کدخبر :295235 پرینت
08 خرداد 1403 - 05:27

همکاری‌های علمی‌ پاکستان و چین نوآوری‌های کشاورزی را ایجاد می‌کند

رئیس کالج کشاورزی در دانشگاه گوئیژو چین اعلام کرد که ما به مشارکت در فعالیت های داوطلبانه بین المللی، تقویت تبادل تکنیک های کشاورزی با تیم های تحقیقاتی پاکستانی و کمک به توسعه کشاورزی شرکای کمربند و جاده ادامه خواهیم داد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دانشگاه گوئیژو از زمان آغاز به کار خود در سال 2017، برنامه "PhD Village Chief" را رهبری کرده است و از دانشجویان دکترا، فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی برای شرکت در فعالیت های کشاورزی دعوت می‌کند. آنها تشویق می‌شوند تا دستاوردهای تحقیقاتی علمی خود را برای تقویت توسعه کشاورزی در مناطق روستایی، به ویژه در زادگاهشان به کار گیرند. امسال نقطه عطف مهمی است زیرا دانشگاه برای اولین بار از شرکت کنندگان خارجی استقبال می‌کند. به گفته وانگ یونگ، استاد و معاون بخش حفاظت از گیاهان در کالج کشاورزی در دانشگاه گوئیژو، این برنامه پنج دانشجوی فوق دکترا از پاکستان و هند را جذب کرد.

حافظ محمد عثمان، که در حال حاضر دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه گوئیژو است، از فرصتی که برای معرفی فناوری‌های کشاورزی پیشرفته به دست آمده در چین به زادگاهش پاکستان داده شده است، ابراز قدردانی می‌کند.

عثمان تحصیلات خود را در چین در سال 2017 آغاز کرد و دکترای خود را از دانشگاه کشاورزی Huazhong در استان هوبی دریافت کرد. او که تصمیم گرفت به سفر تحقیقاتی خود ادامه دهد، در سال 2023 در دانشگاه گوئیژو تحقیقات پسا دکتری را آغاز کرد. در حال حاضر، او به عنوان متخصص بیماری‌های قارچی در بخش حفاظت از گیاهان فعالیت می‌کند. کالج کشاورزی در دانشگاه گوئیژو در خط مقدم زمینه‌های تحقیقاتی کلیدی است که بر توسعه آفت کش های سازگار با محیط زیست، مبارزه با بیماری‌ها و آفات محصولات کشاورزی و تضمین کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی تمرکز دارد.

کشت فلفل یک تلاش مهم کشاورزی در گوئیژو است. با این حال، در سال های اخیر به دلیل ایجاد مقاومت در برابر قارچ کش ها توسط پاتوژن‌های گیاهی، تولید فلفل کاهش یافته است. عثمان و تیم تحقیقاتی‌اش نمونه‌برداری و آزمایش‌های گسترده‌ای را در سطح استان برای شناسایی جایگزین‌های شیمیایی مؤثر برای کنترل جمعیت‌های قارچی مقاوم به دارو و افزایش بازده فلفل انجام دادند. عثمان با بازگشت به پاکستان برای تعطیلات زمستانی در ژانویه، یک ماه و نیم را در خانه گذراند. در این مدت، او از ادارات و روستاهای کشاورزی محلی بازدید کرد و کمبود مهارت کشاورزان محلی در مدیریت بیماری‌ها و آفات گیاهی را آشکار کرد. در پاسخ، عثمان سه سمینار را با حمایت موسسات تحقیقات کشاورزی محلی ترتیب داد که به بیش از 500 کشاورز محلی رسید. او روش های پایدار برای کنترل بیماری‌های گیاهی را به اشتراک گذاشت و راهنمایی‌های عملی در مورد شناسایی آفات و تهیه آفت کش ها به طور مستقیم در مزارع ارائه کرد.

مقصود احمد، یکی دیگر از همکاران فوق‌دکتری و شرکت‌کننده در برنامه دکترای دهکده در دانشگاه گوئیژو، اهل یک استان کشاورزی بزرگ در پاکستان است که به دلیل تولید غلات و میوه‌هایی مانند ذرت، گندم، انبه و موز مشهور است. در طول تعطیلات زمستانی، احمد به زادگاهش بازگشت تا چالش‌هایی را که مانع توسعه کشاورزی محلی می‌شد، بررسی کند. او سمینارهای متعددی را در دانشگاه‌های محلی برگزار کرد و فن آوری‌های پیشرفته آموخته شده در چین را با اساتید و دانشجویان پاکستانی مبادله کرد. احمد از تکنیک های کنترل آفات سبز متناسب با محصولات محلی حمایت کرد. احمد با برجسته کردن تکنیک‌هایی مانند کنترل بیولوژیکی، تله‌های فرمونی، آفت‌کش‌های میکروبی و شکارچیان طبیعی، به رویکرد سازگار با محیط‌زیست و پایدار آن‌ها، به حداقل رساندن استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی و آسیب‌های زیست‌ محیطی اشاره کرد.

Pan Xuejun، رئیس کالج کشاورزی در دانشگاه گوئیژو گفت ما به مشارکت در فعالیت های داوطلبانه بین المللی، تقویت تبادل تکنیک های کشاورزی با تیم های تحقیقاتی خارجی و کمک به توسعه کشاورزی شرکای "کمربند و جاده" ادامه خواهیم داد. تا به امروز، بیش از 16000 معلم و دانش‌آموز از دانشگاه گوئیژو در این برنامه شرکت کرده‌اند و نقشی اساسی در تلاش‌های فقرزدایی استان ایفا کرده‌اند.

در ادامه همکاری‌های مشترک چین و پاکستان کارشناسان پاکستانی اهمیت جلسات و همکاری‌های مشترک را در تقویت ثبات اقتصادی جهانی در چارچوب ایجاد مشترک ابتکار کمربند و جاده، به ویژه طرح‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) ستایش می نمایند. آنها بر این باورند که سیاست‌های خارجی و مشوق‌های خارجی در چین در این جلسات برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ارتقای توسعه پایدار در منطقه بسیار مهم است.

محمد اصغر، خبرنگار آسوشیتدپرس پاکستان در چین، گفت که گفتگوهای راهبردی به عنوان بستری برای تقویت روابط قوی تر بین پاکستان و چین عمل می‌کند. من در جلسات شش روزه و جلسات مختلف و جلسات توجیهی شرکت می‌کنم. من بر روی ساخت مشترک طرح کمربند و جاده که رئیس جمهور شی جین پینگ یک دهه پیش برای ساختن جامعه ای با آینده مشترک راه اندازی کرد، تمرکز خواهم کرد.

شهید افراز خان، کارشناس در پکن، گفت که بحث ها و ابتکارات راهبردی انجام شده به عنوان شاهدی بر مشارکت قوی بین چین و جهان و تعهد آنها به توسعه اقتصادی پایدار است. ساخت مشترک BRI به بزرگترین پروژه توسعه بزرگ قرن بیست و یکم تبدیل شده است که با موفقیت پیامدهای ژئوپلیتیک، حمایت گرایی، یکجانبه گرایی، ذهنیت جنگ - تئاتر، انزوا، به حاشیه رانده شدن و سوق دادن کشورهای در حال توسعه و جنوب جهانی به سمت اجتماعی بزرگتر را نفی می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.