کدخبر :294469 پرینت
22 اردیبهشت 1403 - 11:49

معرفی و آغاز بهره برداری از سامانه دستیار هوشمند تنقیح قوانین

نسخه آزمایشی سامانه دستیار هوشمند تنقیح قوانین که توسط مرکز پژوهش ها و با همکاری معاونت قوانین مجلس و با حمایت و هدایت رییس مجلس در دوره یازدهم به سرانجام رسیده است، معرفی وبهره برداری از آن آغاز شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس) در جریان روند اقدامات صورت گرفته برای سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی که توسط مرکز پژوهش های مجلس وبا همکاری معاونت قوانین در مجلس یازدهم به سرانجام رسید، قرار گرفت.

 با ورود رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان به غرفه مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در این نمایشگاه، بهره‌برداری از سامانه دستیار هوشمند تنقیح قوانین با حضور دکتر بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام شد و مدیران و کارشناسانی از مرکز پژوهش ها و معاونت قوانین مجلس به ارائه و معرفی این سامانه و کارکرد آن پرداختند.

بابک نگاهداری، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت تنقیح قوانین، عنوان کرد: زمینه تنقیح قوانین، از شش دهه پیش، از سوی اداره حقوقی قوه قضاییه آغاز و در دهه ۵۰ در سازمان تنقیح قوانین و مقررات کشور و پس از انقلاب نیز در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس از سال ۱۳۸۹ در نظام حقوقی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفته بود که مسیر طولانی‌ این اقدام  باعث شد تا مرکز پژوهش‌ها، در دوره یازدهم با حمایت و هدایت جناب آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس، اقدامات راهگشایی را در این زمینه آغاز کند.

وی در تشریح روند عملیاتی این سامانه، عنوان کرد: با وجود چالش‌ها، نواقص و مشکلات متعدد، در فاز نخست این سامانه، براساس بانک داده‌‌های قوانین و مقررات مرکز پژوهش‌های مجلس، الگوی استخراج شده در امر تنقیح قوانین و مقررات به صورت آزمایشی اجرا و خروجی‌های آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: در مرحله دوم این اقدام، طراحی مدل کدگذاری هوشمند تمامی قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرحها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع، در دستور کار قرار گرفت.

نگاهداری با تاکید بر اینکه این سامانه به شکلی بومی و مناسب با نظام حقوقی ایران طراحی شده است، یادآور شد: خروجی‌های علمی چندگانه این پروژه در قالب‌ کتاب‌هایی به زودی منتشر خواهد شد و این مهم می‌تواند نخستین گام‌ها در مسیر پیش روی نظام حقوقی ایران باشد.

نگاهداری در تشریح قابلیت‌های سامانه هوشمند تنقیح قوانین، گفت: این سامانه قابلیت‌های منحصر به فردی نظیر بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات، سرویس مشابهت‌یابی لفظی، موضوع و معنایی، جستجوی هوشمند براساس وزن کلمات در متن، جستجوی همراه با واژگان هم‌معنی، چیدمان هوشمند قوانین در موضوعات منقح، ارائه قوانین جامع در قالب مجموعه، استخراج هوشمند همه دستگاه‌های اجرایی از متن و ارتباط آنها با اجزای ساختاری قوانین، تغییرات تنقیحی در متن و توپولوژی قوانین را دارد.

سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی، جهش بزرگی در رسیدن به تدوین قوانین جامع محسوب می‌شود.

وی افزود: این سامانه می تواند با به کارگیری هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات، ساختار قوانین را به صورت هوشمندانه ایجاد کند. به این معنی که متن قوانین به مواد و تبصره را تفکیک می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: همچنین این سامانه توانایی کدگذاری هوشمند قوانین را دارد و می تواند قوانین موقت، آزمایشی، متنقضی و متنفی شده را تشخیص دهد و همچنین وضعیت اصلاح و الحاق قوانین را بشناسد.

وی با بیان اینکه این سامانه توانایی تنقیح ضمنی هوشمند قوانین را دارد، تصریح کرد: این قابلیت به این صورت است که تعارضات در قوانین را به صورت هوشمندانه تشخیص می‌دهد.

نگاهداری با بیان اینکه سامانه تنقیح قوانین می تواند تغییرات تنقیحی در متن را شناسایی کند، گفت: این مهم به این معنی است که سامانه توانایی اعمال و مشخص کردن تغییرات قانون گذار در متن ماده را دارد و اگر عبارتی حذف یا اضافه شده، همان متن را به صورت مشخص به مخاطب نشان می‌دهد.

 وی از دیگر قابلیت‌های این سامانه را دسته‌بندی قوانین براساس جغرافیای ایران و کشورها دانست و یادآور شد: این سامانه تشخیص می‌دهد که چه تعداد قوانین درخصوص شهرهای ایران یا کشورها وجود دارد و مخاطب می‌تواند با انتخاب استان یا نام کشور، تمام قوانین و موافقتنامه‌های مربوط به آن را مشاهده کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه فرآیند پردازش هوشمند قوانین در این سامانه با به کارگیری واکشی کرالر است، گفت: این یعنی اطلاعات، قوانین و مقرارت، آرا و نظرات مختلف از روزنامه رسمی به عنوان مرجع رسمی را به صورت هوشمند در دسته های موردنظر تقسیم‌بندی کرده و آن را به صورت درخت‌واره‌ای ساختاربندی به اجزای مختلف نظیر فصل، مواد و ... نمایش می‌دهد.

وی افزود: اقدام بعدی این سامانه، کدگذاری هوشمند اطلاعات در درخت‌واره است و در صفحه جداگانه تمام قوانین معتبر درباره یک موضوع کد را به صورت تاریخی  به مخاطب عرضه می کند. بنابراین مخاطب می‌تواند به راحتی به قوانین معتبر در یک موضوع در قالب قوانین جامع دست یابد و فهرست یا اطلاعات دیگر مرتبط با آن قانون را به راحتی در اختیار داشته باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد: سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی، جهش بزرگی در رسیدن به تدوین قوانین جامع محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.