کدخبر :288992 پرینت
29 آذر 1402 - 13:18

پرداخت خسارت ۷۰۰ میلیون دلاری گوگل به کاربران به دلیل گران‌فروشی

گوگل با پرداخت ۶۳۰ میلیون دلار به صندوق جبران خسارت مصرف‌کنندگان و ۷۰ میلیون دلار به صندوق ایالت‌های آمریکا، توانست پرونده شکایت علیه خود را ببندد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، گوگل پذیرفت برای جلب رضایت شاکیان رقابت تجاری در فروشگاه مجازی سیستم عامل اندروید،۷۰۰ میلیون دلار به ایالت‌ها و کاربران خود در آمریکا بپردازد.

هر چند شرکت گوگل در ماه سپتامبر با دادستانی آمریکا برای «مصالحهٔ بیرون از دادگاه» به توافق رسیده بود ولی شروط این توافق غروب دوشنبه ۲۷ آذر در مدارک ارائه شده به دادگاه فدرال سانفرانسیسکو برملا شد.

۶۳۰ میلیون دلار از غرامتی که گوگل پرداخت کرده است زیر نظر دادستانی آمریکا به کاربران پرداخت خواهد شد.

۷۰ میلیون دلار دیگر از مبلغ مورد توافق مربوط به جریمه‌ها و سایر هزینه‌های این پرونده قضایی است که به ایالت‌های آمریکا پرداخت خواهد شد.

هیئت منصفه یک دادگاه فدرال در ماه سپتامبر شرکت گوگل را به‌دلیل بهره‌گیری از روش‌های ضدرقابتی در پلی استور سیستم عامل اندروید محکوم کرد.

دادستان‌ها در شکایت خود از گوگل این شرکت را متهم کرده بودند که هزینه پرداخت پول در اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه مجازی را افزایش داده است. فروشگاه مجازی گوگل با اندروید کار می‌کند که سیستم‌ عامل بسیاری از گوشی‌های همراه در جهان است.

مانند شرکت اپل در فروشگاه اپلکیشن‌های آیفون، گوگل نیز از خرید و بارگذاری اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه خود بین ۱۵ تا ۳۰ درصد حق‌العمل (کمیسیون) می‌گیرد.

دادستان‌های ایالتی در شکایت خود استدلال کردند که در مقایسه با یک بازار آزاد، پرداخت این حق‌العمل هزینه خرید کالا و خدمات برای مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

براساس شواهدی که به دادگاه ارائه شده است شرکت گوگل هر سال میلیاردها دلار از این طریق سود می‌برد.

طبق این توافق، هر یک از کاربران به خاطر استفاده از «پلی‌استور» شرکت گوگل در فاصله اوت ۲۰۱۶ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ حداقل دو دلار و یا بیشتر غرامت دریافت خواهند کرد. به مصرف‌کنندگان به‌طور اتوماتیک اطلاع داده می‌شود که مبلغ غرامت آن‌ها به چه شکل پرداخت خواهد شد.

شرکت گوگل در عین حال در چارچوب این توافق پذیرفته است که حداقل طی پنج سال آینده با ایجاد تغییراتی در فروشگاه مجازی خود اجازه دهد که کاربران، اپلیکیشن‌های منطبق با سیستم عامل اندروید را از عرضه‌کنندگان دیگر خریداری یا به طور رایگان تهیه کنند.

یک مورد مهم از این تغییر در طراحی و عملکرد پلی استور این است که مصرف‌کنندگان هنگام خرید یا بارگذاری اپلیکیشن‌های دیگر، از طرف گوگل هشدارهای مکرر ایمنی دریافت نخواهند کرد.

سازندگان اپلیکیشن‌های منطبق با سیستم‌ عامل اندروید نیز برای فروش محصولات خود و دریافت بهای آن از سوی مصرف‌کنندگان از روش‌های منعطف برخوردار می‌شوند.

ویلسون وایت، رئیس بخش سیاست‌گذاری گوگل، به رغم پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار و دادن امتیازهای بیشتر این توافق را «مثبت» توصیف کرد.

او در بیانیه‌ای افزود: «این توافق که براساس گزینه‌ها و انعطاف سیستم عامل اندروید بنا شده است، ضمن حفظ امنیت قوی این سیستم عامل، قابلیت رقابت گوگل با سایر تولید‌کنندگان نرم‌افزار و سرمایه‌گذاری بیشتر در این اکوسیستم برای مصرف‌کنندگان و طراحان اپلیکیشن‌های دیگر را تضمین خواهد کرد.»

هر چند دادستان‌های ایالتی این توافق را یک پیروزی بزرگ برای مصرف‌کنندگان توصیف کرده‌اند ولی برای شرکت «اپیک» تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای، که با شکایت قضایی از گوگل در سال ۲۰۲۰ پیشتاز این جدال حقوقی بود، قانع‌کننده نیست.

این شرکت که سازنده بازی رایانه‌ای مشهور «فورتنایت» است به رغم ناکامی در جدال حقوقی مشابهی علیه شرکت اپل در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفته است شکایت علیه گوگل را در مراجع قضایی دنبال کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.