کدخبر :306116 پرینت
27 مرداد 1403 - 10:55

آزمایش نسخه ارتقاء یافته کپسول زیستی در سال جاری

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سال گذشته بعد از یک دهه وقفه، برنامه زیست در فضا احیا و جدیدترین «کپسول زیستی» کشور با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب و آزمونهای طراحی شده با موفقیت انجام شد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه، امسال نسخه ارتقا یافته کپسول، مورد آزمون خواهد گرفت تا ان‌شاءالله در افق 1407 به قابلیت اعزام فضانورد برسیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور در گزارشی از دستاوردهای فضایی دولت سیزدهم با اشاره به اینکه به فضل الهی با پرتابهای متعدد، فناوری تزریق ماهواره سبک در مدارهای لئو به مرز تثبیت رسید، گفت: در این دوره برای اولین بار ماهواره در مدار دایروی 750 کیلومتر و مدار بیضوی با اوج 1100کیلومتر تزریق و به فناوری تزریق همزمان چند ماهواره دست پیدا کردیم.

وی ضمن خداقوت به دانشمندان وزارت دفاع، هوافضای سپاه و سازمان فضایی ایران، افزود: بلوک های انتقال مداری، نقش مهمی در دستیابی به مدارات لایه های بالاتر را دارند و فناوری آن در انحصار چند کشور است که در دولت سیزدهم آزمون های زیرمداری اولین «بلوک انتقال مداری» ایرانی با موفقیت انجام و ان‌شاءالله به زودی اولین آزمون مداری نمونه تکمیل شده آن انجام خواهد شد.

زارع پور با بیان اینکه دانش ساخت منظومه ماهواره‌ای از فناوری های پیچیده فضایی است، تصریح کرد: سال قبل برای اولین بار، بزرگترین قرارداد صنعت فضایی کشور با کنسرسیومی از شرکت های دانش‌بنیان برای ساخت منظومه ماهواره‌ای باریک‌باند شهید سلیمانی بسته شد و ان‌شاءالله امسال اولین ماهواره‌ها از این منظومه آماده پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته بعد از یک دهه وقفه برنامه «زیست در فضا» احیا و جدیدترین «کپسول زیستی» کشورمان با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب و آزمونهای طراحی شده باموفقیت انجام شد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه، امسال نسخه ارتقا یافته کپسول، مورد آزمون خواهد گرفت تا ان‌شاءالله در افق1407 به قابلیت اعزام فضانورد برسیم.

وی افزود: توسعه تعاملات بین‌المللی با کشورهای همسو و برتر صنعت فضایی از اولویت هاست که منجر به امضای تفاهمنامه همکاری با برخی کشورها از جمله روسیه به عنوان یکی از مهمترین قدرت های فضایی شد که از نتایج این همکاری، انجام 2پرتاب بین‌المللی موفق خیام و پارس1 با ماهواره‌بر سایوز برای اولین بار بود.

انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.