تمرکز «کنگره جهانی موبایل» در چه حوزههایی بود؟
«کنگره جهانی موبایل 2024» (MWC) در بارسلونای اسپانیا به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاههای فناوری در حوزه ارتباطات موبایلی جهان، با موضوع «ابتدا آینده»، بر شش حوزه مهم از جمله فراتر رفتن از 5G و هوش مصنوعی انسانی تمرکز داشت.
به گزارش سیتنا از صدای چین، رویداد امسال در مقایسه با پنج سال گذشته بزرگترین محسوب میشود و بیش از 2400 شرکت از بیش از 200 کشور و منطقه در آن حضور یافته و بازدید ثبت شده علاقهمندان از 100 هزار نفر فراتر رفت.
بیش از 300 شرکت چینی در MWC حضور یافته که دو برابر سال قبل است و رسانههای خارجی آن را مکانی توصیف کردهاند که در آن «غولهای فناوری چین در مرکز صحنه قرار گرفتهاند».
عملکرد برجسته شرکتهای چینی طی سالهای اخیر به یک مشخصه استاندارد نمایشگاه بارسلونا تبدیل شده و برخی رسانههای خارجی ادعا کردند بارسلونا به شکلی روزافزون در حال تبدیل شدن به سکویی برای شرکتهای چینی است تا توانمندی و قدرت آنها را به نمایش بگذارد.
امسال شرکتهای چینی بار دیگر فناوریهای پیشرفته زیادی را با خود آوردهاند و برخی از آنها اولین نمایش جهانیشان محسوب میشوند.
برای مثال، برند Honor نخستین رایانه شخصی هوش مصنوعی را رونمایی کرد، Xiaomi یک سگ رباتیک و خودروی برقی خود با نام Xiaomi SU7 را به نمایش گذاشت. Huawei به عنوان دارنده بزرگترین غرفه، یک راه حل محصول 5.5G جامع را رونمایی و رسما نخستین مدل در مقیاس بزرگ در صنعت مخابرات را معرفی کرد.
برای ارزیابی اینکه آیا یک نمایشگاه به خوبی سازماندهی شده است یا خیر، باید یک مجموعهای از شرایط سخت افزاری مثل وسعت و کیفیت خدمات پذیرایی را مد نظر قرار داد. با این وجود، چیزی که اهمیت بیشتری دارد، ارزیابی «محیط نرم» ارائه شده توسط برگزار کنندگان نمایشگاه، به ویژه اینکه آیا نگرشی باز و جامع در قبال شرکتهای جهانی دارند یا خیر، بسیار مهم است.
تاکنون نمایشگاه امسال بارسلونا در این جنبه حیاتی، عملکردی عالی داشته است.
این همچنین ناگزیر «نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی» (CES) را به خاطر مردم میآورد که بیش از یک ماه قبل در شهر «لاس وگاس» آمریکا به پایان رسید.
در آن رویداد یک «پدیده چین» مشابه که در آن شرکتهای نوآورانه چینی محبوبیت دارند در نمایشگاه لاس وگاس که یک نمایشگاه مهم فناوری جهانی هم محسوب میشود، ظاهر شد.
با این وجود، در حال حاضر به دلیل تحریمهای اعمالی از جانب ایالات متحده علیه شرکتهای چینی، به ویژه شرکتهای پیشرفته، همچنین بازار تبعیضآمیز و محیط تجاری ضد چین به طور کلی، امسال یافتن حضور شرکتهای برجسته فناوری پیشرفته از چین در نمایشگاه تقریبا دشوار است.
شعار اصلی رویداد بارسلونا «ابتدا آینده» بود. تا حدی، هر چه موضوعات ژئوپلتیکی از توسعه و همکاری فناورانه دورتر باشد، جهان به آینده نزدیکتر است. اگر پویایی فوق در جهت انتفاع تمام ابناء بشر از طریق توسعه فناوری و پیگیری پیشرفت به گونهای منصفانه و رقابتی حرکت کند، هیچ اشکالی ندارد.
با این وجود، اگر این پویایی با برخی تفکرات کوتهفکرانه برای سرکوب «نقاط عالی» از نظر یک طرف به پیش برده شود، روشن است که با تحقق «ابتدا آینده» در تضاد است و باید هوشیار بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید