کدخبر :305465 پرینت
15 مرداد 1403 - 10:28

دستور دادن به وسایل الکترونیکی تنها با فکر کردن توسط تراشه مغزی نورالینک!

نورالینک دومین پیوند موفقیت‌آمیز تراشه خود را در مغز یک بیمار که بر اثر حادثه سقوط دچار ضایعات عصبی و نخاعی شده بود، انجام داد که به بیمار دریافت کننده اجازه می‌دهد با وجود معلولیت، بدون نیاز به تکان دادن اعضای بدن، صرفا با فکر کردن، به وسایل الکترونیکی فرمان دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، ایلان ماسک در یک برنامه پادکستی گفت: پیوند موفقیت‌آمیز تراشه نیورالینک در مغز یک بیمار با ضایعات عصبی و نخاعی انجام شده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ الکترود تراشه پیوندی هم‌اکنون فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. شرکت نیورالینک پیش از این اعلام کرده بود این تراشه، ۱۰۲۴ الکترود دارد.

ایلان ماسک بدون اعلام هویت بیماری که این تراشه را دریافت کرده است افزود: او بر اثر حادثه سقوط دچار ضایعه مغزی شده است.

تراشه‌های نیورالینک که در حال حاضر دوره پیوند آزمایشی را می‌گذرانند، به بیمار دریافت کننده اجازه می‌دهند که با وجود معلولیت، بدون نیاز به تکان دادن اعضای بدن، صرفا با فکر کردن، به وسایل الکترونیکی فرمان دهد.

علاوه بر ایلان ماسک و سه مدیر نیورالینک،‌ نولاند آربو، نخستین بیمار دریافت کننده این تراشه هم در پادکست لکس فریدمن حضور داشت.

آربو گفت: پس از پیوند تراشه، فقط کافی است فکر کند و نتیجه آن را روی نمایشگر ببینید و درخواست خود را به وسیله الکترونیکی مرتبط، منتقل کند.

این دستگاه به بیمار اجازه می دهد بازی های ویدیویی انجام دهد، اینترنت را مرور کند، در رسانه های اجتماعی پست بگذارد و مکان نما را روی لپ تاپ خود حرکت دهد.

ماسک به مجری پادکست لکس فریدمن گفت: به نظر می‌رسد که کاشت دوم بسیار خوب پیش رفته است، سیگنال زیادی وجود دارد، الکترودهای زیادی وجود دارد و بسیار خوب کار می کند.

ماسک زمان انجام عمل جراحی دومین بیمار را فاش نکرد و گفت که انتظار دارد نورالینک این ایمپلنت ها را در سال جاری به عنوان بخشی از آزمایشات بالینی خود در اختیار هشت بیمار دیگر قرار دهد.

قبل از اینکه آرباگ ایمپلنت خود را در ژانویه دریافت کند، با استفاده از یک چوب در دهانش برای ضربه زدن به صفحه نمایش یک دستگاه تبلت از رایانه استفاده کرد.

آرباگ گفت که با ایمپلنت اکنون فقط می تواند به آنچه می خواهد روی صفحه رایانه اتفاق بیفتد فکر کند و دستگاه آن را انجام می دهد.

او گفت که این دستگاه به او کمی استقلال داده و اتکای او به مراقبان را کاهش داده است.

آرباگ در ابتدا پس از عمل جراحی با مشکلاتی مواجه شد که سیم‌های کوچک ایمپلنت او جمع شدند و در نتیجه الکترودهایی که می‌توانستند سیگنال‌های مغز را اندازه‌گیری کنند، کاهش یافت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.