کدخبر :303915 پرینت
15 تیر 1403 - 12:36

تاکید بر پیشتازی چین در حوزه ثبت اختراعات هوش مصنوعی

سازمان ملل متحد اعلام کرد: چین در حوزه اختراعات هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها بسیار جلوتر از سایر کشورها است و در این زمینه شش برابر نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی آمریکا اختراع ثبت کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، به گفته «سازمان جهانی مالکیت معنوی» (ویپو) که بر کشورها نظارت می‌کند، حوزه هوش مصنوعی مولد که از داده‌ها متن، تصویر، کدهای کامپیوتری، و حتی موسیقی تولید می‌کند، طی یک دهه اخیر بیش از 50000 درخواست ثبت اختراع داشته است. یک چهارم این درخواست‌ها در سال 2023 ثبت شده‌اند.

بر اساس داده‌های ویپو، بین سال‌های 2014 و 2023، سهم چین از ثبت اختراعات در حوزه هوش مصنوعی مولد 38000 مورد بوده است. این در حالی است که ایالات متحده در مدت مشابه تنها 6276 اختراع ثبت کرده است. کره جنوبی، ژاپن، و هند به ترتیب در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند، و هند سریع‌ترین نرخ رشد را داشته است.

درخواست‌های ثبت اختراع در چین در زمینه‌های متفاوتی همچون رانندگی خودکار و انتشار و مدیریت اسناد را پوشش می‌دهد. در میان متقاضیان برتر می‌توان «بایت‌دَنس» صاحب اپلیکیشن ویدیویی «تیک‌تاک»، غول تجارت الکترونیک چینی «علی‌بابا»، و «مایکروسافت» حامی «اوپن‌اِی‌ای» را مشاهده کرد.

ربات‌های چت با توانایی تقلید گفتمان انسانی اکنون به طور گسترده توسط خرده‌فروشان برای بهبود خدمات مشتریان استفاده می‌شوند، اما هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر مانند علم، انتشارات، حمل‌ونقل، یا امنیت را متحول کند. داده‌های ثبت اختراع نشان می‌دهد که این حوزه در آینده تاثیر عمیقی بر بسیاری از بخش‌های صنعتی خواهد گذاشت.

سازمان جهانی مالکیت معنوی انتظار دارد به زودی موج دیگری از اختراعات در حوزه هوش مصنوعی ثبت شود، و گفته قصد دارد به‌روز رسانی آینده داده‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی مولد انجام دهد تا پیشرفت در این حوزه را نشان دهد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.