های طب سنتی و راهکارهای خانگی در کاهش علائم شما موثر واقع نمی شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. دارودرمانی به دلیل عوارض متعدد بر سلامت افراد از آخرین راهکارهای درمانی اضطراب شدید محسوب می شود. در واقع طیف وسیعی از داروها برای درمان اضطراب کوتاه‌مدت و اضطراب طولانی‌مدت یا مزمن وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • لورازپام

  • اگزازپام

  • دیازپام

  • کلونازپام

  • آلپروزولام

هنوز نحوه عملکرد این داروها در بدن به طور دقیق مشخص نیست. اما به نظر می رسد، مصرف این داروها با تاثیر بر هورمون ها و ترکیبات شیمیایی موجود در جریان خون موجب تغییرات در خلق‌وخو تاثیر می شود. با توجه به اینکه مصرف داروها از موثرترین راهکارهای درمانی اضطراب شدید محسوب می شود اما همواره با عوارض متعدد بر سلامت بدن همراه است. جدول زیر برخی از مهمترین عوارض داروهای مورد استفاده در درمان اضطراب شدید را به شما نشان می دهد:

داروهای مورد استفاده

عوارض ناشی از مصرف داروها

کپسول نرم لاسرین

تهیه شده از ترکیبات گیاهی که تا کنون عوارضی از آن اثبات نشده است.

کلونازپام

خواب آلودگی، ضعف و کوفتگی بدن، فراموشکاری، حرکات غیر طبیعی چشم ها

آلپروزولام

تنگی نفس، سرگیجه، کاهش تمرکز، احساس خواب آلودگی شدید

لورازپام

اختلال در تکلم، بی قراری، ضعف عضلات، کاهش ضربان قلب، عدم حفظ تعادل

اگزازپام

اختلال در حافظه، سرگیجه، سردردهای شدید، بی حوصلگی، خواب آلودگی

دیازپام

کاهش میل جنسی، درد در ناحیه شکم، مشکلات انعقاد خون، افزایش بزاق

نکته مهمی که باید در مورد مصرف داروها بدانید این است که عملکرد مناسب این داروها ممکن است به چندین هفته زمان نیاز داشته باشد. در آخر اینکه از مصرف خودسرانه داروها، به شدت پرهیز کنید. تمام داروهای مورد استفاده در درمان اضطراب شدید باید با تجویز و زیر نظر پزشک مصرف شوند.

با این حال، راهکارهای درمانی نوین در تکین فارمد takinpharmed.com (مانند کپسول گیاهی نرم لاسرین) برای درمان اضطراب شدید نیازی به تجویز پزشک ندارد. حتی بررسی ها نشان می دهد مصرف آن در طولانی مدت، منجر به عوارض جدی و یا وابستگی به دارو نمی شود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.