کدخبر :307094 پرینت
15 شهریور 1403 - 21:33

شورای نظارت بر متا: شعار از نهر تا بحر نباید حذف شود

شورای مستقل نظارت بر شرکت مِتا اعلام کرد که شعار از نهر تا بحر نقض خط مشی این شرکت در خصوص سخنان نفرت‌پراکنانه نیست و تنها برای بیان حمایت از فلسطینیان استفاده شده است، لذا شرکت متا نباید این عبارت را در محتواهای آنلاین خود حذف کند.

متن خبر

به کزارش سیتنا، متا شرکت مادر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و اپلیکشین پیام‌رسان واتس آپ است. هیئت نظارت بر متا هم شورای بررسی و تعدیل محتوا در شبکه‌های اجتماعی این شرکت محسوب می‌شود.

سی ان ان اعلام کرد: متا از بیانیه هیئت نظارت خود استقبال کرد، اما در عین حال به وجود چالش‌های جهانی متعدد اشاره کرد که هیئت نظارتش را موظف می‌کند تولید محتوا را بی‌وقفه رصد کند.

در ۱۱ ماهی که از تهاجم نظامی صهیونیست ها به غزه می‌گذرد و شعار «از نهر تا بحر» در خیابان‌ها و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا سر داده شده، مقامات رژیم غاصب صهیونیستی از جمله نخست ‌وزیر این رژیم بارها شکایت کرده‌اند که این شعار برگرفته از اساسنامه گروه حماس است که سرزمین فلسطین را از رود اردن تا دریای مدیترانه می‌داند و هیچ حق موجودیتی برای اسرائیل و اسرائیلی‌ها قائل نیست.

در همین حال، طرفداران حقوق فلسطینی‌ها طی هفته‌های گذشته در آمریکا و اروپا بارها شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد می‌شود» را سر داده‌اند.

هیئت نظارت بر متا روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور، اعلام کرد سه مورد از کاربرد شعار «از نهر تا بحر» را در فیس‌بوک بررسی کرده و دریافته که در درخواست منتقدان این شعار برای بستن این حساب‌های کاربری «وجه انسانی» قضیه نادیده گرفته شده است.

بیانیه این هیئت حاکی است با توجه به تنوع افرادی که از شعار «از نهر تا بحر» به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند، نمی‌توان گفت که این عبارت در ذات خود نفرت‌انگیز یا خشونت‌آمیز است و الزاما به مفهوم فراخوان به نابودی اسرائیل نیست، بلکه مطالبه‌گری برای حقوق برابر است.

متا در بیانیه هیئت نظارت مستقل خود، ممنوعیت کلی این شعار حق آزادی بیان را نقض می‌کند.

سه ماه پیش یک مهندس فلسطینی ساکن آمریکا که در متا کار کرده و اخراج شده بود، از این شرکت شکایت کرده بود. متا در آن زمان گفته بود او سیاست متا را نقض کرده است.

حامیان فلسطینیان که خواهان توقف فوری جنگ ارتش اسرائیل در غزه هستند، این شعار را در بسیاری از اقدامات اعتراضی خود سر داده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا اوایل بهار امسال در قطعنامه‌ای استفاده از این عبارت را به عنوان شعاری «ضد یهودی» محکوم کرد. در آلمان نیز استفاده از شعار «از نهر تا بحر» جرم تلقی می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.