کدخبر :305907 پرینت
23 مرداد 1403 - 08:54

بررسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات

دکتر سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی خود را ارائه کرده که در سرفصل‌های، توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند طرح شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم به مجلس به ارائه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی خود برای سکان‌داری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته است.

وی معتقد است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی و سیاستگذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاست های کلی نظام، می بایست برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالش های موجود و همگام سازی رشد و توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد. همچنین یک برنامه عملیاتی که با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های داخلی اعم از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، در تمامی ارکان نظام جاری و ساری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخص های مهم توسعه دیجیتال در سطح بین الملل، بهبود جایگاه کشور در منطقه، امکان بهره مندی از خدمات دیجیتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات می گوید که برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه فناوری، پیشران اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و مبتنی بر اهداف کلیدی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالش های موجود در شش سرفصل تهیه شده است که به شرح ذیل است:

توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساخت های ارتباطی به یکی از اولویت های اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و شبکه‌های نسل جدید ارتباطی مانند 5G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی و ارتقای شاخص های ارتباطی، از جمله گام های ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامه‌ها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی و حضور فعال در تعاملات بین المللی است.

توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف

با پیشرفت فناوری های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوینی همچون هوش مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه ای دارد. این اقدامات می تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند. 

توسعه اقتصاد دیجیتال

در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به عنوان یکی از اصلی ترین محرک های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می شود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ارائه شده با هدف تأمین زیرساخت های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده اند. 

حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی

تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساخت های فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی می تواند به دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن براي تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای ارائه شده، با هدف تأمین زیرساخت های لازم، تدوین سیاست های حفاظت از داده های شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شده اند.

توسعه صنعت فضایی

صنعت فضایی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامه ها و سیاست های کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای ارائه شده افزایش تعداد سامانه های فضایی، ارتقای فناوری های ماهواره ای و بهره برداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد. 

توسعه پست هوشمند

در دنیای امروز که فناوری و دیجیتال سازی به سرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافته است. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچه سازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی، یکی از اهداف اصلی خواهد بود. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.