کدخبر :289643 پرینت
16 دی 1402 - 15:14

استفاده از فناوری‌های دیجیتال در توسعه خدمات بانکی و بیمه‌ای

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: تحول دیجیتال می تواند به بهبود عملکرد و کارایی بانک ها و بیمه ها کمک کند و در صورت استفاده از این فناوری های دیجیتال، می توان انتظار کاهش هزینه های بانکی و بیمه ای را داشت.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر بابک نگاهداری، صبح امروز (۱۶ دی) در کنفرانس تحول دیجیتال با اشاره به اینکه حکمرانی دیجیتال به معنی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای دولتی است، اظهار کرد: وقتی درباره دولت دیجیتال یا دولت الکترونیک صحبت می کنیم، منظور ما استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری اطلاعات برای تشویق مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و شفافیت، افزود: اگر دولت دیجیتال به درستی طراحی و پیاده‌سازی شود، راه ارتباط دولت با مردم سهل تر شده و باعث انطباق این خدمات با مقررات دولتی را ساده تر کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: از سوی دیگر، به کارگیری فناوری اطلاعات می تواند مشارکت و اعتماد شهروندان را به دولت افزایش دهد و موجب کاهش هزینه‌های شهروندان، مشاغل و خود دولت شود.

ضرورت به‌کارگیری از فناوری‌های دیجیتال برای حل چالش‌های حاکمیت

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های این حوزه برای حل چالش‌های حاکمیت می‌تواند اثربخشی مضاعفی داشته باشد، گفت: همین ظرفیت های بالای فناوری های دیجیتال در حوزه حکمرانی است که باعث شده کشورهای مختلف به این حوزه از فناوری توجه داشته باشند.

نگاهداری گفت: تحول دیجیتال شامل سیستم‌های دیجیتال، طراحی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار، مدل‌های جدید کسب‌و‌کار و تغییرات در ساختار و مدیریت زنجیره‌های ارزش است.

وی با اشاره به اینکه تحول دیجیتال در بانک و بیمه ایران نیز اهمیت بسیار دارد، افزود: یکی از جنبه های اهمیت به کارگیری از ابزارهای دیجیتالی در این حوزه، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات به مشتریان است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد: با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، امکان ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان وجود دارد که این امر می‌تواند به بهبود رضایتمندی مشتریان و افزایش تعاملات با آنان منجر شود.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتال می‌تواند به بهبود امنیت و حفاظت اطلاعات مشتریان کمک کند، افزود: با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، بانک و بیمه‌ها می‌توانند اطلاعات مشتریان را بهتر محافظت کرده و از سرقت اطلاعات و تقلب‌های مالی جلوگیری کنند.

نگاهداری با اشاره به اینکه تحول دیجیتال می تواند به بهبود عملکرد و کارایی بانک و بیمه‌‎ها کمک کند، گفت: با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، عملکرد و کارایی این صنایع بهبود می‌یابد و می‌توان انتظار کاهش هزینه‌ها را داشت.

قابلیت‌های هوش مصنوعی در توسعه صنعت بیمه و بانک

وی به ایجاد فرصت‌های جدید برای صنایع بانک و بیمه در اثر تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، بانک و بیمه‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را به طور محسوس بهبود بخشیده و از فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: هوش مصنوعی مجموعه جدیدی از قابلیت‌های دیجیتالی را برای حاکمیت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند و موج جدیدی از فناوری دیجیتال را نشان می‌دهد. این فناوری توانایی‌های انسان‌ را ارتقاء داده و کمک به تسریع انجام فرآیندها می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌کارگیری هوش مصنوعی مزایای مختلفی برای هر بخش دارد، گفت: اخیراً هوش مصنوعی در صنعت بانکی، تجارت، سرمایه گذاری، وام دهی، کشف تقلب، کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری استفاده شده است.

مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در امور بانکی و بیمه‌ای

نگاهداری برخی از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی را در امور بانکی و بیمه‌ای برشمرد و گفت: از این مزایا می توان به  شناخت الگوها، پیش‌بینی رویدادهای آینده، تصمیم‌گیری صحیح و غیره اشاره کرد که همه این بخش‌ها ظرفیت بالایی برای استفاده از هوش مصنوعی دارند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند شرایط ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان فراهم آورد، گفت: مشتریان انتظارات به‌جایی مانند انجام سریع‌تر کارها و خطای کمتر را دارند که هوش مصنوعی این توانایی را دارد که ضمن خصوصی نگه داشتن داده ها، پاسخ‌های دقیق‌تر بدهد و امنیت دارایی‌های مشتری را تامین کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: به طور مثال یادگیری ماشینی همانند فناوری تغییردهنده بازی برای انطباق وام دهندگان و هزینه‌های نظارتی و کمک به امتیازدهی قوی اعتبار و برنامه‌های وام دهی است که تصمیم‌گیرندگان اعتباری می‌توانند از هوش مصنوعی در امور مالی برای دستیابی به ارزیابی ریسک سریع‌تر و دقیق‌تر استفاده کنند و از هوش مصنوعی برای تعیین شخصیت و ظرفیت متقاضیان استفاده کنند.

