کدخبر :306223 پرینت
29 مرداد 1403 - 09:30

کدام کشورهای اروپایی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشتاز هستند؟

اداره آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۱۲ کشور در اتحادیه اروپا موفق شدند هم انتشارات گازهای مضر گلخانه‌ای خود را محدود کنند و هم در عین حال تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، مقدار کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده توسط تمام بخش‌های اقتصادی اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، «معادل» ۸۹۴ میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن برآورد شد که نشان دهنده کاهش چهار درصدی نسبت به «معادل» ۹۳۱ میلیون تن دی‌اکسید کربن در سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ است.

عبارت «معادل دی‌اکسید کربن» واحدی استاندارد برای اندازه‌گیری مجموع تمام گازهای شامل دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4)، اکسید نیتروژن (N2O) و گازهای فلوئوردار است و صرفا به منظور سادگی در قالب یک واحد مشترک اندازه‌گیری می‌شوند. هر یک تن انتشار گاز «معادل دی‌اکسید کربن» تقریباً معادل آلایندگی ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی در یک خودروی بنزینی است.

در عین حال، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در این مدت ثابت ماند و رشد جزئی ۰.۳ درصدی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به فصل مشابه در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

 این اطلاعات بر اساس برآوردهای سه ماهه انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اساس فعالیت اقتصادی است که توسط یورواستات در ۱۶ اوت (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) منتشر شد.

این برآوردها مکمل داده‌های اجتماعی-اقتصادی سه ماهه مانند گزارش تولید ناخالص داخلی یا گزارش عملکرد اشتغال است و دید جامع‌تری از روندهای اقتصادی و زیست‌محیطی ارائه می‌دهد.

در ادامه به برخی از یافته‌های کلیدی مقاله مفصل‌تر «Statistics Explained» در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای فصلی اشاره شده است.

از بین همه بخش‌های مختلف اقتصادی، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، بخش تامین برق و گاز (با منفی ۱۲.۶ درصد) و خانوارها (با منفی ۴.۴ درصد) شاهد بیشترین کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ۲۰ کشور اتحادیه اروپا

برآورد شده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در ۲۰ کشور اتحادیه اروپا در مقایسه با سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بیشترین کاهش در گازهای گلخانه‌ای برای بلغارستان (با منفی ۱۵.۲ درصد)، آلمان (با منفی ۶.۷ درصد) و بلژیک (با منفی ۶.۰ درصد) برآورد شده است.

از بین ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا که تخمین‌زده می‌شود انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش داده‌اند، هشت کشور (جمهوری چک، آلمان، استونی، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، اتریش و فنلاند) با کاهش تولید ناخالص داخلی روبرو شده‌اند.

اما ۱۲ کشور باقیمانده (بلژیک، بلغارستان، دانمارک، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، مجارستان، لهستان، پرتغال، اسلواکی، سوئد و کرواسی) با موفقیت توانسته‌اند ضمن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به رشد تولید ناخالص داخلی دست یابند.

بر اساس گزارش یورواستات، کشورهای مالت، لیتوانی، لتونی، یونان، قبرس، رومانی و اسلوونی هم در انتشارات گازهای مضر گلخانه‌ای و هم در تولید ناخالص داخلی شاهد افزایش بودند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.