کدخبر :305614 پرینت
17 مرداد 1403 - 14:37

محکومیت گوگل به اتهام «انحصار غیرقانونی جستجو»

دادگاه فدرال آمریکا حکم داد که آلفابت، شرکت مالک گوگل، با انحصار غیرقانونی در جستجوهای آنلاین و تبلیغات مرتبط، قوانین ضد انحصار این کشور را نقض کرده است، این حکم یک پیروزی بزرگ برای وزارت دادگستری آمریکا است که با انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری مقابله می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آمیت مهتا، قاضی ناحیه‌ای آمریکا، اعلام کرد گوگل به شیوه‌ای انحصارگرانه عمل کرده است تا کنترل خود را بر حدود ۹۰ درصد بازار جستجوی آنلاین و ۹۵ درصد بازار گوشی‌های هوشمند حفظ کند.

او تأکید کرد که گوگل تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۶.۳ میلیارد دلار هزینه کرده تا موتور جستجوی خود را به‌عنوان پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند و مرورگرها نگه دارد، که نشان‌دهنده ارزش راهبردی این موقعیت‌های پیش‌فرض است. این عمل به‌طور مؤثری رقبا را از ورود به بازار باز می‌دارد، زیرا تازه‌واردان باید میلیاردها دلار برای رقابت بر سر موقعیت‌های پیش‌فرض هزینه کنند.

مهتا اشاره کرد که از دست دادن موقعیت پیش‌فرض روی پلتفرم‌هایی مانند «سافاری» به‌طور قابل‌توجهی بر سود خالص گوگل تأثیر می‌گذارد و کاهش چشمگیری در جستجوها و درآمدهای این شرکت پیش‌بینی می‌شود.

این حکم زمینه را برای برگزاری دادگاه دوم فراهم می‌کند که راه‌حل‌ها برای شکستن انحصار گوگل را بررسی خواهد کرد. این راه‌حل‌ها می‌تواند شامل پرداخت میلیاردها دلار به سازندگان گوشی‌های هوشمند برای تضمین موقعیت پیش‌فرض گوگل باشد.

پس از صدور این حکم، سهام آلفابت ۴.۳ درصد کاهش یافت. کارشناسان می‌گویند این حکم می‌تواند عواقب وخیمی برای گوگل داشته باشد، که بدترین آن تهدید بزرگترین منبع درآمد گوگل است.
این پرونده بخشی از تلاش مقامات ضد انحصار فدرال برای مقابله با انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا، آمازون و اپل است.

حکم علیه گوگل، اولین تصمیم مهم ضد انحصار علیه یک شرکت بزرگ فناوری از زمان پرونده دولت آمریکا علیه «مایکروسافت» در سال ۲۰۰۴ است که در نهایت حل و فصل شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.