کدخبر :305525 پرینت
16 مرداد 1403 - 09:55

محکومیت گوگل برای انحصارگرایی در جستجوی آنلاین

یک قاضی فدرال حکم داد که گوگل با رفتار انحصاری در حوزه جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط، قانون را زیر پا گذاشته است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، یک قاضی فدرال حکم داد که گوگل با رفتار انحصاری در حوزه جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط، قانون را زیر پا گذاشته است.

این حکم اولین پیروزی برای وزارت دادگستری آمریکا و گروه‌های ضد انحصار در ایالات متحده آمریکا است که شکایت‌های متعددی را برای به چالش کشیدن تسلط شرکت‌های بزرگ فنآوری ثبت کرده‌اند.

این حکم در پی شکایت از گوگل به‌عنوان غول موتور جستجوی آنلاین صادر شد. گوگل کنترل حدود ۹۰ درصد از بازار جستجوی آنلاین و ۹۵ درصد در تلفن‌های هوشمند را در دست داد.

آمیت مهتا، قاضی فدرال در توضیح حکم نوشت دادگاه به این نتیجه رسید که گوگل یک انحصارگر است و برای حفظ انحصار خود عمل کرده است.

این حکم راه را برای یک محاکمه دیگر باز می‌کند که در آن به تعیین راه حل‌های احتمالی مانند فروپاشی شرکت یا الزام شرکت به توقف پرداخت سالانه میلیاردها دلار به سازندگان گوشی‌های هوشمند برای انتخاب گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش فرض در این گوشی‌ها پرداخته خواهد شد.

گوگل می‌تواند علیه احکام دادگاه درخواست تجدیدنظر کند.

سهام شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل، در روز دوشنبه ۴.۳ درصد سقوط کرد.

به گفته قاضی آمیت مهتا، گوگل تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۶ میلیارد دلار پرداخت کرده تا مطمئن شود که موتور جستجوی این شرکت پیش فرض گوشی‌های هوشمند و مرورگرها است تا بتواند سهم غالب خود در بازار را حفظ کند.

به گفته قاضی اگر گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در گوشی‌های هوشمند و مرورگرها تعیین نشود، این شرکت میلیاردها دلار را از دست خواهد داد.

این حکم اولین تصمیم مهم در یک سری از پرونده‌هایی است که انحصارات ادعایی ابرشرکت‌ها در عرصه فن‌آوری را هدف گرفته است. در چهار سال گذشته، تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار فدرال از شرکت‌هایی مثل گوگل، آمازون، متا و اپل به همین دلیل شکایت کرده‌اند.

مایکروسافت در سال ۲۰۰۴ با وزارت دادگستری بر سر این شکایت که مرورگر وب اینترنت اکسپلورر خود را برای کاربران ویندوز اجباری کرده است، به توافق رسید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.