کدخبر :290836 پرینت
18 بهمن 1402 - 09:33

ادعای اختلال هدفمند در مسیریابی ماهواره‌ای در دریای بالتیک

وزارت حمل و نقل آلمان خبر داده که از دسامبر ۲۰۲۳، اختلالاتی در سیگنال‌های جهت‌یابی ارسال شده توسط سیستم مسیریابی ماهواره‌ای جهانی (GPS) به طور پراکنده از شمال شرقی حریم هوایی آلمان گزارش شده است که انگشت اتهام به سمت روسیه است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، وزارت حمل و نقل آلمان خبر داده که از دسامبر ۲۰۲۳، اختلالاتی در سیگنال‌های جهت‌یابی ارسال شده توسط سیستم مسیریابی ماهواره‌ای جهانی (GPS) به طور پراکنده از شمال شرقی حریم هوایی آلمان گزارش شده است.

آژانس شبکه فدرال که مسئولیت حفاظت از طیف الکترومغناطیسی را بر عهده دارد، به طور مداوم در جریان این اختلالات قرار دارد. در این میان سایر نهادهای مسئول نیز در جریان گذاشته شده‌اند از جمله ارتش آلمان و همه کسانی که از حریم هوایی استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت حمل و نقل آلمان گفته: به کارگیری اقدامات متقابل بر عهده آژانس شبکه فدرال خواهد بود.

مرکز پژوهشی هوافضای آلمان در پاسخ به پرسش خبرگزاری آلمان گفته در حال حاضر تداخل شدیدی با سیگنال‌های سیستم‌های ماهواره‌ای GPS برای موقعیت یابی و جهت‌یابی وجود دارد. این اختلالات مدتی است که در مناطق بحرانی مشاهده شده‌اند. برای نقل و انتقال هوایی و دریایی در حال حاضر خطر حادی وجود ندارد با این حال برخی تغییر مسیرها و نیز لغو برخی پروازها وجود داشته‌اند.

درباره علت این اختلالات اطلاعاتی داده نشده است اما ظن اصلی و مشخص متوجه روسیه است که بر اساس گزارش‌های مختلف از این نوع اختلالات در برخی شهرهای روسیه که پهپادهای اوکراین به آنجا حمله کرده‌اند مشاهده شده‌اند. روسیه با این کار قصد حفاظت از شهرهای خود در برابر حملات پهپادی را دارد.

ارتش روسیه از سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای خود به نام "گلوناس" استفاده می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.