کدخبر :304837 پرینت
02 مرداد 1403 - 13:47

ضرورت توسعه فناوری جذب کربن برای مقابله با تغییرات اقلیمی

یکی از اقدامات ضروری برای مقابله با تغییرات اقلیمی، توسعه فناوری‌های جذب، ذخیره و استفاده مجدد از کربن است؛ «اسلیپنر»، نمونه‌ای از این اقدامات با ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه حدود یک میلیون تن دی‌اکسید کربن است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، کارشناسان می‌گویند یکی از اقدامات لازم برای مقابله با تغییرات اقلیمی، توسعه فناوری‌های جذب، ذخیره، و استفاده مجدد از کربن است. «اسلیپنر»، اولین پروژه جذب و ذخیره کربن فراساحلی جهان، نمونه‌ای از این اقدامات با ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه حدود یک میلیون تن دی‌اکسید کربن است.

به‌رغم چنین موفقیت‌هایی، انتشار دی‌اکسید کربن در سطح جهان در سال گذشته به 35.8 میلیارد تن رسید، که نگرانی‌ها درباره توانایی حفظ گرمایش زمین زیر 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح ماقبل دوران صنعتی را افزایش داد.

فناوری‌های مذکور برای جذب دی‌اکسید کربن منتشره از تولید برق و فرآیندهای صنعتی یا مستقیماً از هوا طراحی شده‌اند. این فناوری‌ها می‌توانند دی‌اکسید کربن را به شکل مایع برای ذخیره‌سازی فشرده کنند یا از آن برای مقاصد صنعتی مثل تولید سیمان استفاده کنند.

کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه توسعه فناوری‌های جذب، ذخیره، و استفاده مجدد از کربن کرده‌اند. بریتانیا بیش از 20 میلیارد پوند متعهد شده است، در حالی که آمریکا بیش از 13 میلیارد دلار بین سال‌های 2011 تا 2026 سرمایه‌گذاری کرده است. در سطح جهانی، بودجه عمومی برای پروژه‌های اینچنینی در سال 2023 به 20 میلیارد دلار رسید.

به‌رغم سرمایه‌گذاری‌ها، منتقدان استدلال می‌کنند که فناوری فعلی اتکا به سوخت‌های فسیلی را تداوم می‌بخشد، زیرا اغلب از دی‌اکسید کربن جذب‌شده برای افزایش بازیابی نفت استفاده می‌کند.

منتقدان همچنین تاکید می‌کنند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به کاهش فوری دی‌اکسید کربن می‌انجامد، اما شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی که بودجه‌های تحقیقاتی را تامین می‌کنند، می‌توانند مطالعات جانبدارانه انجام دهند.

با وجود این نگرانی‌ها، برخی کارشناسان معتقدند که توسعه فناوری‌های جذب، ذخیره، و استفاده مجدد از کربن به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است. به گفته آنها، اگر این فناوری بتواند انتشارات ناشی از سوخت‌های فسیلی و فرآیندهای صنعتی را کاهش دهد، گامی اساسی در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی برداشته است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.