آغاز ارزیابی شاخصهای کیفی شبکه فیبرنوری توسط سازمان تنظیم مقررات با شرکت مبین نت + تصاویر
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، گفت: با همکاری شرکت ارتباطات مبین نت اولین سنجه فیبرنوری به منظور اندازهگیری شاخصهای کیفی شبکه مبتنی بر فناوری فیبرنوری، طی هفته گذشته در یکی از مراکز فعال این شرکت در نقطه انتهایی گیرنده خدمات (Last Mile) نصب و راهاندازی شد که در حال حاضر امکان رصد و پایش شاخصهای کیفیت شبکه ( QOS و QOE) این شرکت بر بستر فیبرنوری فراهم شده است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، سیدحمیدرضا اعرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازدید از شرکت ارتباطات مبین نت به عنوان اپراتور ارائه دهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: پیشرفت فناوری در بخش ارتباطات ثابت و سیار و نیاز روز افزون آحاد مردم به استفاده از اینترنت پرسرعت و با کیفیت، بیش از پیش لزوم نظارت هوشمند بر کیفیت خدمات ارتباطی را نمایان نموده است، لذا نظر به اینکه یکی از ماموریتهای رگولاتوری نظارت مستمر بر عملکرد اپراتورها بهمنظور بهبود و ارائه خدمات با کیفیت مطلوبتر به مردم عزیز و افزایش رضایتمندی آن ها میباشد.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر این سازمان ضمن پیاده سازی سامانههای نظارت برخط، نسبت به نصب و راه اندازی سنجههایی (Probe) در مراکز مخابراتی و شرکت ارتباطات زیرساخت در تمامی استانهای کشور جهت رصد و پایش منظم کیفیت اینترنت شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی به تفکیک فناوریهای(ADSL، TD-LTE، 3G و 4G) اقدام نموده است تا عملکرد کارورهای ثابت و همراه را در شرایطی مشابه با شرایط واقعی و از دید کاربر نهایی آزمایش نموده و با گردآوری نتایج، گزارشهای تحلیلی و دقیقی از کیفیت خدمات شبکه از نگاه کاربر یا مشترک ارایه نماید.
وی افزود: هر چند بر اساس پژوهشهای انجام شده فناوری فیبرنوری شاخصهای کیفیت خدمات شبکه (QOS) را تضمین میکند ولی هدف ما بهبود ارتقاء کیفیت تجربه کاربری (QOE) است. با توسعه پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسبوکارها و با همکاری شرکت ارتباطات مبین نت اولین سنجه فیبرنوری به منظور اندازهگیری شاخصهای کیفی شبکه مبتنی بر فناوری فیبرنوری، طی هفته گذشته در یکی از مراکز فعال شرکت مذکور در نقطه انتهایی گیرنده خدمات (Last Mile) نصب و راهاندازی گردید که در حال حاضر امکان رصد و پایش شاخصهای کیفیت شبکه ([1]QOS و[2]QOE) شرکت فوق الذکر بر بستر فیبرنوری فراهم شده است.
اعرابی، تاکید کرد: در همین راستا طی جلسات مشترک با سایر اپراتورهای ارائه دهنده سرویس فیبر نوری و دارندگان پروانه [3]UNSP، مقرر گردید تا پایان سال جاری نسبت به نصب و راه اندازی و افزایش تعداد سنجهها در مراکز فعال اقدامات لازم انجام گردد.
مهندس علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت در این بازدید، ضمن ارائه گزارش بیان کرد: با نصب و راه اندازی سنجهها و ارزیابی سرویس فیبرنوری مشترکین توسط رگولاتوری، فضای رقابتی بین اپراتورها جهت ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به مردم بیشتر از گذشته تقویت میشود.
وی، ضمن تشکر از اقدام شایسته رگولاتوری افزود: موضوع کیفیت خدمات ارتباطی بسیار حائز اهمیت بوده و با نظارت هوشمند بر آن مشترکین عزیز بیشترین منفعت را خواهند برد.
سیدحمیدرضا اعرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حاشیه این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات مبین نت گفت: این شرکت اقدامات خوبی انجام داده است؛ دغدغه اصلی رگولاتوری بهبود کیفیت ارائه خدمات به واسطه استفاد از روشهای نوین نظارتی، مدلهای هوشمند رصد و پایش شاخصهای کیفیت شبکه ارتباطی است و لازمهی رصد بهتر این شاخصها و اظهار نظر دقیقتر، افزایش سنجهها در نقاط انتهایی گیرنده خدمات (Last Mile) میباشد که از اینرو بتوان علاوه بر پایش شاخصهای کیفی شبکه با رویکرد بهبود نظارت بر کیفیت تجربه کاربری، شاخصهای مربوط به آن نیز مورد رصد مستمر و بهینه قرار گیرند.
گزارش تصویری سیتنا از این بازدید را ببینید:
خبرنگار: فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی
افزودن دیدگاه جدید