تحقیقات اتحادیه اروپا علیه اپل، متا و آلفابت آغاز شد
کمیسیون اتحادیه اروپا علیه سه غول عرصه دیجیتال، اپل، آلفابت و متا تحقیقاتی را آغاز کرد تا میزان پایبندی آنها به قانون بازارهای دیجیتال را مشخص کند؛ هدف از این قانون، ایجاد رقابت بیشتر در عرصه ارائه خدمات دیجیتال است.
به گزارش سرویس بینالملل سیتنا، کمیسیون اتحادیه اروپا تحقیقاتی را علیه اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و متا (شرکت مادر فیسبوک) به راه انداخته است تا بررسی شود که آیا این شرکتها قوانین جدید اتحادیه اروپا را نقض کردهاند یا خیر.
این کمیسیون روز دوشنبه ششم فروردین (۲۵ مارس) با اعلام این خبر افزود باید مشخص شود آیا این غولهای تلکنولوژی قوانین جدید اتحادیه اروپا را که تحت قانون بازارهای دیجیتال با نام اختصاری (DMA) اعمال میشوند، نقض کردهاند خیر.
در همین زمینه، تیری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا گفت: «ما هنوز متقاعد نشدهایم که راهحلهای پیشنهادی اپل، آلفابت و متا برای عمل به تعهداتشان برای ایجاد فضای دیجیتالی عادلانهتر و بازتر برای شهروندان و کسبوکارهای اروپایی مناسب باشد.»
طبق قوانین اتحادیه اروپا، پلتفرمها چنانچه بخواهند اطلاعات شخصی کاربران خود را در سرویسهای مختلف بارگذاری کنند، پیشتر باید رضایت این کاربران را جلب کرده باشند. متا، شرکت مادر فیسبوک، راهحل پرداخت پول یا اعلام رضایت را به کاربرانش پیشنهاد داده است؛ کمیسیون اتحادیه اروپا اما نگران است که این راهحل پیشنهادی عملا قدرت انتخاب کمی را برای کاربرانی باقی میگذارد که مایل به استفاده رایگان از خدمات متا هستند.
اپل و آلفابت؛ محدودیتهای دردسرساز
علاوه بر این، طبق قانون بازار دیجیتالی، غولهای اینترنتی باید به ارائهدهندگان سایر اپلیکشینها اجازه دهند تا بتوانند کاربران را به صورت مجانی به سمت سایر پیشنهادها در خارج از فروشگاههای این اپلیکشنها هدایت کنند. مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل تردید دارند که اپل و آلفابت چنین امکانی را فراهم کرده باشند.
این کمیسیون همچنین میخواهد بررسی کند که آیا کاربران دستگاههای اپل از این امکان برخودارند که بهراحتی تنظیمات پیشفرض خود را تغییر دهند و مثلا از مرورگر یا موتور جستجوگر دیگری استفاده کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا میگوید بیم آن دارد که برخی اقدامات اپل، از جمله طراحی صفحه انتخاب برای مرورگر وب، کاربران را از انتخاب سرویسهایی خارج از محیط اپل، بازدارد.
احتمال جریمههای سنگین
از ابتدای ماه مارس سال جاری، شرکتها مجبورند از قانون بازار دیجیتالی پیروی کنند. هدف از اجرای این قانون، ایجاد رقابت بیشتر در ارائه خدمات دیجیتال و فراهم کردن فرصتهای بهتر برای رقبای جدید در این زمینه است. در این قانون فرض شده که برخی غولهای دیجیتال آنچنان بزرگ و قدرتمند شدهاند که میتوانند در هر محصول و زمینهای، قدرت خود را تثبیت و اعمال کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا تا کنون ۲۲ شرکت را شناسایی کرده که اغلب غولهای فناوری دیجیتال در آمریکا هستند؛ همچون اپل، آمازون، مایکروسافت، آلفابت و متا.
گزارشها حاکی از آن است که بسته به نتایج تحقیقات و بررسیهای کمیسیون اتحادیه اروپا، این شرکتها باید دست به اقدامهایی برای رفع نگرانیهای موجود بزنند.
همچنین پیشبینی شده است شرکتی که از اجرای این قانون سرباز بزند، باید تا ۱۰ درصد از کل گردش مالی جهانی خود را به عنوان جریمه بپردازد. این جریمه در صورت تکرار در تخطی از قانون میتواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید