کد مطلب: 

296321

با هک شدن تراشه مغزی نورالینک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

امیدواری ایلان ماسک به اینکه تراشه‌های نورالینک روزی ممکن است نه فقط برای بیماران بلکه برای عموم مردم استفاده شوند، نگرانی‌های مربوط به هک شدن احتمالی آن را افزایش داده است و برخی به آن به عنوان یک مسئله جدی در آینده فناوری نگاه می‌کنند، اما نولاند آربا، نخستین بیماری که تراشه نوارلینک در مغز او کاشته شده، نگرانی زیادی بابت هک شدن ندارد.
نولاند آربا

به گزارش سیتنا به نقل از بیزنس اینسایدر، نولاند آربا نخستین بیماری که تراشه نوارلینک در مغز او کاشته شده، اخیرا در پادکست مشهور جو روگان به این موضوع پرداخت که اگر تراشه مغزی او هک شود، چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

نولاند آربا در این مصاحبه ضمن اشاره به اینکه به لحاظ نظری، ممکن است یک هکر داده‌های مغزی او را ببیند و بتواند به رایانه او دسترسی پیدا کند، گفت که نگرانی زیادی بابت هک شدن ندارد.

نولاند آربا از ابتدای سال ۲۰۲۴ که تراشه مغزی نورالینک را دریافت کرد، تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده است. او در مصاحبه پادکستی با جو روگان، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد این تراشه هک شود؟ گفت: «پاسخ کوتاه بله است.»

در همین حال روگان به‌شوخی درباره امکان ربوده شدن انسان‌ها و تبدیل آن‌ها به سایبورگ صحبت کرد و آربا در پاسخ گفت: «هک کردن ایمپلنت مغزی من کار زیادی نخواهد کرد‌ــ دست‌کم در این مرحله. شما ممکن است بتوانید برخی سیگنال‌های مغزی و برخی داده‌هایی را که نورالینک جمع‌آوری می‌کند، ببینید.»

به گفته کارشناسان هنوز مشخص نیست این نوع داده‌ها چگونه‌اند. تراشه نورالینک که به اندازه یک سکه است، هزاران الکترود دارد که بر فعالیت مغز نظارت و آن‌ را تحریک می‌کنند و سپس اطلاعات را به صورت دیجیتالی به محققان منتقل می‌کنند.

آربا یک مرد ۲۹ ساله و کاملا فلج است. او پیش از این به بیزینس‌اینسایدر گفته بود که تراشه مغزی به او استقلال بیشتری داده و کمک کرده است تا ارتباطات اجتماعی خود را بازسازی کند.

آربا به کمک این تراشه می‌تواند تنها با استفاده از مغزش، نشانگر را روی رایانه کنترل کند. او می‌گوید: «من از آن برای پیام دادن به مردم در شبکه اجتماعی ایکس، استفاده از اینستاگرام، پاسخ به ایمیل‌ها، بازی‌های ورزشی فانتزی، خواندن کمیک‌ها به صورت آنلاین و دسترسی به سایتی برای یادگیری زبان ژاپنی استفاده کرده‌ام. همچنین زمانی که می‌خواستم برای بازدید از مقر نورالینک سفر کنم، از آن برای رزرو هتل استفاده کردم.»

با این حال، احتمال هک شدن برای آربا موضوع ممنوعه‌ای نیست. او می‌گوید که قبل از شروع بررسی و مطالعه، در مورد این خطر به او هشدار داده شده است، اما او نگران آن نیست. به باور او اگر قرار باشد چنین چیزی اتفاق بیفتد، می‌افتد.

تمرکز کنونی نورالینک در حال حاضر بیشتر روی کاربردهای پزشکی است. ایلان ماسک، بنیان‌گذار این شرکت، پیش‌بینی کرده است که این تراشه روزی بتواند مشکلاتی مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی را حل کند.

البته این ادعا در میان عصب‌شناسان بحث‌برانگیز بوده است چرا که برخی از آن‌ها تصور نمی‌کنند تراشه بتواند ساختار مغز را به این شکل تغییر دهد. با این حال تردیدی نیست که این فناوری می‌تواند به بیماران فلج حرکتی مانند آربا کمک کند تا زندگی خود را بهتر کنند. اما امیدواری ایلان ماسک به اینکه تراشه‌های نورالینک روزی ممکن است نه فقط برای بیماران بلکه برای عموم مردم استفاده شوند، نگرانی‌های مربوط به هک شدن احتمالی آن را افزایش داده است و برخی به آن به عنوان یک مسئله جدی در آینده فناوری نگاه می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-06-26 09:55

افزودن دیدگاه جدید