کدخبر :290084 پرینت
28 دی 1402 - 14:32

روی آوردن جوانان به بات‌های مشاوره در هوش مصنوعی

از هری پاتر تا ایلان ماسک تنها نمونه‌ای از میلیون‌ها شخصیت‌ هوش مصنوعی پلتفرم کاراکتر دات ای‌آی هستند که جوانان را ترغیب به صحبت با آنها می‌کند. بررسی این پلتفرم نشان می‌دهد که مجموعاً ۷۸ میلیون پیغام که ۱۸ میلیون آن‌ها از ماه نوامبر بوده‌اند، به این چت بات فرستاده‌شده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، این پلتفرم از تکنولوژی مشابهی با چت بات های چت جی بی تی استفاده می‌کند اما با مقایسه زمانی که کاربران در هر یک از این برنامه‌ها می‌گذرانند، می‌توان گفت Character.ai محبوب‌تر است.

مجموعاً ۷۸ میلیون پیغام که ۱۸ میلیون آن‌ها از ماه نوامبر بوده‌اند به این چت بات فرستاده‌شده‌اند. این چت بات را کمی بیش از یک سال پیش یکی از کاربران به نام بلیزمن ۹۸ خلق کرده است.

کاراکتر. ای آی نگفته است چند نفر از این بات بخصوص استفاده کرده‌اند اما می‌گوید وب‌سایت آن‌ها روزانه حدود ۳.۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

این شرکت سانفرانسیسکویی می‌گوید محبوبیت این بات آن‌قدرها مهم نیست و کاربران به آن از دید یک‌جور بازی با یک شخصیت، مثل یک سرگرمی جذب‌ شده‌اند. محبوب‌ترین بات ها معمولاً شخصیت‌های انیمیشن‌های انیمه یا بازی‌های کامپیوتری مانند ریدن شوگان هستند که تابه‌حال ۲۸۲ میلیون پیغام دریافت کرده‌اند.

در مجموع ۴۷۵ شخصیت بانام‌هایی که پسوند «تراپی»، «تراپیست»، «روانشناس» یا «روان درمانگر» دارند، طراحی‌شده‌اند که می‌توانند به چندین زبان با کاربران صحبت کنند.

بعضی از آن‌ها تا حدی جنبه سرگرمی دارند و در آن‌ها باشخصیتی تخیلی حرف می‌زنید، اما محبوب‌ترین شخصیت‌ها در این میان شبیه مشاوران سلامت روان یا همان تراپیست ها هستند که تابه‌حال ۱۲ میلیون پیغام دریافت کرده‌اند. یکی از آن‌ها «حالت خوب است؟» نام دارد که به‌تنهایی ۱۶.۵ میلیون پیغام دریافت کرده است.

خدمات هوش مصنوعی دیگری هم وجود دارند که از مدل ال ال ام بهره می‌برند. مانند رپلیکا. اما این وب‌سایت بر اساس داده‌های شرکت تحلیل داده سیمیلار وب به خاطر محتوی غیراخلاقی اش به‌عنوان وب‌سایت مخصوص بزرگ‌سالان طبقه‌بندی‌شده است. میزان مخاطبان رپلیکا اصلاً به حد کاراکتر دات ای آی نمی‌رسد.

ایر کیک و ووبات هر دو چت بات های هوش مصنوعی هستند که از ابتدا به‌قصد اینکه دوست یا همراهی برای کمک به مشکلات روحی و روانی باشند طراحی‌شده‌اند. هر دو شرکت می‌گویند تحقیقاتشان نشان داده که این بات ها برای افراد مفید بوده‌اند. بعضی از روانشناسان هشدار داده‌اند بات های هوش مصنوعی ممکن است توصیه‌های نامناسبی به بیماران بدهند و یا بر اساس جنس و نژاد تجویزهای جهت‌داری انجام دهند.

اما در گوشه‌های دیگری از دنیای پزشکی دیده می‌شود که بعضی از این ابزارها بااحتیاط به کار گرفته می‌شوند تا بتوان در موقعیتی که فشار بر سیستم بهداشت عمومی بالا است به‌عنوان نیروی کمکی از آن‌ها استفاده کرد.

سال گذشته یک شرکت خدمات هوش مصنوعی به نام لیمبیک اکسس اولین چت بات بهداشت روان بود که توانست به‌عنوان یک ابزار درمانی مجوز دولتی دریافت کند. این برنامه هم‌اکنون در بسیاری از شعبه‌های ان اچ اس (سیستم بهداشت ملی بریتانیا) برای بررسی اولیه بیماران استفاده می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.