محتوای نمایش خانگی ایرانی جذابتر از فیلمهای سینمایی از نگاه کاربران ایکس؛ سریال زخمکاری و فیلم غریب در اوج
تحلیل محتوای سینمایی و نمایش خانگی ایرانی در شبکه اجتماعی ایکس در سال ۱۴۰۲، توسط سامانه لایفوب، نشان میدهد که این شبکه اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۵ هزار محتوای مرتبط با تولیدات نمایش خانگی داشته و فیلمهای سینمایی اکرانشده هم در این مدت حدود ۳۶ هزار محتوا داشتند که این موضوع نشان میدهد محصولات نمایش خانگی بسیار بیشتر از محصولات سینمایی در بین کاربران ایکس مخاطب داشته اند. در این بین پخش فصل دوم «سریال زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی و اکران «فیلمهای غریب، فسیل و ضد» در سینما بیشترین میزان توجه کاربران ایکس را به خود جلب کرده اند.
به گزارش سیتنا، سامانه تحلیل داده لایفوب، نوشت: تمامیِ فیلمهای سینمای ایران و محصولات نمایش خانگی که در سال ۱۴۰۲ اکران و پخش شدند مورد بررسی قرار داده ایم. بازه زمانی مورد بررسی تمام سال ۱۴۰۲ است و فقط در شبکه اجتماعی ایکس بررسی شدند.
ایکس در تسخیر طرفداران نمایش خانگی
ایکس در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۵ هزار محتوای مرتبط با تولیدات نمایش خانگی داشت. فیلمهای سینمایی اکرانشده در این مدت کمتر از ۳۶ هزار محتوا داشتند. این موضوع نشان میدهد که محصولات نمایش خانگی بسیار بیشتر از محصولات سینمایی در بین توییتریها مخاطب دارند.
زخم کاری در اوج محتوا
فصل دوم سریال زخم کاری بیشترین میزان توجه کاربران توییتر را در سال گذشته داشت. اگرچه بسیاری از کاربران از افت کیفیت این سریال گفتند، اما همچنان با ۲۲ هزار محتوا، این سریالِ با کارگردانی مهدویان مورد توجه است.
پس از زخمِ کاریِ مهدویان، گناه فرشته با بازیِ شهاب حسینی بیشترین میزان محتوا را داشت. بیش از ۱۲ هزار محتوا در مورد این سریال و حواشیِ آن منتشر شده است. پوست شیر، مهمونی اثر ایرج طهماسب، رهایم کن و مگه تموم عمر چندتا بهاره؟ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
گناه فرشته رتبه دوم بیشترین محتوا
در این گزارش که به مقایسه بین سینما و نمایش خانگی پرداختیم، پنج سریال پرمحتوای سال گذشته را با دقت بیشتری بررسی کردیم. ۴۰ درصد از محتوای مرتبط با سریال زخم کاری نظرات مثبت بودند و ۳۱ درصد نظرات منفی که نشان میدهد فصل دوم سریال زخم کاری نسبتا مورد پسند کاربران توییتری بوده است. پس از آن گناه فرشته با ۴۵ درصد، نظر مثبت بیشتری را به خود جلب کرده است. سریال رهایم کن مورد اعتراض بخشی از کاربران قرار گرفت. آنها اعتقاد داشتند که محتوای این سریال به شدت غیراخلاقی و نامتناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی است.
مهران مدیری کماکان مورد توجه
رئالیتیشوها (مجموعههای غیرداستانی) از موارد پربازدید در شبکههای نمایش خانگی شدهاند. در سال گذشته، حضور مهران مدیری با برنامۀ اسکار بیشترین میزان توجه را در بین این نوع از برنامهها به خود جلب کرد و شاید باعث شد در مقایسه محتوای سینما و نمایش خانگی کفه به سمت نمایش خانگی سنگینتر شود. صداتو و دو بازیِ مافیا یعنی شبهای مافیا: زودیاک و پدرخوانده به ترتیب بیشترین میزان محتوای مرتبط را در این دسته داشتند.
مجموعههای غیرداستانی مورد توجه کاربران
مقایسه بین محتوای سینما و نمایش خانگی نشان میدهد پنج رئالیتیشو پرمحتوا وجود دارد. اسکار با ۶۴ درصد محتوای مثبت بیشترین میزان نظر مثبت کاربران در این دستهبندی را داشت. میتوان گفت که در بین بیش از ۶۰ اثر بررسی شده در این پست، اسکار بیشترین نظر مثبت کاربران را به خود جلب کرده است.
پس از اسکار، صداتو با ۶۰ درصد و زودیاک با ۵۲ درصد بیشترین نظر مثبت کاربران را داشتند. اگر چه میزان محتوای مرتبط با رئالیتیشوها نسبت به سریالهای نمایش خانگی کمتر است، اما میتوان گفت که در سال ۱۴۰۲، مجموعههای غیرداستانی بهتر توانستند نظر مثبت کاربران توییتری را جلب کنند.
در بین فیلمهای سینمایی اکرانشده (یا فیلمهایی که به صورت غیرقانونی منتشر شدند) در سال ۱۴۰۲، فیلمهای غریب، فسیل و ضد بیشترین میزان محتوا را داشتند. فیلم فسیل سال گذشته توانست رکورد بیشترین میزان فروش تاریخ سینما را بزند. فیلمهای غریب، ضد و سرهنگ ثریا، توسط کاربران انقلابیِ توییتر معرفی و تبلیغ شده به همین دلیل میزان محتوای بالایی دارد. همچنین بعضی از این فیلمها حواشیای داشتند که منجر به افزایش محتوای مرتبط شد.
نکتۀ مهم دیگر هم فیلمهایی با پخش غیرقانونی بود. فیلم جنگ جهانی سوم ابتدا در شبکههای اجتماعی دست به دست چرخید و سپس در سینما اکران شد. فیلمهای «تفریق»، «شب، داخلی، دیوار»، «بیرویا»، «اورکا» و «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» همگی در بین ۲۰ فیلم پرمحتوای سال گذشته بودند که مجموعا شش هزار محتوا داشتند.
فسیل موفق در گیشه ناموفق در جلب نظر کاربران ایکس
فیلمهای غریب و ضد با حمایت کاربران توانست درصد بالایی از توجه کاربران را جلب کند.
فیلم فسیل با وجود فروش بالا در گیشه اما نظر مثبت کاربران توییتری را جلب نکرد و ۵۴ درصد محتوای منفی داشت.
فیلم جنگ جهانی سوم، با وجود پخش غیرقانونی در ابتدا، مجموعا نظر مثبتی داشت و ۴۵ درصد از توییتها نظر مثبت نسبت به فیلم بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید