کدخبر :304710 پرینت
31 تیر 1403 - 11:26

ماموریت آژانس فضایی اروپا؛ تعقیب سیارکی که از کنار زمین عبور می‌کند

آژانس فضایی اروپا، برای اطمینان از این که انسان به سرنوشت دایناسورها دچار نشود، کار به روی ماموریت دفاع سیاره‌ای به نام «رامسس» را اعلام کرده که قصد دارد با سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفس، دیدار کند و آن را در جریان عبور از نزدیکی زمین در آوریل ۲۰۲۹ همراهی کند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، آژانس فضایی اروپا، اِسا، در تلاشی برای اطمینان از این که انسان به سرنوشت دایناسورها دچار نشود، کار به روی یک ماموریت جسورانه دفاع سیاره‌ای به نام «رامسس» (ماموریت سریع آپوفس برای امنیت فضایی) را اعلام کرده است.

این ماموریت قصد دارد با سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفس، جرمی تقریبا به اندازه یک کشتی بزرگ تفریحی، دیدار کند و آن را در جریان عبور از نزدیکی زمین در آوریل ۲۰۲۹ همراهی کند.

آپوفس، تقریبا به قطر ۳۷۵ متر، روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ از فاصله ۳۲ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. این رویداد نادر، که در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آسیا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود، باعث جلب توجه جهانیان خواهد شد. سیارکی در این ابعاد فقط هر ۵ تا ۱۰ هزار سال از چنین فاصله‌ای از کنار زمین رد می‌شود.

منجمان احتمال برخورد آپوفس به زمین در ۱۰۰ سال آینده را مردود دانسته‌اند. با این حال عبور آتی آن فرصت بررسی علمی آن را فراهم می‌کنند.

فضاپیمای رامسس اروپا دو ماه قبل از آن عبور، به آپوفس خواهد رسید تا تغییرات فیزیکی سیارک را زیر نظر بگیرد.

رامسس در آوریل ۲۰۲۸ پرتاب خواهد شد و در فوریه سال بعد به سیارک خواهد رسید. هدف ماموریت بررسی تاثیر جاذبه زمین بر آپوفس، از جمله رانش‌های احتمالی مواد سطح آن و ظاهر شدن موادی است که در زیر سطح سیارک قرار دارند.

پاتریک میشل، مدیر تحقیقات در رصدخانه کوت دازور از مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، در مورد اهمیت این ماموریت گفت: «هنوز چیزهای زیادی هست که باید در مورد سیارک‌ها بیاموزیم، اما قبلا مجبور بودیم برای مطالعه آنها به اعماق منظومه شمسی برویم و برای کنش با سطح آنها آزمایش‌هایی را ترتیب دهیم.»

«حالا برای اولین بار، طبیعت یکی از آنها را برای ما می‌آورد و خود آزمایش‌ها را انجام می‌دهد. ما فقط باید وقتی آپوفس زیر فشار گرانش زمین کش می‌آید و کج داده می‌شود آن را زیر نظر بگیریم.»

رامسس با مجموعه‌ای ابزارهای علمی آپوفس را کاملا زیر نظر خواهد گرفت تا شکل، سطح، مدار، گردش محوری و سایر جنبه‌های آن را بررسی کند.

این داده‌ها به امید درک ترکیب، ساختار و چگونگی منحرف کردن مسیر سیارک‌های خطرناک در آینده تحلیل خواهد شد.

محققان انتظار دارند نیروی گرانش زمین بر گردش محوری آن اثر بگذارد و به طور بالقوه باعث زلزله و رانش زمین در آن شود.

آنها امیدوارند که رامسس با تعقیب سیارک هنگام این عبور، جزئیات «قبل و بعد» از عبور را فراهم کند.

رامسس در این ماموریت تنها نخواهد بود. ناسا هم فضاپیمای «اوسایرس رکس» خود را به سوی این سیارک هدایت کرده است که قرار است حدودا یک ماه بعد از عبور از کنار زمین به آن برسد.

اوسایرس-رکس اولین ماموریت آمریکایی بود که از سطح یک سیارک - به نام بنو - نمونه‌برداری کرد. آن ماموریت در سپتامبر ۲۰۲۳ نمونه‌های جمع‌آوری شده را با یک کپسول به زمین برگرداند.

این فضاپیما بعد از انجام موفق این ماموریت به «اوسایرس-اپکس» تغییر نام داد و راهی ماموریت تازه برای کاوش آپوفس شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.