کدخبر :292629 پرینت
05 فروردین 1403 - 14:03

لزوم ایجاد پروتکل‌های شفاف برای نظارت بر عملکرد سیستم‌های تشخیص چهره با هوش مصنوعی

اگرچه فناوری تشخیص چهره یکی از قابلیت‌های برجسته در حوزه هوش مصنوعی است که در دنیا رو به گسترش است، اما در برخی کشورها، فقدان قوانین مدون و پیشرفته در حوزه حفاظت از داده‌ها و همچنین عدم وجود پروتکل‌های شفاف برای نظارت بر عملکرد سیستم‌های تشخیص چهره، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فناوری تشخیص چهره یکی از قابلیت‌های برجسته در حوزه هوش مصنوعی است که از آن برای شناسایی یا تأیید هویت افراد از طریق ویژگی‌های چهره آن‌ها استفاده می‌شود.

این فناوری که از الگوریتم‌های پیچیده برای تجزیه و تحلیل ویژگی‌هایی مانند فاصله چشم‌ها، شکل بینی و خط لب استفاده می‌کند، در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در حوزه امنیت، نظارت، تبلیغات و حتی سرگرمی کاربرد دارد.

به‌رغم کارایی‌های فراوان فناوری تشخیص چهره، استفاده از آن نگرانی‌هایی را نیز در زمینه حفظ حریم خصوصی و امکان سوءاستفاده به همراه داشته است.

استفاده از فناوری تشخیص چهره در فضای عمومی، به دلیل جمع‌آوری و پردازش اطلاعات شخصی افراد، نیازمند چارچوب‌های قانونی و اخلاقی دقیق است. در بسیاری از کشورها، قوانین و پروتکل‌های مشخصی برای نظارت بر این فناوری و تضمین حفظ حریم خصوصی افراد وجود دارد.

فناوری تشخیص چهره در همه جای دنیا هنوز یک فناوری نوپا است که گاهی به‌درستی عمل نمی‌کند.

با این حال، در برخی کشورها، فقدان قوانین مدون و پیشرفته در حوزه حفاظت از داده‌ها و همچنین عدم وجود پروتکل‌های شفاف برای نظارت بر عملکرد سیستم‌های تشخیص چهره، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

فناوری تشخیص چهره در همه جای دنیا هنوز یک فناوری نوپا است که گاهی به‌درستی عمل نمی‌کند. مثلاً در بریتانیا سیستم‌های تشخیص چهره،‌ افراد سیاه‌پوست را بیشتر در معرض اتهام قرار می‌دهد.

در مواردی که چنین خطاهایی وجود دارند، سازمان‌های مردم‌نهاد با راه‌اندازی کمپین یا فشار آوردن به شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی، حقوق خود را از آن‌ها مطالبه می‌کنند.

انتهای پیام

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.