کدخبر :295569 پرینت
17 خرداد 1403 - 11:56

دانشجویان بی‌علاقه؛ اسیر هوش مصنوعی در انجام تکالیف

استفاده از هوش مصنوعی، به ویژه ابزارهایی مانند ChatGPT، در انجام تکالیف دانشگاهی در حال افزایش است. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد تقلب و کیفیت آموزش ایجاد کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از Phys، پژوهشگران در مارس ۲۰۲۳ مطالعه‌ای را روی ۱۶۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله مقطع لیسانس انجام دادند تا میزان استفاده آنان از ابزارهای هوش مصنوعی در درس‌های خود را بررسی کنند. نتایج این تحقیق در ژورنال The Internet and Higher Education منتشر شده است.

۳۲ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که تمایل دارند در انجام تکالیف خود از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده کنند. در مقابل، ۱۵ درصد از دانشجویان بیان کردند که در گذشته به ندرت از این ابزارها بهره‌برده‌اند.

جالب توجه است که هیچ‌یک از شاخص‌های رفتار آکادمیک نتوانستند به‌طور دقیق استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را در انجام تکالیف درسی کشف کنند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که دانشجویان بی‌علاقه به درس بیشتر از دانشجویان علاقه‌مند از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف استفاده می‌کنند.

در این میان، پژوهشگران می‌گویند که علاقه به رشته تحصیلی، مهم‌ترین عامل بازدارنده استفاده از هوش مصنوعی در انجام تکالیف است.

بر همین حال، دانشجویانی که از ریسک لو رفتن یا مجازات‌های تقلب آگاه هستند، کمتر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

نگرانی‌ها

استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف می‌تواند نگرانی‌های متعددی را به وجود آورد، از جمله:

  • تقلب: دانشجویانی که از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف خود استفاده می‌کنند، در واقع چیزی یاد نمی‌گیرند و فقط به دنبال نمره بالا هستند.
  • کیفیت آموزش: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت آموزش را پایین بیاورد، زیرا دانشجویان فرصتی برای یادگیری و درک مفاهیم درسی پیدا نمی‌کنند.
  • عدم صداقت علمی: استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف نوعی تقلب محسوب می‌شود و می‌تواند به عدم صداقت علمی در محیط دانشگاه لطمه بزند.

راه‌حل‌ها

برای مقابله با این مشکل، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد، از جمله:

  • طراحی تکالیفی که نیاز به تفکر خلاقانه و حل مسئله داشته باشد.
  • استفاده از نرم‌افزارهایی که می‌تواند استفاده از هوش مصنوعی را در انجام تکالیف تشخیص دهد.
  • افزایش آگاهی دانشجویان در مورد عواقب استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف.
  • ترویج فرهنگ یادگیری واقعی و درک مفاهیم درسی به جای تمرکز صرف بر نمره.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.