عقب ماندن صنعت بیمه از توسعه فناوری

وی بیان کرد: صنعت بیمه به نسبت دیگر بازارها در حوزه توسعه فناوری پیشرو نبوده است چون در این صنعت قدرت و انحصار شرکت های بیمه و محدویت های نظارتی وجود دارد. بنابراین توسعه فناوری در این بستر محدود به ارائه ابتدایی خدمات شده است.

نگاهداری گفت: حضور فناوری های دیجیتال در صنعت بیمه در حوزه خدمات اصلی بیمه در بطن حوادث یا ارزیابی ریسک و اعتبارسنجی مشتری و ... تغییرات زیادی رخ نداده است.

وی با اشاره به رشد استفاده از فناوری در صنعت بیمه، گفت: شرکت‌های بیمه برای حفظ بازار خود، ملزم به استفاده از این فناوری‌ها شده اند. از سوی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند صنعت بیمه را از وضعیت تشخیص و تمهید به وضعیت پیش‌بینی و پیشگیری منتقل کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند در ارائه مسیرهای محتمل برای طی کردن یک مسافت بین مبدأ و مقصد به کاربر با درجه ریسک گریزی بیشتر مسیر امن‌تر و طولانی تر و به کاربر با درجه ریسکپذیری بیشتر مسیر کوتاه‌تر و پرخطرتر را پیشنهاد دهد و این را بر روی حق بیمه آن‌ها اعمال کند.

وی با بیان اینکه این فناوری به شخصی‌سازی هرچه بیشتر فرآیندها و خدمات در همه صنایع به ویژه صنعت بیمه منتهی می‌شود، گفت: هوش مصنوعی درست است که مزایای قابل توجهی دارد اما چالش‌هایی همچون حریم خصوصی نیز به همراه دارد که مجریان و قاعده‌گذاران نباید از آنها غفلت کنند.

اثر استفاده از بلاک‌چین بر صنایع بانک و بیمه

نگاهداری با اشاره به تأثیرات بلاک‌چین نیز می‌تواند بر صنایع بانک و بیمه، گفت: این فناوری می‌تواند به بهبود امنیت و شفافیت در تراکنش‌ها کمک کند و همچنین امکان ارائه خدمات مبتنی بر قراردادهای هوشمند را فراهم آورد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود سرعت تراکنش‌ها منجر شود و نیز امکان ارائه خدمات مبتنی بر اطلاعات دقیق و قابل اطمینان را فراهم کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: اضافه شدن تحولات دیجیتال به صنعت بانک و بیمه می‌تواند بهبود چشمگیری در این صنایع ایجاد کند و تحولات بلاک‌چین نیز می‌تواند به بهبود عملکرد و امنیت این صنایع کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه باید به تحولات دیجیتال و بلاک‌چین در صنایع بانک و بیمه اهمیت زیادی داد، گفت: مجلس با دارا بودن توانایی تصویب قوانین و سیاست‌های ملی، نقش بسیار مهمی در تنظیم و توسعه اقتصاد دیجیتال دارد. این اقدامات می‌توانند به توسعه فضای کسب و کارهای دیجیتال و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد کمک کنند.

نقش مجلس در نظارت بر عملکرد اقتصاد دیجیتال دولت

نگاهدای با اشاره به نقش مجلس در نظارت بر عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: قوه مقننه می‌تواند با ایجاد کمیسیون‌ها و  فراهم آوردن فرصت‌های برای گفتگو و بررسی مسائل مربوط به اقتصاد دیجیتال، نقش موثری در بهبود عملکرد دولت در این حوزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه توسعه آموزش و ارتقاء دانش فنی و فناوری از مسائل مهمی است که مجلس باید به آن توجه کند، ادامه داد: ارتقای سطح دانش و توانمندی‌های فنی و فناوری جامعه، به توسعه اقتصاد دیجیتال کشور کمک کرده و از آنجا که مجلس مسئول تصویب بودجه آموزشی است، می‌تواند برنامه‌ها و سیاست‌های موثری را برای ارتقاء آموزش فنی و فناوری تدوین کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت:  مجلس شورای اسلامی باید سیاست‌ها و قوانین مناسب را برای توسعه اقتصاد دیجیتال تدوین و تصویب کرده، نظارت موثری بر عملکرد دولت در این حوزه داشته باشد و برنامه‌هایی برای ارتقاء آموزش فنی و فناوری اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری میان نمایندگان مجلس و فعالین اقتصادی در توسعه سیاست‌ها و قوانین موثر در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار ارزشمند است. این همکاری می‌تواند منجر به تدوین و اجرای سیاست‌ها و قوانینی شود که از یک سو به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کنند و از سوی دیگر، مخاطرات احتمالی را کاهش دهند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.